۰

آیا رئیس سازمان غذا و دارو ابقاء خواهد شد؟

تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۴ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۱۳:۰۴
کد مطلب : ۱۷۳۹۰
آیا رئیس سازمان غذا و دارو ابقاء خواهد شد؟
سالم‌خبر: سیدحیدر محمدی، رئیس سازمان غذا و دارو چند روز گذشته در حالی از حضور در جلسات متعدد خود با ظفرقندی، برای نهایی و آماده شدن اساسنامه سازمان غذا و دارو برای ارائه به هیات دولت سخن گفت که به نظر می رسد فعلا نباید در انتظار تغییر رئیس فعلی و انتصاب رییس جدید این سازمان بود.

اگرچه پس از انتصاب ظفرقندی به عنوان وزیر بهداشت، گزینش معاونان این وزارت و در پی آن روسای دانشگاه های علوم پزشکی و نحوه ی انتخاب آنان از طیف‌های مختلف سیاسی یکی از چالش‌هایی بود که وزیر جدید بهداشت باید پشت سر می‌گذاشت اما گزینش رئیس غذا و دارو یکی از سازمان های پرحاشیه ای است که از هر طیف و تفکری سعی در لابی گری و به کرسی نشاندن فرد مورد نظر خود بر مسند ریاست آن دارد.

برخی معاونت ها و دانشگاه ها در حال حاضر تعیین تکلیف شده و برحسب همان شعار وفاق ملی مسعود پزشکیان رییس‌جمهوری، معاونان و روسای آن مشخص شده اند اما با گذشت چندین هفته از تکیه زدن ظفرقندی بر مسند وزارت بهداشت هنوز تعیین فرد مورد نظر برای جایگاه ریاست  سازمان غذا و دارو در هاله ای از ابهام قرار دارد.

در حال حاضر تب لابی‌گری‌ها و هیجانات هفته های گذشته برای معرفی رئیس جدید سازمان غذا و دارو اندکی فروکش کرده و گزینه‌های پررنگی که قویا نامزد به دست گرفتن سازمان پرحاشیه غذا و دارو بودند با ادله‌هایی همچون تعارض منافع و تکرار پدیده درب‌های چرخان به گوشه رینگ رانده شده است.

در این شرایط وضعیت سازمان غذا و دارو در روزها، هفته‌ها یا ماه‌های آینده در دو سناریو، قابل پیش‌بینی است یا اینکه با ابقای سیدحیدر محمدی، شرایط سازمان غذا و دارو و سیاست گذاری و تصمیم سازی های آن همچون گذشته پایدار خواهد بود و یا اینکه قلاب‌های قوی بالاخره فرای بحث تعارض و تزاحم منافع گزینه‌ی شایسته‌ای را بر این مسند خواهد نشاند.

طی هفته های اخیر هر طیف و گروهی هر آنچه داشتند در تطهیر گزینه مورد نظر خود و به حاشیه راندن کاندیداهای دیگر برای ریاست سازمان غذا و دارو روی میز گذاشتند اما نکته آنکه این روزها تعارض علائق موجب به حاشیه راندن برخی گزینه‌هایی شده است که سابقه‌ی پیگیری آنان در تامین دارو و پیگیری برای حال خوب صنعت از چشم ها پنهان نمانده است. از سوی دیگر چهره های شاخص برخی طیف ها نیز مهر تایید خود بر گزینه‌هایی می زنند که زمانی خود به الهه‌ی تضاد منافع در دوره حکمرانی‌شان شهره بودند.

بحث تعارض منافع در نظام سلامت در دوره کرونا فاش و باب شد و بر سر زبان‌ها افتاد. در جایی که قبل تر از آن در روی کار آمدن وزیر و روسا و مدیران کل سازمان غذا و دارو بحثی از سابقه مدیریتی هریک از آنها در بخش های خصوصی و خصولتی از جمله تیپیکو مطرح نبود و عیب و عار محسوب نمی شد.

 اینکه نشان تایید بر پیشانی کدامیک از گزینه های شاخص برای ریاست سازمان غذا و دارو بنشیند خود به عنوان سوال مطرح است اما فعالیت‌هایی در راستای رسیدگی و سروسامان دادن به برخی کارهای زیرساختی و راکد سال های گذشته با مشارکت و رفت و آمدهای رییس فعلی سازمان غذا و دارو این فرضیه را نیز مطرح می کند که آیا محمدی بر مسند خود ابقاء می شود یا خیر؟ باید منتظر بود.
 
کد مطلب : ۱۷۳۹۰
نام شما

آدرس ايميل شما