۰
رهنمودها و خط و نشان معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی گمرک برای وزیر بهداشت: 

آقای وزیر تسلیم فشارها و دخالت سندیکاهای دارویی نشوید!

تاریخ انتشار :
سه شنبه ۱ آبان ۱۴۰۳ ساعت ۱۷:۴۵
کد مطلب : ۱۷۵۴۱
آقای وزیر تسلیم فشارها و دخالت سندیکاهای دارویی نشوید!
سالم‌خبر: محسن جلواتی، معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی گمرک پس از سال‌ها سکوت در موضع‌گیری‌های تند خود در حوزه صنعت دارو باز هم در کسوت عضو هیات مدیره دیده بان شفافیت و عدالت حاضر شده و خطاب به ظفرقندی، وزیر بهداشت و درمان هشدار داد که نسبت به استفاده از افراد دارای تعارض منافع در پست ریاست سازمان غذا و دارو پرهیز کند در غیر این صورت طی بیانیه‌ای موضوع را به اطلاع ملت شریف ایران، رئیس جمهور و سایر قوا خواهیم رساند.

محسن جلواتی عضو هیأت مدیره دیده بان شفافیت و عدالت با اشاره به اینکه در همه دنیا موضوع تعارض منافع تخلف و جرم آشکار است اظهار داشت: در همه جای دنیا به این نتیجه رسیده‌اند که تعارض منافع زیرساخت بسیاری از مفاسد در دستگاه‌های اجرایی است.

وی با بیان اینکه این موضوع در دستگاه اجرایی، دستگاه قانونگذار و سایر دستگاه‌ها خطرناک است گفت: متأسفانه موضوع تعارض منافع در ایران نیز مشاده می‌شود که باید بیشتر مراقبت شود.

عضو هیأت مدیره دیده بان شفافیت و عدالت ادامه داد: یکی از جاهایی که در سال‌های دور متأسفانه مورد غفلت واقع شده و تعارض منافع در آن بیداد می‌کند
سازمان غذا و دارو است که این موضوع بارها مورد توجه قرار گرفته است و تعارض منافع در این سازمان منجر به فساد شده است.

سوء استفاده از اطلاعات حاکمیتی در راستای منافع شخصی
عضو هیأت مدیره دیده بان شفافیت و عدالت تاکید کرد: متأسفانه هم موضوع تعارض منافع و هم موضوع قانون درهای چرخان در این سازمان مطرح بوده است. قانون درهای چرخان به این معنی است که فردی در شرکت خصوصی یا خصولتی مشغول به کار بوده و دارای منافع خاص بوده است و به عنوان رئیس سازمان غذا و دارو انتخاب شده است. وی پس از نشستن به کرسی ریاست سازمان از اطلاعات بخش حاکمیت برای منافع خود استفاده کرده است.

جلواتی افزود: متأسفانه در مواقعی شاهد بودیم شخص به صورت صوری از شرکت خصوصی یا خصولتی استعفا داده و از آن خارج شده است و به سازمان غذا و دارو منتقل شده است و وقتی دوران خدمتش پایان یافت مجدد به آن شرکت برگشته است! این موضوع به معنای قانون درهای چرخان است که مرتب از بخش خصوصی به بخش دولتی هجرت می‌کند و پس از آن به خصوصی منتقل می‌شود. این موضوع یکی از معضلات برای ایجاد شکل‌گیری فساد است.

عضو هیأت مدیره دیده بان شفافیت و عدالت خاطرنشان کرد: در
سازمان غذا و دارو در برخی از موارد جزئی مشاده شده که شخص شرکت خصوصی نداشته است اما باز هم از بخش خصولتی وارد شده‌اند که این موضوع هم اتفاق خوبی نیست، هر چند در این مواقع استدلال می‌شود که فرد از بخش دولتی آمده و در راستای منافع دولت فعالیت می‌کند نه بخش خصوصی.
۷۰ درصد ارز دارو را به ۵ شرکت دادند

وی گفت: متأسفانه تعارض منافع در حوزه دارو باعث شد که ۷۰ درصد ارز دارو به ۵ شرکت دادند یا شرکتی که خودشان از آن به سازمان آمده‌اند بیشترین ارز را دریافت کرده‌اند و نوع ارزی که به شرکت‌های منتسب به خودشان داده‌اند ویژه بوده است، این موارد هم در ریاست سازمان غذا و دارو مشاهده شده هم در سمت مدیرکل اداره دارو!

جلواتی با بیان اینکه بر اساس قانون همه آزادی بیان دارند گفت: اما بر اساس همه پژوهش‌ها تعارض منافع یکی از دلایل اصلی فساد در این سازمان است.

دخالت سندیکاها در امور حاکمیتی
وی با بیان اینکه پس از انتصاب وزیر بهداشت افرادی زیادی به وی برای ریاست سازمان غذا و دارو معرفی شده‌اند اظهار داشت: سوابق این افراد نشان می‌دهد عمده آنها دارای تعارض منافع هستند و نکته عجیب‌تر اینکه اخیراً
انجمن‌ها و سندیکاها و فعالین حوزه دارو جسارت را به حدی رسانده‌اند که در رسانه‌ها اعلام می‌کنند اگر شخصی تعارض منافع نداشته باشد نمی‌تواند رئیس سازمان غذا و دارو باشد که چنین اظهاراتی برای نظام جمهوری اسلامی خطرناک است.

عضو هیأت مدیره دیده‌بان شفافیت و عدالت گفت: دیده‌بان شفافیت و عدالت از آقای وزیر تقاضا دارد که تسلیم فشارها نشود به دلیل اینکه این افراد به دنبال منافع خود هستند نه مردم و برای سلامت مردم مشکل مردم ایجاد خواهند کرد.

افراد پیشنهادی تعارض منافع دارند
جلواتی با بیان اینکه وزیر بهداشت باید در این زمینه مصمم باشد و از اشخاص به دور از تعارض منافع استفاده کنند گفت: وجود تعارض منافع در افراد پیشنهادی فعلی نقطه ضعف بزرگی است و اگر این اتفاق رخ دهد دیده‌بان شفافیت و عدالت طی بیانیه‌ای موضوع را به اطلاع ملت شریف ایران، رئیس جمهور و سایر قوا خواهند رساند. دیده‌بان شفافیت و عدالت در راستای منافع مردمی که همیشه به خدمات سلامت محور نیاز دارند قدم خواهد برداشت و از وزیر بهداشت تقاضا داریم انتخاب شایسته، به دور از ساست زدگی و تعارض منافع داشته باشد./مهر
کد مطلب : ۱۷۵۴۱
نام شما

آدرس ايميل شما