۰
حکم رییس سازمان غذا و دارو زده شده است

رییس جدید سازمان غذا و دارو با چه چالش‌هایی روبه‌روست؟!

تاریخ انتشار :
يکشنبه ۲۹ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۱۵:۱۴
کد مطلب : ۱۷۵۲۸
رییس جدید سازمان غذا و دارو با چه چالش‌هایی روبه‌روست؟!
سالم‌خبر: براساس شنیده‌ها به زودی حکم ظفرقندی، وزیر بهداشت و درمان برای انتصاب رییس جدید سازمان غذا و دارو اعلام خواهد شد. رییس جدیدی که پس از فراز و نشیب‌های فراوان، حساسیت‌های ویژه وزیر بهداشت نسبت به حوزه دارو و تخریب‌ و رفتارهای غیراخلاقی برخی طیف‌ها و گروه‌ها علیه اشخاصی خاص بر این جایگاه خواهد نشست.

اگرچه نام‌های مختلفی از طیف و گروه‎های مختلف برای انتصاب در این جایگاه مطرح شد و رفت و آمدهایی فراوانی نیز از چهره‌هایی خاص برای رایزنی و حمایت از کاندیداهای مورد نظر خود به ساختمان وزارت بهداشت و درمان صورت گرفت اما خبرهای حاکی از آن است که بالاخره وزیر بهداشت حکم رییس جدید سازمان غذا و دارو را صادر کرده است.

با وجود آنکه با این حکم نیمی از سختی این راه  پشت سر گذاشته می‌شود اما نیمه راه دیگر چالش هایی است که رییس جدید با آن باید دست و پنجه نرم کند به ویژه اقداماتی که شاخص آن برای تامین دارو برای نیمه دوم سال باید صورت گرفته باشد که معلوم نیست در گیرودار انتصابات و گیجی سیستم ناشی از این تغییر و تحولات، آیا مسوولات فعلی سازمان غذا و دارو اقدامات مقدماتی در این باره را به ثمر رسانده اند یا نه؟

اگرچه رییس جدید سازمان غذا و دارو قاعدتا نباید خارج از شاکله ی حوزه ی دارویی و حتی سازمان باشد اما سوال اینجاست که او  در گام های نخست قرار است با چه چالش هایی در بدو ورود دست و پنجه نرم کند؟

مهدی مجاهدیان، عضو هیئت علمی دانشکده داروسازی دانشگاه علوم‌ پزشکی
ایران در پنل بررسی موانع و مشکلات پیشِ روی ریاست آینده‌ سازمان‌ غذا و دارو و راه‌های خروج از بحران که از سوی بیست و پنجمین سمینار دانشجویان داروسازی ایران برگزار شد، درباره علل تعویق انتصاب رییس سازمان غذا و دارو، اظهار داشت: در حال حاضر با وجود یک رییس جمهوری از بدنه جامعه پزشکی و وزیر بهداشت منتخبی که مورد حمایت تمام وزرای بهداشت ادوار گذشته بوده و مورد قبول و وثوق جامعه پزشکی است امید به بهبود وضعیت فعلی می‌رود. شاید گلایه‌مندی‌هایی برای تعویق در انتخاب رییس سازمان غذا و دارو باشد اما اگر از جنبه ای دیگر به این قضیه نگاه کنیم این مساله نشان از دیدگاه و حساسیت وزیر بهداشت نسبت به حوزه دارو دارد که این حوزه ای نیست که به راحتی بتوان در مورد آن تصمیم گرفت.

وی ادامه داد: اما اینکه مهمترین مشکلات سازمان غذا و دارو چیست؟ و رییس آینده این سازمان با چه مشکلاتی مواجه است باید گفت که یکی از مسائلی که رییس آینده سازمان غذا و دارو باید بدان توجه کند، بحث حاکمیت و حکمرانی خوب است که شاخص هایی شامل شفافیت، عدالت، کارایی، اثربخشی، پاسخگویی و شکل گیری وفاق عمومی می شود که در دل همان حکمرانی خوب دارد.

مجاهدیان همچنین درباره تداخل انتخاب رییس سازمان و چالش تضاد منافع با مسوولیت های سابق او عنوان کرد: اینکه گفته می شود رئیس سازمان باید به‌گونه‌ای انتخاب شود که تعارض منافع نداشته باشد . باید دید که تعارض منافع چگونه تعریف می‌شود. شما اگر بخواهید رییسی بگذارید که تاکنون هیچگونه
مسوولیتی در صنعت دارو نداشته یا تاکنون عضو هیات مدیره در تشکلی در این صنعت نبوده باشد دو حالت پیش رو دارید. یا باید کسی را به عنوان رییس سازمان غذا و دارو انتخاب کنید که تازه فارغ‌التحصیل شده و بدون هیچ تجربه باشد یا یک نفر را با سن بالا بدون آنکه هیچ سمت و پستی داشته باشد انتخاب کنید که حتی قادر به مدیریت زندگی شخصی خود نبوده است. پس در این مورد خاص به طور قطع نیاز به بازتعریف تعارض منافع داریم که براساس آن رئیس شایسته‌ای برای سازمان غذا و دارو انتخاب کنیم.

وی همچنین افزود: به طور قطع نباید رییس سازمان غذا و دار در زمان تصدی خود مدیر، سهامدار و ارتباط کاری با شرکتی داشته باشد اما اینکه قبلا دارای چه سمت هایی بوده است این مهم نیست. چون همه داروسازان با سابقه در این حوزه مسوولیت ها و کارهایی داشته اند. اما از این سو در مقابل تضاد منافع تاکید می کنم که رییس سازمان غذا و دارو باید پس از تصدی خود شفافیت را در راس وظایف خود بگذارد اینکه چه تصممیاتی می گیرد، به چه کسی سهمیه و به چه کسی قیمت می دهد. اینها اگر شفاف باشد بحث پاسخگویی در حکمرانی خوب که بسیار مهم است مصداق می یابد. مسوولان سازمان باید پاسخگوی تصمیمات خود باشند. پاسخگوی داروخانه هایی باشند که نتوانستند مطالبات خود را در طرح دارویار دریافت کنند و تمام فشار سیاست‌ها و تصمیم گیری‌هایش منجر به فشار مضاعف به داروخانه های کشور شده است نه اینکه تصمیمی بگیرند، تقدیر هم بشوند و پاسخگو هم نباشند.

مجاهدیان همچنین با اشاره به مشکلات
و پیچیدگی های ساختار سازمان غذا و دارو، گفت: یکی از مشکلات و پیچیدگی ها در سازمان بحث ضرورت در تغییر نگرش ها و رویه ها در سازمان غذا و دارو است. به نظر من یکی معضلات فعلی سازمان غذا و دارو این است که از وظیفه اصلی خود که رگولاتوری است خارج شده و از بین موارد مختلفی از جمله در دسترس بودن دارو، مورد تایید بودن آنها و قیمت‌گذاری مناسب فقط روی بحث قیمت‌گذاری تمرکز کرده ‌است.

وی با بیان اینکه مسوولان سازمان در حال حاضر تمام سعی و تلاش خود را برای عرضه ی دارو با پایین ترین قیمت گذاشته‌اند در حالی که برایشان مهم نیست که آیا دارو در دسترس مردم است یا نیست، اظهار داشت: به طور مثال اگر یک  دارو در رده آنتی هیستامین ها موجود است از نظر آنان مابقی برندها اگر موجود نباشد مهم نیست یا در بحث کیفیت دارو با وجود اینکه تنها ارگان مسوول در این زمینه سازمان غذا و داروست اما با سیاست های فعلی سازمان این مهم به حاشیه رانده شده و فقط به قمیت چسبیده ایم.

مجاهدیان همچنین درباره مسوولیت های رییس جدید سازمان، تصریح کرد: تغییر در این رویه و نگرش؛ یکی از وظایف رییس جدید سازمان غذا و داروست که به طورمسلم راهی سخت است. چرا که این نگرش‌ها کم کم در سازمان رسوخ پبدا کرده و تغییر آن اگرچه سخت اما نشدنی نیست. این در کنار ایجاد نظم در رویه ها و تصمیماتی که رییس سازمان غذا و دارو در حوزه دارو می گیرد نیز کار ساده ای نیست چون ما در سازمان غذا و دارو چیزی به نام نظم نداریم.

وی ادامه داد: یکی از مشکلات رییس جدید
سازمان غذا و دارو را می توان انتخاب مدیران و مدیریت منابع انسانی سازمان دانست چرا که در این سازمان با بدنه ای مواجه هستید که به علت دولتی بودن سیستم، نمی توانید تغییر چندانی در آن ایجاد کنید. یکی از معضلات رییس سازمان، مدیریت منابع انسانی است که اجباری است و در پی آن نه قدرت تشویق نه جابه جایی دارد و باید با همین افراد ادامه دهد.

مجاهدیان همچنین گفت: یکی از مشکلات همیشگی ما با توجه به مسائل ارزی و بودجه تقاضای نامحدود و منابع محدود است. رویکرد سازمان غذا و دارو تاکنون در این مورد همیشه به محدودکردن تقاضاها ختم شده‌ است؛ درحالی‌ که باید به سمت برداشتن محدودیت‌های منابع گام برداریم. این در حالیست که در پی همین رویکرد، سیاست سازمان غذا و دارو براین بوده است که فهرست دارو را کوچکتر و دسترسی ها را محدودتر کرده است.

وی با اشاره به دخالت نهادهای مختلف در سازمان غذا و دارو عنوان کرد: یکی از مشکلات اساسی که در حال حاضر نیز ملموس است دخالت نهادهای مختلف در سازمان غذا و دارو است و دوم چند دسته‌گی‌هایی که موجب تخریب افراد می‌شود که طی سال های اخیر باعث حرکت رو به عقب این سازمان شده ‌است. کمااینکه با مطرح شدن نام شخصی برای تصدی ریاست سازمان غذا و دارو، تخریب و رفتارهای بی اخلاقی از سوی گروهی خاص علیه آن فرد اتفاق افتاد. اگرچه مطمئنا همین حالا نیز از هر گروه رییس سازمان غذا و دارو انتخاب شود از سوی  همین گروه‌های شناخته شده مورد تخریب قرار خواهد گرفت.
 
کد مطلب : ۱۷۵۲۸
نام شما

آدرس ايميل شما