۰

واکسن نایاب آنفلوآنزا؛ 750 هزار تومان در بازار آزاد!

تاریخ انتشار :
پنجشنبه ۱۹ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۱۴:۴۸
کد مطلب : ۱۷۴۷۶
واکسن نایاب آنفلوآنزا؛ 750 هزار تومان در بازار آزاد!

سالم‌خبر:  واکسن آنفلوآنزا که زمان طلایی با اثربخشی بالای تزریق آن از اواسط شهریور آغاز می‌شود در همان روزهای نخست توزیع اندک آن خیلی زود به اتمام رسید و در داروخانه‌های کشور نایاب شد.

به رغم اظهارات محمدی، رییس سازمان غذا و دارو که چندی پیش از وفور واکسن‌های خارجی و تولید داخل آنفلوانزا در داروخانه های سراسر کشور خبر داده بود، این واکسن به گفته ی داروخانه داران بسیار محدود توزیع شد و بسیار زود هم به اتمام رسید.

داروخانه‌ها که با اتمام نوبت نخست توزیع واکسن آنفلوانزا وعده ی توزیع دوباره آن را به متقاضیان می دادند، حال آب پاکی را بر دست آنان ریخته و اعلام می کنند که واکسن آنفلوانزا چه از نوع خارجی و چه تولید داخل آن دیگر در داروخانه ها توزیع نمی شود و به اتمام رسیده است.

با به اتمام رسیدن واکسن های آنفلوانزا در داروخانه ها به‌نظر می‌رسد افراد دارای بیماری زمینه‌ای و گروه های حساس که جزو نیازمندان این واکسن هستند دچار چالش شده و از دسترسی به این واکسن محروم مانده اند.
ضمن آنکه تاکنون هیچ یک از مقامات سازمان غذا و دارو در مورد شارژ شدن و توزیع دوباره این واکسن هیچ گونه اظهار نظری نکرده اند.

امسال به گفته محمدی رییس سازمان غذا و دارو مجموعاً مجوز واردات ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار دوز واکسن ۴ ظرفیتی هلندی و فرانسوی آنفلوانزا داده شده که بیش از یک میلیون و ۸۰۰ هزار دوز آن در داروخانه‌های سراسر کشور توزیع شده است ضمن آنکه شرکت تولید کننده شرکت تولید کننده داخلی حدود ۱۹۵ هزار دوز واکسن جهت تزریق به گروه‌های پرخطر تحویل معاونت بهداشت داده است. همچنین حدود ۲۵۰ هزار دوز واکسن خارجی برای مصرف گروه‌های پرخطر به معاونت بهداشت تحویل شده است.

وی افزود: قرار است حداقل ۲۰۰ هزار دوز دیگر از واکسن تولید داخل برای توزیع در داروخانه‌ها در اختیار شرکت‌های پخش قرار گیرد و منتظریم که این تعداد را تولید کننده داخلی تحویل دهد.

با وجود گذشت یکی دو هفته از اتمام واکسن آنفلوانزا در داروخانه ها هنوز خبری نه از توزیع واکسن های خارجی و نه داخلی نبوده اما در بازار آزاد این واکسن به قیمت 750 هزار تومان یا بیشتر به فروش می رسد.

محمود هادی پور در گفت و گو با سالم خبر، گفت: ما هیچ گاه واکسن آنفلوانزا را درست در کشور توزیع نکردیم و نمی کنیم. واکسن آنفلوانزا براساس نیاز یا تقاضا دارای متقاضیانی است. براساس پروتکل ها باید براساس نیاز افراد که شامل افراد بالای ۶۵ سال، کودکان ۶ ماه تا ۵ سال، کادر بهداشت و درمان، افراد دارای بیماری زمینه‌ای مانند بیماران دیابتی، قلبی عروقی، ریوی، کلیوی، بیماران مبتلا به نقص سیستم ایمنی، مبتلایان به سرطان و زنان باردار واکسن آنفلوانزا به تعداد کافی وارد شود که هیچ گاه نیز براساس نیاز واردات انجام نشده چون تعریف درستی از نیاز نداشته ایم.

وی افزود: یک تعداد مشخص واکسن آنفلوانزا وارد شده و در داروخانه ها توزیع شده و سریع هم به اتمام رسیده است.

داروخانه‌ها نمی توانند تفکیک کنند که چه کسی نیاز دارد و چه کسی نیاز ندارد و واکسن ها حال براساس تقاضای افراد که گاه القایی نیز می باشد به فروش رفته و تمام شده و کسانی که در اولویت دریافت واکسن آنفلوانزا هستند از دسترسی به آن محروم مانده اند.
 
 
 
 
کد مطلب : ۱۷۴۷۶
نام شما

آدرس ايميل شما