۰

صنایع دارویی و داروخانه‌های بخش خصوصی در دوران سخت جور دولتی‌ها را کشیندند

محمد رضا مرادی، مدیر عامل پخش رازی در گفت‌وگو با سالم‌خبر
تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۱۸ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۱۳:۵۴
کد مطلب : ۱۷۴۷۴
صنایع دارویی و داروخانه‌های بخش خصوصی در دوران سخت جور دولتی‌ها را کشیندند
سالم‌خبر: طی سال‌های اخیر این داروخانه‌ها و صنایع دارویی بخش خصوصی بودند که جور بخش دولتی را کشیدند چون شرایط به گونه ای پیش می‌رفت که دولت خود نمی توانست زنجیره تامین دارو را حمایت و کنترل کند.

محمد رضا مرادی، مدیر عامل پخش رازی در گفت‌وگو با سالم‌خبر با بیان این مطلب درباره شرایط فعلی صنعت دارو در کشور، اظهارداشت: صنعت داروسازی کشور طی یکی دو سال اخیر با مشکلات بسیاری مواجه و متاسفانه در تعداد و مقدار تولید دارو دچار سیر تنزلی بوده است. در حال حاضر مشکل اصلی صنعت نقدینگی است در چند سال گذشته و نه چندان دور اگر مطرح میشد که تامین ارز شرکت‌های داروسازی برای تهیه مواد اولیه یا فینیش پروداکت؛ داروهای ساخته شده معضل اصلی صنایع داروسازی است یا تحریم‌ها این مشکلات را تشدید کرده است اما در حال حاضر بخش اعظم مشکلات صنعت داروی کشور بحث تامین ریال و نقدینگی است.

وی افزود: صنایع دارویی کشور مشکلات متعددی را پشت سر گذاشتند و همین چالش‌ها نهایتاً منجر به کاهش تولید دارو در کشور شد. چون شرکت‌های داروسازی نتوانستند مواد اولیه
خود را به موقع تامین کنند و کل زنجیره تامین داروی کشور دچار مشکل شد.

مرادی همچنین ادامه داد: بخش بزرگی از نقدینگی صنایع دارویی کشور در بخش دولتی متوقف شده و گیر کرده است. در حال حاضر شرکت‌های پخش و صنعت داروسازی به میزان حدود 18 همت از دانشگاه‌های علوم پزشکی طلبکارند.
وی با بیان اینکه مجموع مطالبات چرخه تامین دارو از بخش دولتی بیش.از 30 همت است، تصریح کرد: در واقع 30 هزار میلیارد تومان طلب عوامل چرخه تامین داروی کشور در بخش دولتی متوقف مانده است. از سویی نیز طرح دارویار، پوشش بیمه‌ها و عدم امکان تامین نقدینگی از سوی بیمه‌ها همگی موجب شد که داروخانه‌های خصوصی تحت فشار بوده و متحمل بخشی از این مشکلات شوند.

مدیرعامل پخش رازی همچنین گفت: طی این دو سه هفته اخیر پس از مستقر شدن دولت جدید تصمیمات خوبی در مورد تامین نقدینگی صنعت دارو گرفته شده است. بخشی از آن مربوط به بحث پوشش بیمه‌ها بود که خوشبختانه رقمی حدود ۸ تا ۱۰ همت به داروخانه‌ها تزریق شد. چون بیمه‌ها از تعهدات و پرداخت‌های خود فاصله گرفته بودند بهرحال تزریق این میزان
بودجه موجب شد که حداقل چک های برگشتی داروخانه ها کمی کنترل شود. طی سال های اخیر این داروخانه ها و صنایع دارویی بخش خصوصی بودند که جور بخش دولتی را کشیدند چون شرایط به گونه ای پیش می رفت که دولت خود نمی‌توانست زنجیره تامین دارو را حمایت کند.

وی ادامه داد: چندین بار تصمیم بر این بود که عدد قابل توجهی به دانشگاه‌ها پرداخت شود که مطالبات آنها به صنعت دارویی تسویه شود پرداختی ها انجام شد اما دانشگاه ها پولی به صنعت ندادند. اما با توجه به اظهارات اخیر وزیر بهداشت و رییس سازمان غذا و دارو مبنی بر پرداخت و تزریق 6.5 همت به صورت مستقیم به شرکت‌های پخش که قاعدتاً بلافاصله به صنعت تحویل داده می شود این تنها راه نجات فوری صنعت داروسازی از شرایط فعلی است. اگرچه این روند باید ادامه پیدا کند چون وقتی ما این 6.5 همت را در مقابل 30 همت طلب بخش دولتی یا ۱۸ همت طلب بخش دانشگاهی می گذاریم تقریباً یک سوم طلب دانشگاه پوشش داده می‌شود. این تصمیم برای شروع بسیار خوب است اما مشروط به آنکه در ماه‌های آینده نیز حداقل به اندازه میانگین پرداخت مورد نیاز پرداختی
ها ادامه یابد نه اینکه پرداختی معادل 6.5 همت داشته باشیم و متوقف شود تا پایان سال که دوباره بدهی ها متورم شود.

مرادی با بیان اینکه حذف ارز ترجیحی، ریال بازار دارو بزرگ شده شاید به لحاظ تعدادی کم شده باشد اما ریال بازار دارو افزایش پیدا کرده بنابراین گردش نقدینگی دچار مشکل شده است، گفت: من تصورم این است که این میزان پرداختی را که آقای وزیر اعلام و وعده دادند می تواند در شرایط فعلی حکم مسکنی برای شرایط حاضر صنعت دارو داشته باشد اما در آینده امیدواریم این حمایت ادامه داشته باشد تا به نقطه ای برسیم که دیگر تقریباً دخل و خرج صنعت دارو حداقل به لحاظ. نقدینگی با هم همخوانی داشته باشد.

وی در مورد سیاست تعیین سهمیه توزیع برای نقاط مختلف کشور و نقاط مختلف پایتخت نیز اظهار داشت: قاعدتاً این نوع خاصی از سیاست گذاری است. در مواقعی نیز بیشتر پیش ‌می‌آید که عرضه یک دارو از تقاضای آن کمتر باشد. اگر عرضه از تقاضا بیشتر باشد قاعدتاً دلیلی وجود ندارد که سهمیه‌بندی شود و پلن توزیع نیاز داشته باشد. کما اینکه ما در حال حاضر در توزیع داروهایی که عرضه از
تقاضا بیشتر است نه تنها این مشکل را نداریم حتی بعضاً با جایزه می‌بفروشیم .

مرادی ادامه داد: اما به هر ترتیب سیاست گذاری در سازمان غذا و دارو در تامین دارو تعیین کننده است چرا که اگر در. زمانی که ارز به اقلام مختلف دارویی تخصیص داده می‌شود اگر تصمیم‌گیری‌ها درست‌ باشد پس در صورت مشاهده مازاد تولید نوعی از دارو به تبع باید تولید آن محدودتر شود و از هدررفت ارز جلوگیری شود و در مقابل روی تولید داروهایی که موردنیاز و دچار کمبود است سرمایه گذاری شود. در این نقطه سازمان غذا و دارو می تواند از هدر رفت منابع جلوگیری کند.

وی در پاسخ به سوالی در مورد ارزیابی عملکرد سازمان غذا و دارو طی دوره‌ی اخیر، اظهار داشت: به نظر می‌رسد حال و روز صنعت داروسازی در تشخیص عملکرد سازمان غذا و دارو در این دوره تعیین کننده است که آیا رییس و مدیران آن درست عمل کرده‌اند یا خیر. اگرچه عامل ایجاد همه شرایط برای صنعت نمی تواند تنها سازمان غذا و دارو باشد اما این سازمان بیشترین سهم را در تاثیرگذاری نسبت به کل زنجیره تامین دارو در شرایط حاضر دارد.
 
 
کد مطلب : ۱۷۴۷۴
نام شما

آدرس ايميل شما