۰
سیدحیدر محمدی، رئیس سازمان غذا و دارو:

بیمارستان‌ها ۱۱هزار میلیارد تومان بدهی به شرکت‌های تجهیزات پزشکی دارند

تاریخ انتشار :
يکشنبه ۱۵ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۱۴:۳۶
کد مطلب : ۱۷۴۵۰
بیمارستان‌ها ۱۱هزار میلیارد تومان بدهی به شرکت‌های تجهیزات پزشکی دارند
سالم‌خبر: رییس سازمان غذا و دارو، گفت: مراکز درمانی مشکلات مالی زیادی دارند به همین دلیل نیز پرداخت سهم دارو و تجهیزات مغفول می‌ماند کمااینکه در حال حاضر نیز مبلغی بالغ بر ۱۱هزار میلیارد تومان بدهی بیمارستان‌ها به حوزه تجهیزات و ملزومات پزشکی است.
 
حیدر محمدی در نشست خبری دومین نمایشگاه ایران‌مِد همچنین از درخواست تمدید سهمیه ارزی ۶۰۰ میلیون دلاری ملزومات پزشکی برای شش ماهه دوم امسال خبر داد.
 
وی با اشاره به اینکه نقدینگی از مشکلات بزرگ شرکت‌های تجهیزات پزشکی است، افزود: امسال مشکلاتی داشتیم و یکی از مهم‌ترین مشکلات نوع تحریر و ابلاغ قانون بودجه بود که موافقان و مخالفانی داشت. موضوع اصلاح سیاست‌های ارزی نیز از مباحث دیگری است که از سال ۱۴۰۱ سماً شروع شد و به دلیل اینکه زیرساخت‌های پرداخت اعتبارات کامل نبود و نیز مخالفت معاون اول رئیس جمهور وقت باعث شد در مورد تجهیزات پزشکی اجرایی نشود و همچنان هم این موضوع تعیین تکلیف نشده است.

درخواست تمدید سهیمه ارزی ۶۰۰ میلیون دلاری ملزومات پزشکی برای نیمه دوم سال
رییس سازمان غذا و دارو همچنین با اشاره به سهمیه ارزی ۶۰۰ میلیون دلاری ملزومات پزشکی در ۶ ماهه اول سال گفت: این سهمیه ارزی ۴۲۰۰ تومانی تنها مربوط به ملزومات پزشکی بوده و تجهیزات سرمایه‌ای از آن خارج شده است. اعتبار این تفاهم‌نامه نیز تا مهرماه بود و سقف آن نیز پر شده است. درخواست این را داریم که ۶۰۰ میلیون دلار دیگر برای ۶ ماهه دوم تمدید شود.

اصلاح سیاست‌های ارزی تجهیزات پزشکی منوط به جلسه با رییس جمهور
وی گفت: در مجموع در زمینه اصلاح سیاست‌های ارزی در حوزه تجهیزات نیز موضوع مهمی برای ماست که البته موافقان و مخالفان بسیاری دارد. در مجموع تصمیم‌گیری برای این موضوع بسیار دشوار است و در مجموع نیز منوط به جلسه‌ای با وزیر بهداشت و رئیس جمهور است تا در مورد آن تصمیم گیری
نهایی صورت گیرد.
محمدی در عین حال گفت: برای اصلاح سیاست‌های ارزی نظرات انجمن‌ها فعال اخذ می‌شود؛ اما باید ملاحظات آن مد نظر قرار گیرد؛ چرا که کوچک نگه داشتن بازار تجهیزات به نفع تولید کنندگان و مردم نیست و باید تصمیماتی اتخاذ شود که کمترین آسیب به مردم و تولید کنندگان وارد شود.

سرانجام ارایه تسهیلات بانکی به شرکت‌های دارویی و تجهیزاتی
وی همچنین با اشاره به پیگیری‌های لازم برای تامین نقدینگی حوزه تجهیزات پزشکی، گفت: تسهیلات ۵۰ همتی با مجوز بانک مرکزی در حوزه دارو، تجهیزات و شیرخشک لحاظ شده است. در این زمینه لیست شرکت‌ها را به بانک مرکزی ابلاغ کردیم تا بر اساس عملکردشان تسهیلات ریالی دریافت کنند. شرکت‌ها اگر مشکلی در این زمینه دارند، به ما اعلام کنند تا پیگیری لازم انجام شود.

وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش به بدهی ۱۵ همتی تامین اجتماعی به بخش دارو و تجهیزات و همچنین اقدامات صورت گرفته در جهت پرداخت بخشی از این مطالبات اشاره کرد و ضمن توضیح درباره چگونگی تامین نقدینگی شرکت‌های تجهیزات پزشکی، ادامه داد: از مجموع سهمیه ارزی، ۴۰ درصد متعلق به تجهیزات و ملزومات و ۶۰ درصد نیز مربوط به شیرخشک، دارو، واکسن است. از کل سهمیه ارزی (چه ارز ۴۲۰۰ تومانی چه ارز ۲۸۵۰۰ تومانی) تاکنون بیش از ۵۰ درصد را تاکنون دریافت کرده‌ایم.

غفلت مراکز درمانی در پرداخت مطالبات دارو و تجهیزات پزشکی
درخواست وزیر بهداشت از رییس جمهور
محمدی همچنین در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره عدم پرداخت سهم دارو و تجهیزات از سوی مراکز درمانی نیز گفت: مراکز درمانی مشکلات مالی زیادی دارند و به همین دلیل نیز حوزه دارو و تجهیزات مغفول می‌ماند. در این راستا وزیر بهداشت به صورت مکتوب از رییس جمهور درخواست داشتند که اعتبارات تعهدات سازمان‌های بیمه‌گر مستقیما به شرکت‌های پخش دارو و تجهیزات پرداخت شود. این موضوع نیازمند مصوبه هیات
وزیران است. در مجموع لازم است اعتبارات دارو و تجهیزات در بیمارستان‌ها تفکیک شود. در حال حاضر نیز مبلغی بالغ بر ۱۱هزار میلیارد تومان بدهی بیمارستان‌ها به حوزه تجهیزات و ملزومات پزشکی است.

وضعیت ذخیره استراتژیک تجهیزات پزشکی
وی همچنین در پاسخ به سوال ایسنا درباره ذخیره استراتژیک در حوزه تجهیزات پزشکی طبق قانون برنامه هفتم توسعه، گفت: طبق قانون برنامه هفتم توسعه باید ذخیره استراتژیک شش ماهه در حوزه دارو، تجهیزات، واکسن و کالاهای اساسی داشته باشیم. در این راستا پیشنهادات مختلفی را در حوزه دارو، واکسن و تجهیزات ارایه داده‌ایم. در این راستا پیشنهاداتی نیز در قانون بودجه ۱۴۰۴ داریم و جلساتی هم با دستگاه‌های نظارتی و امنیتی و غیره داشته‌ایم.

محمدی در این باره افزود: مشخص است که تحقق این امر نیازمند منابع مالی و ارزی است و ذخیره شش ماهه باید سهمیه ارزی داشته باشد. اگر این منابع محقق شود و بانک مرکزی نیز همراهی داشته باشد، برنامه‌ها و سیاست‌های بلند مدت‌تری را در این زمینه خواهیم داشت. قطعا شرکت‌های تامین کننده نیز به شرط تامین نقدینگی آمادگی ایجاد ذخیره شش ماهه را دارند.

آمار صادرات تجهیزات پزشکی ایرانی
رییس سازمان غذا و دارو همچنین در پاسخ به سوالی درباره میزان صادرات تجهیزات پزشکی، گفت: میزان صادرات در این حوزه رضایت‌بخش نیست؛ البته به دلایلی، بسیاری از مواردی که صادرات می‌شود، غیررسمی است و به همین دلیل نیز آمار و ارقام میزان واردات کشورها از ایران با میزان صادرات ما، مغایرت دارد.

وی همچنین افزود: اما در مجموع مطابق اعداد و ارقام ثبت شده، آمار صادرات در حوزه تجهیزات پزشکی بین ۳۰ تا ۵۰ میلیون دلار است، اما قطعا اعداد و ارقام خیلی بیشتر از این رقم است.

رخواست اعتبار ۱۴۵ همتی برای دارو، تجهیزات و شیرخشک در ۱۴۰۴
رییس سازمان غذا و دارو همچنین گفت: برای سال آینده درخواست ما ۱۴۵هزار
میلیارد تومان اعتبار برای بخش دارو، تجهیزات و شیرخشک در قالب طرح دارویار و حذف ارز ترجیحی است و پیشنهاد ما این اعتبار است.
انتشار آمارنامه تجهیزات پزشکی در سال گذشته برای اولین بار

در ادامه این نشست، عامری، معاون فنی اداره کل تجهیزات پزشکی سازمان غذا و دارو، درباره انتشار آمارنامه تجهیزات پزشکی گفت: سال گذشته برای اولین بار آمارنامه تجهیزات پزشکی رونمایی شد. همچنین برای اولین بار سامانه اولویت بخشی تولید داخلی نیز رونمایی شد.

وی همچنین ضمن توضیح درباره اقدامات انجام شده جهت پیش بینی نیاز بودجه‌ای سال آینده تجهیزات پزشکی، در عین حال به دو مشکل اساسی در حوزه تجهیزات پزشکی اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه شرکت‌های پخش در حوزه دارو، شرکت‌های فعالی هستند، پرداخت مطالبات آنها نیز هموارتر صورت می‌گیرد. در حوزه تجهیزات با وجود تهیه دستورالعمل پرداخت، اما متاسفانه بسیاری از  شرکت‌ها کارشان شده توزیع دستگاه تست قند خون! موضوع دیگر نیز صف‌های طولانی در آزمایشگاه‌های همکار در حوزه تولید است که لازم است مورد توجه قرار گیرد.

برگزاری نمایشگاه ایران‌مِد از ۱۹ تا ۲۲ مهرماه
در ادامه این نشست خبری نیز مریم قاسمی، دبیر انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان تجهیزات و ملزومات پزشکی درباره برگزاری نمایشگاه ایران‌مِد گفت: دومین نمایشگاه تجهیزات و ملزومات پزشکی، دندانپزشکی، آزمایشگاهی و دارویی از ۱۹ تا ۲۲ مهرماه در نمایشگاه شهر آفتاب برگزار می‌شود.

قاسمی افزود: این نمایشگاه با مشارکت ۲۵۰ شرکت و با حضور تولیدکنندگان و واردکنندگان برگزار خواهد شد. همچنین ۵۰ شرکت دانش‌بنیان در این نمایشگاه فعالیت خواهند داشت.

به گفته وی، هیات‌های تجاری از روسیه و آفریقا نیز در این نمایشگاه حضور خواهند داشت تا به این ترتیب مبحث صادرات و روابط بین‌المللی طی سال‌های پیش رو تقویت شود./ایسنا
کد مطلب : ۱۷۴۵۰
نام شما

آدرس ايميل شما