۰
محمد عبده‌زاده، رییس سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی:

کمبودهای دارویی با نشان دادن ظرفیت تولید صنایع در نمایشگاه‌ها همخوانی ندارد

تاریخ انتشار :
سه شنبه ۳ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۱۲:۱۷
کد مطلب : ۱۷۳۸۳
کمبودهای دارویی با نشان دادن ظرفیت تولید صنایع در نمایشگاه‌ها همخوانی ندارد
سالم‌خبر: رئیس هیئت مدیره سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی در نشست خبری نهمین نمایشگاه بین المللی ایران فارما که در سازمان غذا و دارو برگزار شد، گفت: این نمایشگاه با دعوت از شرکت‌های ایرانی، خارجی و سفرا برگزار می‌شود. شعار امسال هم نیز «همه بازیگران صنعت دارو زیر یک سقف» است که در راستای وفاق ملی انتخاب شده است. حضور سفرا در نمایشگاه ایران فارما در این راستاست تا زمینه همکاری با کشورهای خارجی و صادرات دارو فراهم شود.

به گفته عبده‌زاده پیش‌بینی می‌شود که امسال استقبال خوبی از این نمایشگاه صورت بگیرد و حدود ۴۰ هزار بازدیدکننده تخصصی داشته باشیم.

او با اشاره به توسعه صادرات دارویی کشور در راستای برنامه توسعه هفتم بیان کرد: تلاش این است که با برگزاری نمایشگاه بتوانیم در تامین پایدار دارو و توسعه صادرات و تراز تجاری مثبت برنامه‌ریزی داشته باشیم و دو رویکرد مشخص هم امسال دنبال می‌شود. اول صنعت داروسازی ایران از سرمایه‌گذاری خارجی استقبال می‌کند
و دوم این که با توجه به توسعه دانش داروسازی و عمق آن در کشور، بحث انتقال دانش فنی و تولیدات مشترک برون‌مرزی را با حضور شرکای خارجی در دستور کار داریم.

عبده‌زاده وجه مشخص این دوره از نمایشگاه ایران فارما را برگزاری پنل‌های متعدد و حضور پررنگ دانشجویان و شرکت‌های دانش بنیان عنوان کرد و گفت: تمام تلاش آن است که هم برای توسعه صادرات، توانمندی‌های صنعت را به نمایش بگذاریم و هم سرمایه‌گذار خارجی جذب کنیم. بنابراین توسعه تجاری مثبت جزو اهداف است. امسال بخش دانشجویی هم پر رنگ‌تر از سال‌های قبل است چرا که فضای کار داروخانه‌ای اشباع شده و در تلاش می‌کنیم تا داروسازان جوان را به سمت این صنعت سوق دهیم. افزون بر اینها فضای رایگان برای شرکت‌های دانش‌بنیان در نظر گرفته‌ایم تا از این شرکت‌ها حمایت کنیم.

عبده‌زاده درباره این‌که کمبودهای دارویی مشکلات زیادی برای مردم به وجود آورده و نشان دادن این ظرفیت‌ها با کاهش دسترسی مردم به داروهای مورد نیازشان
منافات دارد، عنوان می‌می‌کند: قطعا کمبودهای دارویی قابل انکار نیست اما کمبود نقدینگی را هم نمی‌توان انکار کرد. در بحث تامین دارو یک بخش آن وزارت بهداشت است و بخش زیادی از آن فرابخشی است.

او ادامه داد: دلایل متعددی برای کاهش تولید در حوزه دارو وجود دارد که یکی از آنها نقدینگی است. زمانی که این کمبود وجود داشته باشد، ثبت سفارش آنها به تاخیر می‌افتد و امکان تامین ماده اولیه را ندارد. ما از سال گذشته به طور مرتب با حضور مسئولان وزارت بهداشت پیگیری کردیم. شرکت‌های دارویی در این شرایط مجبور به دریافت تسهیلات هستند که آن را هم با سود ۳۰درصد و بالاتر دریافت می‌کنند. اما همین زمان هم طولانی است و خروجی آن در پرداخت‌ نشدن مطالبات و تاخیر در پرداخت تسهیلات همین کمبودهایی است که به دلیل کاهش ذخیره مواد اولیه رخ می‌دهد.

وی افزود: تحقق تامین پایدار دارو در کشور، توسعه صادرات و رسیدن به تراز تجاری مثبت طبق آنچه که در برنامه هفتم توسعه تکلیف شده است با همکاری دولت، بخش خصوصی
و شرکای خارجی میسر است.

عبده‌زاده با بیان این که به دنبال معرفی توانمندی‌ها، واقعیت و نیازمندی‌های صنعت دارو در نمایشگاه ایران فارما هستیم، گفت: این نمایشگاه دو رویکرد مشخص دارد، اول این که صنعت دارو از سرمایه‌گذاری خارجی استقبال می کند و در محور دوم هم بحث انتقال دانش و فناوری و تولید دارو با شرکای خارجی با توجه به توسعه دانش داروسازی در دستورکار قرار دارد.

 عبده‌زاده تصریح کرد: روند حضور شرکت های خارجی در ایران فارما قابل توجه است و هر سال نیز بیشتر می‌شود.

 رئیس هیات‌مدیره سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی با اشاره به حضور وزرای بهداشت، صمت، معاون علمی و فناوری رئیس جمهور و نمایندگان مجلس در این نمایشگاه گفت: وجه تمایز این دوره از ایران فارما در برگزاری پنل های متعدد، حضور پررنگ دانشجویان و شرکت‌های دانش بنیان خواهد بود. یک فضای رایگان برای استارتاپ ها فراهم کرده‌ایم و قطعا همه آن‌ها با محصولات جدید به نمایشگاه می‌آیند.

 
کد مطلب : ۱۷۳۸۳
نام شما

آدرس ايميل شما