۰
محسن عبدالله‌زاده، دبیرکل سندیکای توزیع کنندگان داروهای انسانی:

دانشگاه‌های علوم پزشکی وزارت بهداشت بزرگترین بدهکاران به شرکت‌های پخش

دخالت‌های شورای رقابت فعالیت‌های وزارت بهداشت را مختل کرده است
تاریخ انتشار :
يکشنبه ۳۱ تير ۱۴۰۳ ساعت ۱۵:۴۱
کد مطلب : ۱۷۱۱۱
دانشگاه‌های علوم پزشکی وزارت بهداشت بزرگترین بدهکاران به شرکت‌های پخش
سالم‌خبر: دبیرکل سندیکای توزیع کنندگان داروهای انسانی، گفت: دانشگاه علوم پزشکی و بخش دولتی 24.6 همت، بدهی سررسید شده و سررسید گذشته به شرکتهای پخش دارند و یکی از بدهکاران بزرگ نیز دانشگاه های علوم پزشکی وزارت بهداشت با 15.5 همت بدهی است.

محسن عبدالله‌زاده در یک برنامه رادیویی همچنین اظهار داشت: بخش خصوصی نیز به دلیل مطالباتی که از شرکت‌های بیمه‌گر دارد حدود 46.6 همت بدهی دارد. مجموع این اعداد، رقمی بالای 50 درصد گردش داروی کشور است. این در حالی است که تمام ورودی وجه نقد به شرکت‌های تولیدکننده و واردکننده از طریق شرکت‌های پخش است چرا که اجازه فروش مستقیم و دریافت نقدینگی از سایر محلها ندارند.

وی همچنین افزود: دارو یک کالای استراتژیک است و متصدی نظارت بر این حوزه در کل کشور، وزارت بهداشت است.

عبدالله‌زاده مداخلات خارج بخشی را از جمله مشکلات حوزه دارو برشمرد و خاطرنشان کرد: کسانی که تنها آگاهی آنها از حوزه دارو، خرید دارو از داروخانه و خرید سهام دارویی است، وارد نظام دارویی کشور می شوند و تصمیم گیری می کنند و چالش‌های بسیاری را ایجاد می‌کنند. بخش نامه های این حوزه از طریق شورای رقابت صادر می شود که متاسفانه فعالیت های وزارت بهداشت
را محدود کرده است.

عضو هیئت مدیره سندیکای توزیع کنندگان داروهای انسانی ضمن اظهار گلایه از نادیده گرفتن وزارت بهداشت در فعالیت های مرتبط گفت: بودجه کل داروی کشور 69 همت است. البته برای تولید داخل نیز مشکلاتی ایجاد شده است. مشکل امروز دارو، فقدان برنامه ریزی است. باید کمبودها را از دپوی پیش سازها در کارخانجاتی که مواد اولیه دارویی را تولید می کنند، پیش بینی کرد و ذخیره مواد اولیه و سپس ظرفیت خطوط تولید کارخانجات، ظرفیت ناوگان پخش و ظرفیت داروخانه ها در نظر گرفته شود. این فرآیند نیازمند برنامه ریزی جامع است.

عبدالله‌زاده با بیان اینکه در داخل کشور توان تولید 98 درصد نیاز عددی دارو کشور را داریم ادامه داد: اگر صنعت داروسازی کشور به این روز رسیده نتیجه سعی و تلاش و بودجه ای است که در زمان جنگ به حوزه دارو اختصاص یافت و خوشبختانه امروز در حوزه تولید داخل در دنیا حرف برای گفتن داریم. اما درصد بیشتری از بودجه سمت واردات می رود. در حوزه تجویز دارو نیز، برخی پزشکان اصرار بر تجویز برند خاصی از دارو دارند در حالیکه در داخل همانند همان دارو وجود دارد.

وی همچنین با اعلام اینکه ایران به بسیاری از کشورهای مطرح دنیا صادرات دارو انجام می دهد خواستار شد: بیماران
و کادر درمان به داروهای تولید داخل اطمینان داشته باشند. ایران کاملترین نظام رگولاتوری دارو در منطقه را دارد که در دنیا بی نظیر است. 

عبدالله‌زاده با بیان اینکه دارو برخلاف سایر کالاها، از نظام عرضه و تقاضا خارج است مطرح کرد: در حوزه دارو، نیاز و تجویز حائز اهمیت است. متاسفانه شورای رقابت مجوز احداث داروخانه به افراد متقاضی را صادر کرده و شاهد آن هستیم در بازه زمانی کوتاه 35 درصد تعداد داروخانه ها افزایش یافته و این داروخانه ها برای تامین اقتصاد خود دست به عرضه دارو خارج از تجویز می زنند. 

به گفته وی باید به جای عنوان پزشک خانواده از عنوان طرح سطح بندی خدمات نظام سلامت استفاده کرد چرا که سطح اول پیگیری سلامت، پزشک خانواده نیست.

وی با بیان اینکه رئیس جمهور منتخب پیگیر خانه های بهداشت در کشور و ادغام معاونت درمان در معاونت بهداشت با محوریت معاونت سلامت بوده گفت: ایران کاملترین زنجیره تامین دارو در بین کشورهای منطقه دارد چرا که نظام دارویی ما زیرساختهای خوبی دارد. اما یکی از مشکلات آن است که مدیران سازمان غذا و دارو از داخل سازمان نیستند و همچنین مشکل دوم آن است که با چند نرخی شدن ارز مواجه هستیم و صادرکننده دچار مشکل می شود./فارس
کد مطلب : ۱۷۱۱۱
نام شما

آدرس ايميل شما