۰
صادقیان: امکان تامین ۱۰۰ درصد نیاز انسولین کشور به صورت واردات میسر نیست

زمزمه‌های اجبار بیماران دیابتی به مصرف انسولین‌ داخلی

تاریخ انتشار :
شنبه ۹ تير ۱۴۰۳ ساعت ۱۹:۵۴
کد مطلب : ۱۶۹۹۷
زمزمه‌های اجبار بیماران دیابتی به مصرف انسولین‌ داخلی
سالم‌خبر: مدیرکل فراورده‌های سازمان غذا و دارو گفت: تمام داروها از جمله انسولین بر اساس نیاز بیماران توزیع می‌شود و امکان تأمین ۱۰۰ درصد نیاز انسولین کشور به صورت واردات میسر نیست و نمونه داخلی انسولین به میزان کافی موجود است.

غلامحسین صادقیان با اشاره به تأمین انسولین داخلی به میزان کافی اظهار کرد: علت دشواری دسترسی انسولین قلمی وارداتی (نوو نوردیسک) در بازار کاهش سهمیه به یک چهارم از سوی شرکت تولیدکننده خارجی است.

وی افزود: انسولین قلمی نوومیکس یک نمونه خارجی و وارداتی است، شرکت خارجی تولیدکننده این دارو با دشواری دسترسی دارو در مبدا مواجه شده و بر این اساس سهمیه این
دارو نسبت به گذشته به یک‌چهارم کاهش پیدا کرده و این موضوع عامل کاهش عرضه در بازار است.

مدیرکل فرآورده‌های سازمان غذا و دارو گفت: نمونه داخلی انسولین قلمی وارداتی نوو نوردیسک وجود دارد، اما برخی بیماران برایشان سخت است که به سمت تغییر دارو بروند و در این زمینه مقاومت وجود دارد.

وی درباره تأمین دارو به کمک تولیدکنندگان داخلی ادامه داد: تلاش می‌شود تمام نیازهای دارویی کشور از طریق تولیدکنندگان داخلی تأمین شود و در زمان حاضر کمبود خاصی در داروهای مورد نیاز کشور وجود ندارد.

صادقیان خاطرنشان کرد: در گذشته داروی انسولین به صورت ویال بود، اکنون چند سالی است که شرکت‌های دانش‌بنیان
داخلی با فناوری بالای بومی‌سازی شده، انسولین قلمی را نیز تولید می‌کنند.

مدیرکل فراورده‌های سازمان غذا و دارو با بیان اینکه ۵۰ درصد انسولین‌های قلمی موجود در بازار انسولین‌های وارداتی و ۵۰ درصد از تولیدات داخلی است، تصریح کرد: تمام داروها از جمله انسولین بر اساس نیاز بیماران توزیع می‌شود و امکان تأمین ۱۰۰ درصد نیاز انسولین کشور به صورت واردات میسر نیست و نمونه داخلی انسولین به میزان کافی موجود است.

وی با اشاره به سهم تولید داخل در حوزه غذا و دارو اضافه کرد: بر اساس آمارها سال گذشته بیش از ۹۹ درصد داروهای مورد نیاز کشور تولید داخل و تنها یک درصد وارداتی بود./ایمنا
کد مطلب : ۱۶۹۹۷
نام شما

آدرس ايميل شما