۱
سید هادی ایازی، معاون اجتماعی وزارت بهداشت در گفت و گو با سالم‌خبر:

بودجه سلامت برای جمعیت سالمند پیش رو کافی نیست

تاریخ انتشار :
شنبه ۸ ارديبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۴۳
کد مطلب : ۷۴۷
بودجه سلامت برای جمعیت سالمند پیش رو کافی نیست
سالم خبر: كاهش مداوم ميزان باروري وقتي با افزايش اميد به زندگي همراه شود تغييرات قابل توجهي در ساختار سني جمعيت را بوجود مي آورد. بر اساس سرشماري عمومي نفوس و مسكن متوسط رشد ساليانه جمعيت ایران طي سال های55 تا 65 ، 3.9 درصد بوده که به 1.4 درصد درسال های 90 تا 95 رسيده است. این درحالی است که متوسط رشد سالانه جمعیت افراد سالمند بين سال هاي 85 تا 95 حدود 2.9 درصد است و این نشانمی دهد روند توزیع سنی جمعیت کشور به سمت سالمندی در حال حرکت است.     

سید هادی ایازی در گفت و گو با سالم خبر با بیان اینکه دو دهم جمعیت کشور را جمعیت سالمند تشکیل می دهد و این رقم رشد قابل توجه است، گفت: در جمعیت سالمندی باید دو مساله مهم نرخ رشد جمعیت و زیرساخت های شهری و روستایی را درنظر گرفت به طوری که نرخ رشد جمعیت به نحوی تنظیم شود که جمعیت سالمندی کاهش یابد و زیرساخت های شهری و روستایی و فرهنگی در حوزه سالمندی فراهم شود.      

وی اعلام کرد: با توجه به افزایش جمعیت سالمندی در کشور باید زیرساخت های شهری و روستایی و همچنین بسترهای فرهنگی لازم برای رویارویی با پدیده سالمندی را به وجود بیاوریم. فراهم آوردن این زیرساخت ها در آینده، مانند مناسب سازی شهرها و روستاها، تنها در سایه سیاست گذاری ها و برنامه ریزی های امروز میسر است. در غیر این صورت طی سال های آتی با تبعات افزایش جمعیت سالمندی  و افزایش بار مراجعه به مراکز درمانی مواجه خواهیم شد.

معاون اجتماعی وزارت بهداشت با بیان اینکه از پیامدهای اقتصادی کهنسالی جوامع، افزايش هزينه هاي بهداشتي، رفاهي و خدماتي قابل ارائه به جامعه سالمندان است، افزود: درصورت افزایش جمعیت سالمندی باید تعداد مراکز درمانی، تخت های بیمارستانی، خانه سالمندان و حوزه توانبخشی افزایش پیدا کند که بودجه سلامت وزارت بهداشت، درمان و علوم پزشکی برای پرداخت این هزینه ها کافی نیست.

وی سال 1397 را سال تحول در نظام سلامت ازمنظر اجتماعی دانست و عنوان کرد: اجتماعی شدن سلامت یک رویکرد جدید است و براین باور هستیم که اگر با جدیت کارهای مرتبط با این امر را دنبال کنیم، کمک بسیاری به نظام سلامت و جمعیت سالمندی می شود.

افزایش کانون های سلامت به تعداد شهرها و روستاها

سیاست های تنظیم خانواده و کنترل جمعیت در اواخر دهه 60 منجر به کاهش نرخ رشد جمعیت در یک دوره 30 ساله شد و نرخ رشد جمعیت زیر 15 سال را از 39.5 درصد در سال 1375 به 24 درصد در سال 95 رساند. از سوی دیگر اما، جمعیت سالمندان روند افزایشی در پیش گرفت و از رقم 3.1 درصد سال 65 به رقم 6.1 درصد در سال 95 رسید. ضمن آن که متولدین دهه 60 هنوز به سن سالمندی نرسیده اند. بنابراین وظیفه مسئولین کشور این است که شرایط را به گونه ای تنظیم کنند که جمعیت فعال و میانسال امروز، سالمندانی توانا در آینده باشند.

ایازی در این باره گفت: راه اندازی کانون های سلامت یکی از کلیدی ترین و محوری ترین برنامه های معاونت اجتماعی وزارت بهداشت، درمان و علوم پزشکی برای مقابله با آسیب های اقتصادی و اجتماعی ناشی از فرایند کهنسالی جامعه است. بنابراین مشارکت و مسوولیت پذیری برای تحقق سلامت ضروری است و همه معاونان اجتماعی سلامت شهرستان های استان تهران باید در کارگروه های ویژه ی کانون های سلامت حضور داشته باشند.

وی افزود: پیام گذاران سلامت، تشکیل مجمع سلامت محله و شهر و ایجاد خانه مشارکت های مردمی ازجمله مواردی هستند که باید مورد توجه ویژه قرار بگیرند. چون با کانون های سلامت می توانیم در راستای ارتقای سلامت جامعه موفق تر عمل کنیم.
معاون اجتماعی وزارت بهداشت، درمان و علوم پزشکی با بیان اینکه مشارکت کارآمد و پویای مردم در حوزه سلامت به سلامت جامعه منجر می شود، عنوان کرد: این مشارکت ها باید داوطلبانه اما مسوولانه باشد و در همه محلات یک استان باید کانون سلامت محله تشکیل شود.

ایازی گفت: در شرایطی که امروزه نرخ رشد بیماری هایی مانند دیابت در کشور بالا رفته، اما بسیاری از مردم نشانه های آن را نمی دانند و در نتیجه، در صورت ابتلای فرد به بیماری، تا مدت ها از آن بی اطلاع می ماند و بیماری در او رشد می کند. بنابر این کانون ها باید با برخورد مناسب آموزش های لازم در مورد این بیماری ها و نحوه تشخیص و مواجهه با آنها را به مردم ارایه دهند.

وی ادامه داد: ازطریق راهکارهای قانونی باید مشارکت در حوزه سلامت را برعهده مردم گذاشت و همه نهادهای محلی نیز باید به کانون های سلامت محلات پایبند باشند. صدای مردم در حوزه سلامت باید شنیده شود و این کانون های محله محور نیزهمین وظیفه را بر عهده دارند.

طرح تحول سلامت، دغدغه های مردم را کاهش می دهد

معاون اجتماعی وزارت بهداشت، گفت: طرح تحول نظام سلامت با بسته های خدمتی هدفمند و کاهش میزان پرداخت از جیب مردم، سلامت همگانی را دگرگون کرده و کیفیت زندگی را در کشور بهبود بخشیده است. راهبردهای عملی این طرح با کمک دولت، موجب ارتقا و رشد سلامت همگانی شده است، به طوری که طیف وسیعی از مردم که توان هزینه های درمانی را نداشتند به خدمات با کیفیت و ارزان قیمت دسترسی پیدا کردند و ازمزایای بهداشتی در پایگاه های سلامت و مراکزبهداشتی و درمانی بهره مند شدند.

ایازی با بیان اینکه در گذشته به دلیل هزینه های بالای ناشی از بیماری ها سالانه حدود بیش از800 هزار نفر زیر خط فقر می رفتند عنوان کرد: هرچند وزارت بهداشت، درمان و علوم پزشکی مسولیتی در ریشه کنی فقر ندارد، ولی امروز با اجرای طرح تحول این آمارها به شدت کاهش یافت.

وی بر همراهی و حمایت دولت و مجلس از بیماران خاص تاکید کرد و گفت:  این همراهی ها و حمایت ها منجر به کاهش هزینه های خانواده های بیماران و جلوگیری از گسترش فقر در جامعه می شود.
 
کد مطلب : ۷۴۷
نام شما

آدرس ايميل شما