۰
واکنش داروخانه‌داران به ماجرای پوشش حجاب در سهیه‌بندی دارویی:

بعید نیست حجاب کارکنان در تعیین سهمیه دارویی داروخانه‌ها نقش داشته باشد

تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۸:۳۵
کد مطلب : ۱۶۷۴۳
بعید نیست حجاب کارکنان در تعیین سهمیه دارویی داروخانه‌ها نقش داشته باشد
سالم‌خبر: برخی رسانه‌ها به نقل از رئیس سازمان غذا و دارو نوشتند: سازمان غذا و دارو از نخستین مجموعه‌هایی بود که به موضوع رعایت حجاب ورود کرده و رعایت آن در سهمیه‌های دارویی داروخانه نقش دارد.

انتشار چنین خبری برداشت‌های مختلفی در جامعه ایجاد کرد؛ عده‌ای گفتند از این پس وضعیت حجاب مراجعین داروخانه‌ها در تعیین سهمیه دارویی آن‌ها نقش خواهد داشت و برخی رعایت پوشش در داروخانه‌را تنها معطوب به حجاب کارکنان دانستند. در نهایت، اما سازمان غذا و دارو خبر تعیین سهمیه‌بندی دارویی داروخانه‌ها براساس وضعیت حجاب را تکذیب کرد و روابط عمومی سازمان غذا و دارو در واکنش به خبر رعایت حجاب گفت: «سخنان اخیر رئیس سازمان غذا و دارو ناظر بر پوشش حرفه‌ای کادر داروخانه بوده و تنظیم‌کننده خبر از گفتار به متن دچار اشتباه محتوایی شده است».

بر اساس اعلام روابط سازمان غذا و دارو، دستورالعمل نحوه پوشش داروخانه‌ها بر اساس چک‌لیست‌های بازرسی، ارزشیابی و حرفه‌ای و به‌منظور تفکیک پرسنل و مسئول فنی است. در هر صورت تعیین سهمیه دارویی داروخانه‌ها نباید تحت تاثیر مواردی جز موضوعات مرتبط با بهداشت و درمان قرار بگیرد، اما فراز در این گزارش تلاش کرده‌است از منظر داروخانه‌ها رفته تا این موضوع را بررسی کند.

هنوز ابلاغ نشده‌است
بررسی‌های خبرنگار فراز نشان می‌دهد که اغلب داروخانه‌ها از تعیین سهمیه‌بندی دارویی داروخانه‌ها براساس وضعیت حجاب، اطلاعی ندارند و می‌گویند «هنوز در این خصوص ابلاغیه‌ای به آن‌ها نرسیده‌است». البته برخی از آن‌ها تعیین سهمیه بر اساس حجاب کارکنان را دور از ذهن نمی‌دانند و اظهار می‌کنند که «معمولا درباره این نوع از موضوعات اول خبر‌ها به رسانه‌ها می‌رسد و سپس به داروخانه‌ها ابلاغ می‌شود»

نقش امتیاز داروخانه‌ها در تعیین سهمیه دارویی
برخی بر این باور هستند که بحث پوشش حرفه‌ای کارکنان داروخانه‌ها مرتبط با رنگ فرم آن‌ها
است. کارکنان داروخانه‌ای در این‌باره گفت: «در بازرسی‌ها برای تعیین امتیاز هر داروخانه به مولفه‌های مختلفی از جمله نظافت، رنگ پوشش کارکنان و حجاب کارکنان اهمیت دارد. اما موضوع رنگ پوشش کارکنان برای تفکیک میان آن‌ها ابلاغیه جدیدی نیست و مدت‌ها است که مطرح شده‌است. شاید قرار است در خصوص رعایت این موضوع سخت‌گیری‌های بیشتری صورت پذیرد. اما اگر امتیاز داروخانه‌ها بر اساس مورادی که بازرسان در نظر می‌گیرند پایین بیاید سهمیه آن‌ها نیز کم می‌شود؛ بنابراین امتیازات تعیین‌کننده سهیمه داروخانه‌ها هستند. اما درباره حجاب کارکنان ابلاغیه جدیدی به ما نرسیده‌است.»

تذکراتی دریافت کرده‌ایم
پزشک داروخانه دیگری گفت: «قبل‌تر نامه‌ای آمده بود که باید حجاب رعایت شود، اما بحث رنگ پوشش کارکنان داروخانه‌ها جدید نیست. در خصوص سهیمه دارویی تعداد برخی از دارو‌ها محدود است و به صورت سهمیه‌ای در داروخانه‌ها توزیع می‌شود. داروخانه‌های نیمه‌وقت، روزانه و شبانه روزی سهمیه دارویی متفاوتی دارند و کاهش امتیاز هر داروخانه در بازرسی‌ها در تخصیص داروی سهمیه‌ای تاثیرگذار است. در دوره‌ای که تعدادی از داروخانه‌ها پلمب شدند در این باره ما نیز تذکراتی دریافت کردیم. علاوه بر اینکه در امتیازدهی بازرسان پوشش کارکنان حائز اهمیت است بندی در قوانین وجود دارد که اگر پوشش مورد نظر رعایت نشود امکان قطع سهمیه داروخانه وجود دارد. از نظر من بعید نیست که حجاب کارکنان در تعیین سهمیه دارویی داروخانه‌ها نقش داشته باشد».

همانطور که بالاتر نیز اشاره شد داروخانه‌ها این موضوع را جدید نمی‌دانند. نظارت بر داروخانه‌ها در جهت تعیین سهمیه آن‌ها اقدامی مثبت است، اما اگر در آن موضوعات مرتبط با بهداشت و درمان مورد توجه بازرسین مربوطه قرار بگیرد. در غیر اینصورت با کاهش بی‌رویه سهمیه داروخانه‌ها اولین گروهی که متضرر می‌شوند بیمارانی هستند که به دنبال دارو می‌روند./فراز
کد مطلب : ۱۶۷۴۳
نام شما

آدرس ايميل شما