۰

عرضه دارو و شیرخشک در عطاری‌ها تخلف است

تاریخ انتشار :
سه شنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۷:۳۶
کد مطلب : ۱۶۷۳۵
عرضه دارو و شیرخشک در عطاری‌ها تخلف است
سالم‌خبر: رئیس اداره نظارت بر فرآورده‌های طبیعی، سنتی و مکمل معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: داروخانه، تنها محل مجاز عرضه و فروش داروهای شیمیایی،گیاهی و سنتی، شیرخشک، مکمل‌های ورزشی و تغذیه‌ای محسوب می‌شود و عرضه و فروش موارد مذکور در واحدهای صنفی، عطاری‌ها و... ممنوع بوده و تخلف است.

جواد دانای باغکی با اشاره به ممنوعیت هرگونه عرضه و فروش داروهای گیاهی، شیرخشک و مکمل‌های ورزشی در واحدهای صنفی خاطرنشان کرد: فروشندگان گیاهان دارویی(عطاری‌ها) تنها مجاز به فروش گیاهان خشک و صرفا به‌صورت جداگانه و نه به صورت ترکیبی، فرآورده‌های دارای پروانه بهداشتی ساخت معتبر بر اساس قانون نظام صنفی و قوانین جاری کشور هستند.

وی اظهار کرد: دستورالعمل ضوابط علمی و فنی فروشندگان گیاهان دارویی در سال ۱۳۹۷ توسط رئیس کل دادگستری استان خراسان رضوی به تمام گروه‌های هدف ابلاغ شد. طی سال ۱۴۰۱ ضوابط مذکور و همچنین ضوابط و مقرارت سازمان غذا و دارو طبق هماهنگی انجام شده با اتحادیه فروشندگان گیاهان دارویی و معاونت حفظ حقوق عامه و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان خراسان رضوی مجدد مورد تاکید و در همین راستا طی سال ۱۴۰۲ سلسله جلسات آموزشی با محوریت قوانین و مقررات، آثار و مضرات استفاده از فرآورده‌های گیاهی غیر مجاز، دست‌ساز و قاچاق و... به همت معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی مشهد ویژه اعضاء اتحادیه صنف فروشندگان گیاهان دارویی برگزار شد.

دانای باغکی با اشاره به انجام تعداد ۳۶۶ بازدید از عطاری‌ها طی سال ۱۴۰۲، نگهداری و فروش داروهای قاچاق و تقلبی(فاقد برچسب اصالت و رهگیری یا پروانه بهداشتی معتبر)، نگهداری و فروش داروهای دست‌ساز به‌صورت قرص، کپسول، شربت، پماد، شیاف و...، نگهداری و فروش انواع داروهای مخدر، شیمیایی، روانگردان و... را بیشترین تخلفات مشاهده شده طی بازدیدهای مذکور برشمرد.

رئیس اداره نظارت بر فرآورده‌های طبیعی،سنتی و مکمل معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه تنها محل مجاز عرضه و فروش داروهای شیمیایی، گیاهی و سنتی، شیرخشک، مکمل‌های ورزشی و تغذیه‌ای داروخانه است، افزود: عرضه و فروش موارد مذکور در واحدهای صنفی، عطاری‌ها و... ممنوع و تخلف محسوب و کلیه فرآورده‌ها و داروهای شیمیایی، گیاهی و سنتی، شیرخشک، مکمل‌های ورزشی و تغذیه‌ای بایستی دارای برچسب اصالت معتبر قابل اصالت سنجی از طریق سامانه TTAC و سایت TTAC.IR باشند.

به گزارش دانشگاه علوم پزشکی مشهد، وی از عموم مردم خواست در صورت داشتن هرگونه سوال و شکایت در خصوص فرآورده‌های گیاهی، شیرخشک، مکمل‌های ورزشی اعم از گرانفروشی، قاچاق و... با سامانه ملی وزارت بهداشت با شماره ۱۹۰  تماس حاصل کنند./ایسنا
کد مطلب : ۱۶۷۳۵
نام شما

آدرس ايميل شما