۰
افزایش تفکر ضدواکسیناسیون دردسر ساز شده است

بیماری‌های ریشه‌کن شده دوباره جان گرفته اند

از سال ۲۰۰۸ تاکنون هر سال ۱۶۴ هزار نفر  در جهان به دلیل سرخک جان خود را از دست داده اند
تاریخ انتشار :
يکشنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۱۴:۰۶
کد مطلب : ۳۲۰۶
بیماری‌های ریشه‌کن شده دوباره جان گرفته اند
سالم خبر: پیشرفت علم پزشکی و تولید انواع واکسن ها در حالی موجب ریشه‌کن شدن بسیاری از بیماریها در جهان شده است که آخرین بررسی ها و آمارها نشان می دهد از سال ۲۰۰۸ تا کنون شمار افرادی که به دلیل ابتلا به بیماریهای  سرخجه، سرخک، سیاه سرفه، اوریون و فلج اطفال جان خود را از دست می دهند در حال افزایش است.

به گزارش سالم خبر؛ براساس مطالعات انجام شده  از سال ۲۰۰۸ تاکنون هر سال ۱۶۴ هزار نفر  در جهان به دلیل سرخک جان خود را از دست داده اند و  اخیرا وزارت بهداشت امریکا از مرگ ۱۹۵ هزار  نفر در این کشور در هر سال به دلیل سیاه سرفه خبر داده است. اما این مرگ ها و آسیبهای وارد شده به سلامت جامعه تنها به دلیل بالا گرفتن دیدگاه متعصبانه ضد واکسیناسیون در
امریکا و شماری از کشورهای صنعتی است. گروههای ضد واکسن در برخی ایالت های امریکا و کشورهای اروپایی در حالی گسترش یافته اند که آمار ابتلا و قربانیان این بیماریها نیز رشدی روز افزون یافته است.

ریشه این دیدگاه به مقاله تهیه شده توسط یکی از پزشکان امریکایی در سال ۱۹۹۸ میلادی باز می گردد. اندرو ویکفیلد در این مقاله ادعا کرد که  رابطه مستقیمی بین تزریق واکسن MMR که برای جلوگیری از ابتلای افراد به اوریون، سرخک و سرخجه است با ابتلای  کودکان به بیماری اوتیسم وجود دارد. هیچ دانشمند دیگری تا آن زمان این ادعا را مطرح نکرده بود اما ادعای این پزشک موجب شد تا مطالعه روی این مساله در امریکا آغاز شود اگرچه نتیجه ای نیز در برنداشت. در سالهای بعد مشخص شد که
ویکفیلد در داده ها دستکاری کرده است و به همین دلیل پروانه پزشکی او لغو شد.
 
 با وجود آنکه اکثر دانشمندان تاکید کردند که نظریه ویکفیلد نادرست است اما برخی به حمایت از طرح مقابله با واکسیناسیون همگانی MMR پرداختند. این تناظرات ادامه پیدا کرد تا در سال ۲۰۰۷ میلادی یکی از مدلهای شناخته شده امریکایی بدون داشتن  هیچ مدرک و سندی  بیان کرد که پسرش تنها به دلیل تزریق این واکسن به اوتیسم مبتلا شده است. او چندین کتاب در این زمینه نوشت و با وجود تلاش جامعه پزشکی باز هم به تلاش خود ادامه داد و از آنجا که فرد شناخته شده ای در  امریکا بود بسیاری از والدین به همراهی با این  نظریه پرداختند.
 
به تدریج در ایالت کالیفرنیا و تحت فشار جامعه، قانونی
تصویب شد که به پزشکان اجازه داد در صورتی که کودکان از شرایط سلامتی خاصی برخوردار بودند می توانند  توصیه نامه ای مبنی بر عدم تزریق واکسن را به والدین دهند تا آنها بتوانند با استناد به همان توصیه نامه فرزندانشان را از تزریق واکسن معاف کنند. اما در سالهای اخیر شماری از پزشکان با دلایل غیر علمی و غیر پزشکی و در ازای دریافت هزینه های زیاد این توصیه نامه را  نوشتند که حاصل آن شیوع بیماریهایی است که سالها در امریکا و سراسر دنیا ریشه کن شده است. به همین دلیل نیز ایالت کالیفرنیا به بدترین جای ممکن برای فرزندآوری در امریکا شناخته می شود.

در ماه های اخیر شماری از پزشکانی که این توصیه نامه ها را به والدین داده اند دستگیر شده اند و پروانه طبابت آنها لغو
شده است، زیرا بسیاری از این کودکان به دلیل عدم تزریق واکسن جان خود را از دست داده اند و برخی هم دچار ناتوانی شده اند.وزارت بهداشت امریکا رسما اعلام کرده است که تزریق واکسن برای همه ضروری است و تنها افرادی می توانند از تزریق واکسن اجتناب کنند که شرایط سلامتی ویژه ای داشته باشند و تزریق واکسن برای انها مناسب نباشد  در غیر این صورت تمامی کودکان باید طبق دستور العمل واکسیناسیون اقدام به تزریق واکسن بکنند.

برخی پزشکان به دنبال محکومیت این تفکر کور و متعصبانه همچنین عنوان کردند که اجتناب از تزریق برخی واکسن های غیراجباری مانند واکسن آنفلوانزا موجب شده است که تعداد قربانیان این بیماری به ویژه در کودکان طی سالهای گذشته به شدت افزایش یابد.
 
کد مطلب : ۳۲۰۶
نام شما

آدرس ايميل شما