۰
محمد پیکان‌پور، مدیر کل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو:

پیوستگی زنجیره تامین داروی کشور دچار خدشه است

تاریخ انتشار :
پنجشنبه ۱۶ فروردين ۱۴۰۳ ساعت ۰۰:۳۱
کد مطلب : ۱۶۵۲۴
پیوستگی زنجیره تامین داروی کشور دچار خدشه است
سالم‌خبر: مدیرکل امور دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو، گفت: طبق اعلام سامانه بررسی سازمان غذا و دارو، میزان کمبود‌های دارویی در کشور در آذر ۹۹ قلم گزارش شده است؛ اما رفع این کمبود‌ها تنها در حوزه اختیارات سازمان غذا و دارو نیست. مثلا تعداد ۳۱ قلم از این کمبود‌ها به تامین ارز EIH بازمی‌گردد و باید ارز اروپا در اختیار حوزه دارو قرار گیرد که بتوان برخی از این دارو‌ها را تامین کرد.

محمد پیکان‌پور
درباره اظهاراتی مبنی بر اینکه کمبود اقلام دارویی در سال  ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۱ کمتر، اما موارد دچار کمبود مهمتر و حیاتی‌تر هستند، گفت: کدام یک از دارو‌هایی که ۱۴۰۱ کمبود داشتند، حیاتی نبودند و در  ۱۴۰۲  کمبود‌ها حیاتی شده است؟

وی تصریح کرد: بانک مرکزی برای جبران این موضوع در حال پافشاری است و هفته گذشته ۲۰ میلیون دلار جهت این اقلام اختصاص یافت؛ اما با توجه به اینکه تامین این موارد با کندی‌هایی
مواجه می‌شود و درخواست‌های ما با تاخیر برطرف می‌شود، طبیعتا داروی مربوطه هم دچار کمبود می‌شود و در سازمان غذا و دارو نیز خود دستگاه چاپ ارز نیست که بتواند تامین‌کننده ارز باشد.

پیکان‌پور با تاکید بر اینکه اگر تمام عوامل زنجیره تامین دارو کنار یکدیگر قرار نگیرند، کمبود‌ رخ می‌دهد، اظهار کرد: نمی‌شود صرفا در رسانه گفت چرا به مشکلات دارویی رسیدگی نمی‌شود؟ اگر قرار است مشکلات برطرف شود
باید هر نهادی در جایگاه خود در این زنجیره عملکرد خود را به‌درستی انجام دهد و پاسخگو باشد.

وی گفت: اگر قانون بودجه ۱۴۰۳ به‌درستی تدوین شود و حساب دارو از سایر حساب‌ها به‌درستی تفکیک شود، سامانه پرداخت برخط معوقات بیمه‌های و اعتبارات دارویاری راه‌اندازی شود و پرداخت منطقی از خزانه به ذی‌نفع نهایی بدون دست‌اندازی بخش‌های مختلف صورت گیرد، مشکلات مربوط به تامین دارو مرتفع خواهد شد.
کد مطلب : ۱۶۵۲۴
نام شما

آدرس ايميل شما