۰

خون ایرانیان سالم است

تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۲ مرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۵:۱۲
کد مطلب : ۵۲۳۲
خون ایرانیان سالم است
سالم خبر : درنشست سخنگوی سازمان انتقال خون ایرانیان را دارای خونی با بالا ترین ضریب سلامت و امنیت در منطقه و دارای رتبه سلامتی بالایی در دنیا دانست.
 
به گزارش سالم خبر از وبدا، در نشست آموزشی روابط عمومی های سازمان انتقال خون و ادارت کل استانی بشیرحاجی بیگی با تبریک به مناسبت روز 9 مرداد روز ملی انتقال خون که پیش رو داریم، و 17 مرداد روز خبرنگار، تعامل خوب روابط عمومی و رسانه ها را شایان تقدیر دانست.

حاجی بیگی با اشاره به چهل و ششمین سالگرد تاسیس سازمان انتقال خون گفت: این حرکت را با 200 هزار اهدای خون شروع کردیم و اکنون به همت اهدا کنندگان عزیز به 2 میلیون و 100 هزار واحد اهدای خون رسیده ایم.
 
وی با اشاره به فعالیت های بین المللی سازمان انتقال خون گفت: اکنون همکار سازمان جهانی بهداشت در امر آموزش و پژوهش هستیم که این همکاری از سال 1396 تا کنون تمدید شده است.

سخنگوی سازمان همچنین به اجرای طرح غربالگری اهدا کنندگان بار اول و واکسیناسیون هپاتیت B برای اهدا کنندگان مستمر اشاره کرد و افزود: این طرح سال گذشته 45 درصد پیشرفت داشت و مهر امسال فاز دوم آن آغاز می شود و امیدواریم تمامی این عزیزان در این طرح واکسینه شوند.
 
وی تاکید کرد: این طرح ضریب امنیت و سلامت خون را در اهدا کنندگان مستمر خون افزایش می دهد.
 
 حاجی بیگی در بخش دیگری از سخنانش ضمن با اهمیت شمردن اهدای خون مسوولانه و آگاهانه، بهره برداری از مراکز جامع را گام مهمی در تکریم اهدا کنندگان و امکان اهدای اجزای خون به روش فرزیس دانست.
 
وی گفت: هم اکنون در دنیا مصرف خون کامل در حال منسوخ شدن است و در 31 استان ایران امکان اهدای پلاکت به روش فرزیس وجود دارد و 18 استان کشور می توانند پلاسما را به روش یاد شده انجام دهند.
 
حاجی بیگی آمار اهدای خون در کشور را 2 میلیون و 100 هزار واحد دانست و افزود: در سال گذشته 3 میلیون و 660 هزار واحد خون و فرآورده در کشور در 900 بیمارستان و مرکز درمانی توزیع شده است.
 
وی افزود: هم اکنون چهار هزار نمونه خون بند ناف از اهدا کنندگان ذخیره و 17 پیوند موفق سلول بنیادی از این بانک در بیمارستان شریعتی انجام شده است.
 
سخنگوی سازمان انتقال خون همچنین به برنامه ملی خونهای نادر ایران اشاره کرد و گفت: 23 کشور عضو انجمن بین المللی خونهای نادر هستند که ایران عضو شانزدهم این بانک است که از سال 89 به عضویت در آمده است و اکنون د راین زمینه حرف اول رادر منطقه مدیترانه شرقی می زند و تنها کشور اسلامی عضو انجمن بین المللی خونهای نادر هستیم.
 
وی تاکید کرد درمنطقه مدیترانه شرقی 20 درصد خون منطقه در ایران اهدا می شود و نرخ پایین شیوع عفونت های منتقله از راه خون در ایران مثال زدنی و رتبه اول در منطقه است.
 
حاجی بیگی با اشاره به میانگین 60 درصدی اهدای مستمر خون در ایران گفت: اکنون برخی از استانها شاخص بالا تری دارند و مثلا استان سمنان به اهدای مستمر 80 درصدی رسیده است.
 
سخنگوی سازمان از پاکی خون اهدایی 16 استان کشوراز HIVو 5 استان کشور از هپاتیت Cخبر خبر داد و افزود: رسیدن به ریسک صفر هپاتیت B نیز در دستور کار سازمان قرار دارد که امیدواریم به زودی محقق شود.
 
دکتر حاجی بیگی خبر از عضویت 80 درصد بیمارستانهای کشور در طرح مراقبت از خون( هموویژلانس ) خبر داد و گفت: هم اکنون برای همه بیماران خاص کیسه فیلتر دار خون در این سازمان تامین می شود.
 
وی در ادامه سخنانش با اشاره به ترکیب جمعیتی گروه های خونی در کشور و جشنواره فرهنگی هنری انتقال خون به مناسبت 9 مرداد گفت:
 
به زودی به همین مناسبت مراسم رونمایی از تمبر 50 میلیون اهدای خون و تابلوی یادبود آن برگزار می شود و سازمان برای روز هوای پاک نیز برنامه ویژه ای با همکاری شهرداری تهران خواهد داشت.
 
حاجی بیگی افزود: در سال 2007 میلادی ایرانیان با اهدای خون پولی و جایگزین خدا حافظی کرده اند و سالها است که اهدای خون به همت اهدا کنندگان درسراسر کشورصد درصد داوطلبانه و بدون چشمداشت انجام می شود.
 
 
کد مطلب : ۵۲۳۲
نام شما

آدرس ايميل شما