۰
مسوول واحد تغذیه بیمارستان مسیح دانشوری در گفت و گو با سالم خبر:

فقر منیزیم یکی از دلایل افزایش حملات و سکته‌های قلبی در کشور است

تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۱۳:۰۸
کد مطلب : ۴۵۷۰
فقر منیزیم یکی از دلایل افزایش حملات و سکته‌های قلبی در کشور است
سالم خبر: فقر منیزیم در بدن به دلیل ایجاد و تشدید پرفشاری خون در بدن از دلایل افزایش حملات و سکته های قلبی در کشور است.

منیزیم ریتم ناموزون قلب را تنظیم کرده و از وقوع حملات قلبی می‌کاهد، به همین دلیل نیز دریافت کم منیزیم، موجب اختلال در ریتم قلبی، بروز حملات و سکته‌های قلبی می‌شود.

منصور رضایی مسوول واحد تغذیه بیمارستان مسیح دانشوری در گفت و گو با سالم خبر در این باره گفت: منیزیم از ریزمغذی‌هایی است که به جذب کلسیم کمک کرده و یکی از ضروری‌ترین املاحی است که باید به طور روزانه در رژیم غذایی گنجانده شود. این عنصر نقش حیاتی در حفظ سلامت استخوان‌ها و دندان دارد.

وی با بیان اینکه منیزیم آنزیم های بدن را فعال می کند، بیان داشت: این عنصر انرژی لازم بدن را تامین و موجب تسکین اعصاب می‌شود ضمن آنکه سلامت قلب، عضله و کلیه را تضمین می کند.

این متخصص آرام نگه‌داشتن گردش خون در بدن، کمک به مقابله با استرس، حفظ سلامت و بهداشت روانی
در برابر افسردگی و تغییرات احساسی را از جمله فواید منیزیم دانست و افزود: منیزیم در تمام طول روده کوچک جذب می‌شود و ویتامین D جذب آن را افزایش می‌دهد. فقر منیزیم یکی از دلایل شیوع اختلالات عصبی، خستگی‌های مزمن، کمردرد، حملات میگرنی، ضعف عضلانی، کاهش اشتها، حالت تهوع و بی‌خوابی و ریتم نامنظم ضربان قلب است.

رضایی با اشاره به نیاز روزانه منیزیم گفت: زنان و مردان باید به ترتیب حدود 310 میلی گرم و 400 میلی گرم منیزیم در روز دریافت کنند. پس از 30 سالگی، این مقادیر به 320 میلی گرم و 420 میلی گرم افزایش می یابد.

وی مصرف سبزیجات سبز برگ، حبوبات، مغزهای خوراکی و غلات را منابع خوبی برای دریافت منیزیم در بدن دانست و گفت: مواد غذایی سرشار از فیبر غذایی از منیزیم بسیاری برخوردار هستند. این ماده معدنی در برخی غذاهای غنی شده همچون غلات صبحانه نیز یافت می شود.

نشانه های اولیه کمبود منیزیم در بدن

مسوول واحد تغذیه بیمارستان مسیح دانشوری ادامه داد:
فشارخون، مشکلات خواب، تهوع و استفراغ، اضطراب و افسردگی، مشکلات قلبی، سندرم پای بی قرار، سطوح پایین انرژی، اسپاسم ها و ضعف عضلانی از علایم اولیه کمبود منیزیم در بدن است.

فقر منیزیم پرفشاری خون را تشدید می کند

رضایی با اشاره به نقش منیزیم در تنظیم فشارخون گفت: در بیماران مبتلا به پرفشاری خون، فقر منیزیم شایع است و موجب تشدید بیماری می‌شود. رژیم‌های غذایی که حاوی مقدار زیادی سبزی و میوه باشند منیزیم و پتاسیم را در حد کافی تامین کرده و کاهش فشارخون را به دنبال دارد.

وی تصریح کرد: توصیه می‌شود بیماران مبتلا به پرفشاری خون با دریافت منابع حاوی منیزیم از وقوع فشار خون بالا پیشگیری و آن را کنترل و همچنین از مکمل‌های حاوی منیزیم مصرف کنند.

منابع غذایی حاوی منیزیم

این متخصص با بیان اینکه توفو (پنیر سویا)، آجیل ( بادام، بادام زمینی، پسته، گردوی سیاه و …)، غلات، گندم، آرد سویا و… منابع خوب منیزیم هستند، اظهارداشت:  این
ریزمغذی در موادغذایی همچون سبزیجات برگ تیره مانند اسفناج، کلم بروکلی، نعنا و علاوه بر آن، در خیار، لوبیا سبز، گوجه‌فرنگی، چغندر و برگ چغندر، بلوط، سیب زمینی با پوست و سیب زمینی شیرین، کنجد، تخمه آفتابگردان، تخمه کدوحلوایی، تخم رازیانه، تخم زیره، تخم ترخون، تخم مرزنجوش و تخم خشخاش و در لبنیات مانند شیر و ماست و نیز در آرد جو،آرد گندم و بلغورگندم، حبوبات، جودوسر، موز و ماهی یافت می‌شود.

افزایش قندخون کمبود منیزیم را به دنبال دارد

رضایی مصرف موادغذایی حاوی منیزیم را بهترین منبع غذایی برای بیماران مبتلا به دیابت اعلام کرد و گفت: وجود منیزیم برای متابولیسم کربوهیدرات لازم است. این ریزمغذیی موجب بهبود واکنش انسولین به تولید قند خون و نیز آزاد سازی و فعال شدن انسولین (هورمون تنظیم کننده قند خون) می‌شود. افزایش مقدار گلوکز (قند) خون در بیماران دیابتی نیز موجب کاهش منیزیم خون و کمبود آن در ادرار می‌شود. حال می‌توان فهمید چرا
کمبود منیزیم در افراد دیابتی نوع ۱ و نوع ۲ که خوب کنترل نمی‌شوند، وجود دارد. 

وی با اشاره به اینکه منیزیم احتمال شکنندگی استخوان ها را در بیماران مبتلا به پوکی استخوان کاهش می دهد، بیان داشت: منیزیم از ترکیبات مفید در پیشگیری از ابتلا به پوکی استخوان بوده است  و مصرف مقادیر کافی آن در بیماران مبتلا به پوکی استخوان احتمال شکنندگی استخوان‌ها را کاهش می‌دهد.

مسوول واحد تغذیه بیمارستان مسیح دانشوری افزود: کمبود منیزیم، متابولیسم کلسیم و هورمون تنظیم کننده کلسیم را در بدن تنظیم می‌کند. برخی محققان معتقدند که مکمل‌دهی منیزیم، چگالی معدنی استخوان را بهبود می‌بخشد، اما برای اثبات این موضوع نیاز به مطالعات بیشتری است.

رضایی مصرف بیش از حد شیر و نمک را به عنوان مسهل یا تقویت کننده را جایز ندانست و گفت: در بیماران مبتلا به مشکلات کلیوی، مصرف زیاد منیزیم موجب ایجاد مشکلات جدی برای سلامتی و حتی مرگ می شود.


 
کد مطلب : ۴۵۷۰
نام شما

آدرس ايميل شما