۰
طی سال گذشته هر روز 5 هزار نفر به بیماری ایدز مبتلا شده اند

یونیسف در مورد افزایش ابتلا به HIV هشدارجدی داد

تاریخ انتشار :
دوشنبه ۸ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۴:۵۴
کد مطلب : ۱۷۸۷
یونیسف در مورد افزایش ابتلا به HIV هشدارجدی داد
سالم خبر: براساس گزارش جدید منتشر شده از سوی یونیسف در هر ساعت ۳۰ نفر از نوجوانان ۱۵ تا ۱۹ سال در دنیا به  ویروس HIV مبتلا می شوند  که دوسوم این افراد یعنی ۲۰ نفر از آنان را دختران تشکیل می‌دهند و این بحرانی بزرگ در عرصه سلامتی در جهان محسوب می شود.
 
نکته نگران کننده این است که با وجود  موفقیت جامعه جهانی در مقابل با گسترش این بیماری در میان بزرگسالان  دنیا اما نرخ رشد انتشار بیماری  در میان نوجوانان افزایش پیدا کرده است. در سال ۲۰۱۷ میلادی  ۱۳۰ هزار نفر از  نوجوانان کمتر از ۱۹ سال در اثر بیماری ایدز از دنیا رفتند و ۴۳۰ هزار نفر به جمع مبتلایان به این بیماری اضافه شدند.
 
سازمان ملل متحد در این گزارش  به  بحرانی به نام شروع رابطه جنسی در سنین پایین اشاره کرد و نوشت: این مساله باعث می شود تا دختران اطلاعات کافی در مورد راه های مراقبت از خود نداشته باشند و حتی اگر اطلاعاتی در این زمینه هم داشته باشند، قدرت اعمال نظر نداشته باشند.
 
سازمان ملل در ادامه گزارش به این موضوع اشاره کرد که  رابطه بین وضعیت نامناسب اقتصادی و سطح پایین تحصیلات و اطلاعات با  افزایش نرخ ابتلا به بیماری ایدز اثبات شده است به همین دلیل می توان  اولین و اصلی ترین  تلاش را روی اصلاح این وضعیت در دنیا متمرکز کرد.
 
شمار مبتلایان در اقتصادهای فقیر بیشتر است
 
در سال گذشته از مجموع۳۷ میلیون نفری که در دنیا به ایدز مبتلا هستند، ۱۹.۴ میلیون نفر در کشورهای شرق و جنوب  افریقا ساکن بودندکه ۵۳ درصد از مجموع مبتلایان به این بیماری را تشکیل می دهد. اما ۶.۱ میلیون  نفر در کشورهای غرب و مرکز افریقا و ۵.۱ میلیون نفر در کشورهای اسیا و اقیانوسیه ساکن بودند که به ترتیب سهم ۱۷ درصدی و ۱۴ درصدی از شمار مبتلایان را دارد. در سال قبل تنها ۲.۱ میلیون بیمار مبتلا به ایدز در اروپای غربی و  امریکای شمالی ساکن بودند که ۶ درصد از سهم کل مبتلایان را تشکیل می دهد .
 
این آمار به خوبی رابطه وضعیت اقتصادی کشور و ابتلا به بیماری را نشان می دهد. ضمن اینکه در کشورهای توسعه یافته اطلاع رسانی در مورد بیماری و راه های مقابله از ان هم به کودکان  انجام می شود و این مساله هم تاثیر زیادی در کنترل گسترش بیماری دارد.
 
آمارهای مبتلایان ایدز 5 هزار نفر در روز
 
آمارها نشان  می دهد هم اکنون ۳۷ میلیون نفر در دنیا به ویروس HIV مبتلا هستند که ۲.۱ میلیون نفر از آنها را کودکان تشکیل می دهند. در سال گذشته ۱.۸ میلیون نفر به شمار مبتلایان دنیا اضافه شدند که معادل ابتلای ۵ هزار نفر در هر روز است.در این سال ۱۶۰ هزار کودک کمتر از ۱۵ سال به این بیماری مخرب و آسیب‌رسان مبتلا شدند که اغلب آنها در کشورهای جنوب صحرای افریقا ساکن هستند و از مادران مبتلا به این بیماری متولد شدند. اما نا آگاهی مادران باعث شده است که این بیماری هم در جریان تولد و هم در دوران شیر دهی به نوزاد منتقل شود. در سال قبل ۱ میلیون نفر در اثر این بیماری از دنیا رفتند و جمع جان باختگان از این بیماری از زمان اپیدمی شدن این بیماری تا کنون به ۳۵ میلیون نفر رسید.
 
کد مطلب : ۱۷۸۷
نام شما

آدرس ايميل شما