۰
مدیرکل فرآورده های غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو:

سرنخ های قاچاق مواد غذایی را می خشکانیم

افزودن سبوس فرآوری نشده فرآیند تخمیر را طی نکرده و موجب جلوگیری از جذب آهن به بدن می شود
تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۲۷ تير ۱۳۹۷ ساعت ۱۶:۰۳
کد مطلب : ۱۶۷۵
سرنخ های قاچاق مواد غذایی را می خشکانیم
سالم خبر: مدیرکل فرآورده های غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو اعلام کرد: سند جامع ایمنی غذا برای کنترل سلامت موادغذایی از مزرعه تا سفره با یک فوریت در سازمان غذا و دارو تدوین شده که در کنار آن، نهاد اجرا کننده این سند به عنوان نهاد ملی ایمنی غذا تعریف می شود.
به گزارش خبرنگار سالم خبر دکتر وحید مفید طی نشست خبری فرآورده های غذایی و آشامیدنی گفت: با توجه به تغییرات بخش تامین سلامت مواد غذایی در دنیا این حوزه به دنبال تضمین سلامت خوراک از مزرعه تا سفره حرکت کرد و در این راستا برنامه سند جامع ایمنی غذا با یک فوریت در سازمان غذا و دارو تدوین شد و در کنارآن، نهاد اجرا کننده این سند به عنوان نهاد ملی ایمنی غذا تعریف می شود.

وی افزود: محوریت سند جامع ایمنی غذا شامل تعریف نحوه پایش و کنترل از مزرعه تا سفره است و در این سند شاخص هایی که باید ارزیابی شود و مواد قانونی به عنوان روح سند بیان می شود و امیدواریم تا روزجهانی غذا از این سند رونمایی شود.

مدیرکل فرآورده های غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو با بیان اینکه در این حوزه وزارتخانه های مختلفی دخیل هستند، بیان داشت: تاکنون هیچ نهادی که به صورت متمرکز سیاستگذاری های لازم را انجام دهد را در تدوین سند جامع ایمنی غذا نداشتیم.

برای سرنخ های قاچاق برنامه ای داریم

مدیرکل فرآورده های غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو در خصوص چگونگی نظارت سازمان بر ورود محصولات غذایی قاچاق گفت: ساماندهی ورود محصولات غذایی با استفاده از کنترل مجوزها و صدور برچسب اصالت انجام می شود. کنترل ها در سطح عرضه محصولات غذایی توسط دانشگاه های علوم پزشکی صورت می گیرد.

مفید با بیان اینکه محصولات غذایی قاچاق با سلامت مردم ارتباط دارند، اعلام کرد: امیدواریم در ماه های آینده برخوردهایی در این زمینه صورت بگیرد. البته برنامه ریزی کرده ایم با کنترل هایمان سرنخ های قاچاق غذایی را پیدا کنیم و نقاط ورودی را بخشکانیم. چون طبق آمار بدست آمده میزان قاچاق برخی از محصولات به دلیل گرانی ارز بطور غیر رسمی کاهش یافته است. در زمانی که قیمت ارز پایین بود میزان قاچاق محصولات از مرزهای غیررسمی بیشتر بود.

افزودن سبوس خام به نان در نانوایی ها را تائید نمی کنیم

وی با اشاره به اینکه افزودن سبوس خام به نان در نانوایی ها مورد تائید وزارت بهداشت نیست، اظهار داشت: افزودن سبوس فرآوری نشده فرآیند تخمیر را طی نکرده و موجب جلوگیری از جذب آهن به بدن می شود. در حالی که مردم چندین سال است که برای رفع مشکل کمبود آهن هزینه های هنگفتی کرده اند.

مدیرکل فرآورده های غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو بسیاری از سبوس ها را قارچی و کپک زده دانست و گفت: برخی از سبوس ها ممکن است مصرف دامی داشته باشد و بهترین روش برای استفاده از سبوس در آرد در این است که میزان سبوسگیری از آرد در کارخانه ها کمتر شود تا کیفیت افزایش یابد.

مفید تاکید کرد: از مردم خواهشمندیم که از خرید نان سبوس دار که در نانوایی به آن سبوس افزوده می شود جلوگیری کنند و موارد متخلف را به واحدهای بهداشت گزارش کنند.

مزارع سموم کشاورزی شناسنامه دار می شوند

وی افزود: محصولات کشاورزی در میادین تره و بار نمونه برداری می شوند ولی هیچ علامت و شناسنامه ای برا ردیابی و کنترل ندارند. در سال جاری 24 نوع محصول از جهت میزان باقیمانده سموم آفت کش و 15 نوع از جهت میزان باقیمانده فلزات سنگین و نیترات بررسی شدند.

مدیرکل فرآورده های غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو ادامه داد: همچنین در سال گذشته 15 محصول از جهت باقیمانده سموم و 10 نوع نیز از جهت میزان نیترات و فلزات سنگین نمونه برداری شدند.

مفید ارقام بررسی به دست آمده را از این بررسی ها را متفاوت دانست و تصریح کرد: این احتمال می رود میزان نیترات در محصولات کشاورزی یک استان بالاترباشد و در استان دیگر فلزات سنگین  بیشتر باشد. ولی نگران کننده نیست.

مرجوع 4 محموله وارداتی برنج در سال جاری

وی محموله های وارداتی برنج با شاخص های مورد نظر کنترل منابع تولیدکننده برنج به ما معرفی می شوند تا شرایط تولید مورد تائید ما قرار بگیرد. امسال 4 محموله داشتیم که از نظر آرسنیک رد شده و قرار است مرجوع شوند. مبنای میزان آرسنیک موجود در برنج های وارداتی و تولید
داخل شاخص 120 استاندارد کدکس است.

طرح جامع پایش باقیمانده سموم برنج در سه استان شمالی اجرا شد

مدیرکل فرآورده های غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو از اجرای طرح جامع پایش باقیمانده سموم برنج در سه استان گیلان، مازندران و گلستان خبر داد و گفت: این پایش برای اولین بار در برنج صورت گرفت و اقدامات اجرای آن از سال 91 آغاز شد و از سال 93 هر برنجی که وارد کشور می شد تحت این نظارت ها قرار می گیرد.

مفید ادامه داد: در طرح جامع پایش باقیمانده سموم برنج در سه استان گیلان، مازندران و گلستان از محل شالیکوبی ها نمونه گیری می شود . اگر میزان فلزات سنگین بالا باشد منشا اصلی آن می تواند خاک یا آب باشد.

وی استاندارد ملی ایران را از جهت آرسنیک موجود در برنج براساس استاندارد کدکس شاخص 150 دانست و افزود: شاخص 220 را از نظر میزان آرسنیک مجاز است و این عدد در اتحادیه اروپا 160 است. وزارت بهداشت در سال های گذشته عدد 120 را به دلیل سرانه بالای مصرف برنج مبنای کار خود قرار داده است.

مدیرکل فرآورده های غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو سرانه مصرف برنج در کشور سالیانه 35 تا 40 کیلوگرم دانست.

مواد ضدعفونی در لبنیات

مفید در خصوص استفاده از مواد ضدعفونی در لبنیات گفت: هیچ گزارش مستندی در این مورد وجود ندارد و ماست بندی های سنتی به لبنیات آسیب می رساند و این واحدها بدون مجوز پروانه در سطح شهر فعالیت می کنند. البته گزارش هایی مبنی بر وجود انواع آلودگی و روغن های گیاهی غیرمجاز در این محصولات اعلام شده که این موضوع دروغ است.

شیر، روغن و آرد با ویتامین D غنی سازی می شوند

وی تصریح کرد: وزارت بهداشت امسال درنظر دارد سه محصول شیر، روغن و آرد را با ویتامین D غنی سازی شود و این مساله اجباری است و مقرر شده در یکی از استان های کشور به شکل آزمایشی انجام شود. چون در کمبود ویتامینD در بسیاری از مردم مشاهده می شود.
مدیرکل فرآورده های غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو گفت: اگر کارخانه ای که در زمینه این سه محصول فعالیت می کند و از ما مجوز گرفته باشد بدین معنا است که با ضابطه های سازمان غذا و دارو فعال است.

تولید شیر الاغ نداریم

مفید درپاسخ به برخی اخبار که در فضای مجازی مبنی بر تولید شیر الاغ منتشر شده اعلام کرد: هیچ واحد تولیدکننده ای در ایران شیر الاغ را تولید نمی کند . البته مصرف این شیر مشکل کیفی ندارد. این شیر در مراکزی که حیوانات برای تولید شیر پرورش داده می شوند تولید خواهد شد.
 
 
 
 
کد مطلب : ۱۶۷۵
نام شما

آدرس ايميل شما