۰
بهمن صبور، نایب رئیس انجمن داروسازان تهران:

آیین‌نامه کذایی فروش اینترنتی دارو یک ریال ارزش حقوقی ندارد

تاریخ انتشار :
دوشنبه ۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۲۲:۰۲
کد مطلب : ۱۶۶۰۵
آیین‌نامه کذایی فروش اینترنتی دارو یک ریال ارزش حقوقی ندارد
سالم‌خبر: نایب رئیس انجمن داروسازان تهران، گفت: آیین نامه کذایی فروش آنلاین دارو از طریق پلتفرم‌ها که از سوی وزارت ارتباطات تدوین شده یک ریال ارزش حقوقی ندارد چون بدون نظر کارشناسان خبره در این حوزه تدوین شده است که نتیجه آن چیزی جز خارج شدن سیاست دارویی از دست دولت و حاکمیت نیست.

بهمن صبور در یک برنامه تلویزیونی با بیان مطلب عنوان کرد: ما به عنوان داروخانه‌ها و داروسازان این کشور به هیچ عنوان مخالف ورود فناوری نوین به این حوزه نیستیم، ما دهه ۷۰ اگر خود را به روزرسانی نمی‌کردیم و مکانیزاسیون داروخانه را انجام نمی‌دادیم. در حال حاضر تأمین اجتماعی و بیمه‌ها باید ۱۰ تا ۱۰۰ شعبه احداث می کردند تا اسناد ما را تحویل بگیرند، پس ما نخستین گروهی بودیم که در حوزه دارو و پزشکی بدان ورود پیدا کردیم به طور قطع راهی جز این نداشتیم.

وی افزود: در حال حاضر دلیل مخالفت ما این شیوه از عرضه ی دارو این است که آیا ادعای کسانی که برای تایید این شیوه اظهار می دارند که ما ده کشور را بررسی کرده ایم و این شیوه کار می کنند درست یا خیر. به شما قول می دهم درست نیست. آنها خلاف سفارش و تاکید مقام معظم رهبری مبنی بر مشارکت مردمی در هر تصمیم یا برنامه ای اما مسوولان وزارت ارتباطات جناب سیاح و تیم آن و بخش فناوری وزارت بهداشت هیچ گاه از انجمن داروسازان یا تشکل های دیگر برای مشارکت دعوت به عمل نیاوردند

صبور همچنین تصریح کرد: در حال حاضر بزرگترین چالش ما
با سیاستگذارانی است که در این حوزه قانون گذاری و ابلاغ می‌کنند در حالی که دارو را نمی شناسند. بدتر آنکه دارو را به عنوان یک کالای عادی می بینند. کمااینکه یک سیاست اشتباهی را ما سال ۹۹ به تصویب رساندیم به رغم آنکه بنده با همراهی برخی داروسازان با رییس کمیسیون اصل 90 بارها جلسه داشته و سعی داشتیم که دوستان را متوجه تصمیماتشان کنیم حتی اخطار دادیم که اگر چنین مصوبه ای اجرا شود ما مشکل کمبود دارو پیدا می کنیم که نپذیرفتند و نتیجه چه شد؟ ما صادر کننده آنتی بیوتیک بودیم شدیم وارد کننده آن. هشت ماه طول کشید که به حرف ما برسند،

وی همچنین با تاکید بر اینکه دارو یک کالای استراتژیک است، افزود: ما تاکید داریم برای این کالای خاص باید قوانین خاص تدوین شود. دارو باید به عنوان یک کالای خاص دیده شود. ما یک کارگروه اقتصاد دیجیتال داریم در هیئت دولت، وقتی وزیر بهداشت عضو این کارگروه نیست و به عنوان میهمان دعوت می شود که حق رای نیز ندارد چگونه می شود که برای حوزه سلامت این چنین تصمیم گیری کرد؟

صبور ادامه داد: من دوشنبه هفته پیش کمیسیون اصل ۹۰ بودم  واقعاً خجالت کشیدم، چون دوستانی که در کمیسیون حضور داشتند و برای حوزه سلامت و دارو تصمیم گیری می کردند اولاً این که همه به طور تشریفاتی دعوت شده بودند، همه آنهایی که نظر مثبت نسبت به آیین نامه داشتند دعوت شده و حضور داشتند و مهم‍تر آنکه  از رئیس کمیسیون اصل ۹۰، معاونش آقای خضریان و وزیر ارتباطات گرفته
تا هر کسی که در این جلسه حضور داشت واقعاً فرق بین دارو و مکمل را نمی‌دانستند چیست؟ فرق بین ثبت و ریجستر را نمی‌دانستند چیست، من با حضور این دوستان مشکل ندارم منتها می‌گویم قانون باید به نحوی نوشته شود که  بازیگرانش مشخص و مسوول تصمیم گیریشان باشند.

وی گفت: ما با فروش اینترنتی دارو و با ورود فناوری به این حوزه مشکلی نداریم، اگرچه از سوی دوستان و خود آقای معاون وزیر ارتباطات ما را سنتی می خوانند اما صحبت ما این است که چه محرمانه گی در تصمیم گیری های شماست که از ما دعوت نمی کنید که در این باره همفکری کنیم باید قیمت تمام شده کالا در این آیین نامه مشخص شود باید اصالت کالا باید در آن دیده شود، آن اطلاعاتی که ما به بیمار بدهیم، باید مانند دنیا  category و طبقه بندی دارو‌ها، نحوه ارسال دارو‌ها را مشخص کرده و هر کس در جایگاهش تعریف شده باشد،

نایب رئیس انجمن داروسازان تهران، همچنین تصریح کرد: یک آیین نامه‌ای تدوین شده ما که ذینفع اصلی هستیم و تعداد ۱۶ هزار و ۵۰۰ داروخانه هستیم ما را آدم حساب نکردند، سازمان نظام پزشکی را دعوت نکردند در تدوین چنین آیین نامه ای چگونه می توان از ذینفعان اصلی اش دعوت نکرد کجای دنیا این کار را کردند و این را هم به شما بگویم من document صد در صد مستند دارم که در دنیا بعد از ۲۰ سال به این نقطه رسیدند که این روشی که رفته اند اشتباه بوده، تازه آنها با آن سیستم.

وی ادامه داد: بیش از ۱۵ سال است که مکمل‌ها در وزارت
بهداشت مشکلی ندارد، مجوز می‌گیرند و می‌توانند همراه با فرآورده‌های آرایشی و بهداشتی  به صورت آنلاین به فروش بروند ما با این مساله هیچ مشکلی نداریم، ما مشکل را چیز دیگری می‌دانیم. کمیسیون اصل ۹۰ اگر این درایت را داشت که از مسوولان وزارت بهداشت به عنوان متولی سلامت مردم دعوت می کرد و همه را پشت یک میز می نشاند و حرف های آنها را هم می شنید به طور قطع خروجی تصمیم گیری ها هم قابل قبول تر بود. مدت دو سال است که این کار را زیرزمینی پیش می‌برند و سازمان غذا و دارو را سر کار گذاشته اند و آیین نامه را هم خود تدوین کرده اند. آیین نامه خود را نوشته و آیین نامه سازمان غذا و دارو را قبول ندارند.

صبور تاکید کرد: می گویند شرکت کارور شرکتی است که بیش از ۱۰ میلیون آدم ریجیستر شده داشته باشد، اسمش را گذاشته‌اند شرکت‌دانش بنیان. این شرکت با ۱۰۰ همت گردش مالی مگر می شود دانش بنیان باشد. براساس آیین نامه آنها این شرکت ها می توانند در این حوزه فعالیت داشته باشند و حتی 50 درصد هم سهام خارجی داشته باشند.

وی همچنین اظهار داشت: این سیستم بزرگترین ایرادش ثبت محور بودنش است به طور مثال در حال حاضر با کمبود داروی وارفارین و با تمام مشکلاتی که دولت سه برابر این دارو را وارد بازار کرده است چرا باید ما هنوز کمبود داشته باشیم. دلیلش این است که همه با یک کد ملی در این اپلیکیشن‌ها ۳۰ تومان، ۱۰ تومان پول می‌دهند یک نسخه‌ی صوری می‌گیرند
می‌روند دارو را می‌گیرند چون ثبت محور است.

صبور بیان کرد که بیشترین داروی سقط جنین را همین پلتفزم ها توزیع کردند همین دارویی که اصلا فروش آن ممنوع است دوستان نمی‌دانند دارند چه کار می‌کنند. شما زیرساخت این فعالیت را شناسایی و به درستی آماده کن پس از آن یک بیمار مبتلا به سرطان در سامانه ثبت نام می کند رجیستر می کند و هر ماه دارو درب منزل به بیمار تحویل داده می شود اما سیستمی که در حال حاضر اصرار بر آن دارند ثبت محور است رجیستر نیست. همین داروی وارفارین با این سیستمی که بر آن اصرار دارند به مبلغ 200 هزار تومان خریداری می شود  و به قیمت دو میلیون و 500 هزار تومان به فروش می رود مگر کشور ما چقدر مصرف وارفارین دارد؟

وی همچنین تصریح کرد: یک شبه آمدیم یک تصمیمی گرفتیم مثل تصمیم‌های دیگری که در کشور می‌گیریم که نسخه الکترونیکی را باید بدون زیرساخت راه بیندازیم. وزارت بهداشت هم مسئولیتش را انداخت بر گردن یک سری نرم افزار‌های بخش خصوصی. این نرم افزار‌ها الآن حالا شاید ۳۰ تا، ۴۰ تا باشند ولی هفت هشت‌ تای آنها که در صدر جدول فروش هستند و نام نمی برم ساعتی ۲ تا ۸ هزار نسخه ثبت می کنند آن هم با تمامی اطلاعات محرمانه بیمار بدین معنا که این نرم افزارها می دانند آقای X کد ملی اش چیست مریض کدام پزشک است و چه بیماری دارد و چه دارویی مصرف می کند در حالی که این اطلاعات محرمانه را فقط باید متولید سلامت وزارت بهداشت داشته باشد. 

 
کد مطلب : ۱۶۶۰۵
نام شما

آدرس ايميل شما