۰

چک‌های حکمرانان بد صنعت داروی کشور برگشت خورده است

میزان چک های برگشتی از شرکت‎های پخش دارو به بیش از هزار میلیارد تومان رسیده است
تاریخ انتشار :
شنبه ۳۰ دی ۱۴۰۲ ساعت ۱۸:۵۷
کد مطلب : ۱۶۱۸۱
چک‌های حکمرانان بد صنعت داروی کشور برگشت خورده است
سالم‌خبر: جمعی از کارکنان شرکت داروپخش در اعتراض به شرایط صنفی خود روز یکشنبه ۲۴ دی ماه دست به تجمع اعتراضی زدند. ضعف برخی از تولیدکنندگان و شرکت‌های پخش دارویی به ویژه از نوع خصولتی آن به دلیل چرخ خوردن در دور تسلسل عدم تامین نقدینگی، تورم ناپایدار، نبود ارز و بودجه، قیمت‌گذاری دستوری و نبود هرگونه نقشه راهبردی برای صنعت داروی کشور این روزها حتی برای عدم پوشش مطالبات جاری، حکایت از تکرار شرایط ناخوشایند کمبود دارو در ماه‌های آینده دارد.

گیروگورهای برگزاری تنها یک همایش سالانه شرکت توزیع داروپخش در جزیره کیش که به دلیل جلوگیری از هزینه‌تراشی نه از سوی رییس تازه‎ نفس تیپیکو که از سوی مدیرعامل شستا لغو و ممنوع می‌شود ناشی از خوب نبودن حال صنایع به ویژه صنایع دارویی است.

سرگردانی در یافتن عمده دلایل ایجاد شرایط سنگین و سخت صنایع دارویی کشور موجب شده این روزها مشکل دیگری نیز ضمیمه مشکلات همیشگی این صنایع به ویژه شرکت های توزیع و پخش داروی کشور شود؛ هجمه چک‌های برگشتی این روزها شرکت‌های توزیع را در شرایط تنگی قرار داده ضمن آنکه رقابت ناسالمی که طی یک سال گذشته شرکت‌های پخش خصولتی نیز در پیش گرفته‌اند بر وخامت این اوضاع افزوده است.

میزان چک‌های برگشتی شرکت‌های پخش تقریبا نزدیک به بالای 2 درصد از فروش آنها رسیده است و این مساله به گفته ی صاحبان صنایع دارویی کشور بسیار ناخوشایند و بی سابقه بوده است. براساس آخرین آمار، سه شرکت عمده ی پخش خصولتی کشور هریک دارای بین 200 تا 300 میلیارد چک برگشتی هستند که رقابت‌های غیرمتعارف بین آنها نیز این شرایط را حادتر کرده به طوری موجب شده شرکت‌های پخش ‌مخصوصا شرکت‌های کوچک‌تر نیز در بازپرداخت به تأمین‌کننده با مشکل مواجه می‌شوند.

اگرچه این نکته را نیز نمی توان نادیده گرفت که چرخش و تغییر مدیران و عدم ثبات مدیریتی این شرکت‎ها نیز بر شدت این مشکل افزوده است و بدهی ها را بیش از بیش روی هم تلمبار کرده است. حجم بالای فروش دارو یکی از روش‌های مدیرانی از این دست است که با فروش بی رویه دارو به داروخانه‌ها با مهلت پرداخت 300 روزه و خلف وعده بیمه‌ها در پرداخت بدهی داروخانه‎ها و به همان نسبت عدم استطاعت در پرداخت بدهی خود به شرکت های پخش،  گره‌های کوری در زنجیره تامین به وجود آورده اند.
 
عدم تزریق بودجه ناکافی به طرح دارویار، قفل شدن تسهیلات بانک ها برای صنایع دارویی کشور، در حال حاضر صنعت داروی کشور را با 60 تا 70 هزار میلیارد کسری مواجه ساخته است و هیچ تولیدکننده و شرکت پخشی نمی توانند در حال حاضر از بانک‌ها تقاضای فاینانس کنند.

سیدابراهیم هاشمی، رئیس هیئت‌مدیره انجمن پخش دارو و مکمل ایران چندی پیش در نشستی در اتاق بازرگانی تهران یکی از بزرگ‌ترین چالش‎های پخش و زنجیره تامین را نقدینگی خواند و تاکید کرد که میزان چک های برگشتی از شرکت‎های پخش دارو به بیش از هزار میلیارد تومان رسیده است ضمن آنکه علاوه بر آن این شرکت‎ها مقروض و متعهد به بانک‎ها نیز هستند.

دور تسلسل مشکلات صنایع دارویی کشور همچنان می‌چرخد و علاوه بر صنعت، بیماران، همان ولی نعمتان مسوولان نیز از کمبود دارویی در رنج‌اند. حال؛ یافتن بانیان این شرایط به پیدا کردن همان پرتقال‌ فروشی می‌ماند که هیچ گاه یافت می نشد!
کد مطلب : ۱۶۱۸۱
نام شما

آدرس ايميل شما