۰
سلامت مردم نباید بازیچه کارهای سیاسی شود

بانک مرکزی، سازمان برنامه و بودجه و وزارت بهداشت مقصران کمبود دارو در کشور!

یحیی ابراهیمی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در گفت وگو با سالم‌خبر:
تاریخ انتشار :
دوشنبه ۱۸ دی ۱۴۰۲ ساعت ۱۸:۰۲
کد مطلب : ۱۶۱۰۲
بانک مرکزی، سازمان برنامه و بودجه و وزارت بهداشت مقصران کمبود دارو در کشور!
سالم‌خبر: عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، گفت: با وجود پیگیری‌های مجلس و نشست‌های مختلف با مسوولان سازمان برنامه و بودجه، بانک مرکزی و وزارت بهداشت، یافتن راهکار برای شرایط ناپایدار کمبود دارو در کشور بی‌نتیجه ماند که پس از آن حتی دو سه بار با دفتر رئیس‌جمهوری مکاتبه داشتیم و‌ اهمیت قضیه را یادآور شدیم اما اقدامی صورت نگرفت به همین دلیل معتقدیم مشکلات دارویی باید یکبار برای همیشه حل شود.

یحیی ابراهیمی، در گفت‌وگو با سالم‌خبر، افزود: به همین دلیل گزارش کمیسیون
بهداشت در راستای وظایف نظارتی این کمیسیون برای اعلام مقصران کمبود دارو فردا در صحن علنی مجلس قرائت می‌شود.

وی افزود: در ابتدای این دولت تصمیم به حذف ارز ترجیحی گرفته شد که کمیسیون بهداشت و درمان مجلس  از همان ابتدا موافق این قضیه نبود،ما معتقد بودیم باید براساس نیاز و پروسه زمان بندی شده این کار انجام می‌شد اما دولت تصمیم گرفت و به بهانه جلوگیری از قاچاق این کار را انجام دهد.

ابراهیمی،
تاکید کرد: یکی دوسال است در بحث تامین مواد اولیه دارو با مشکل جدی مواجه هستیم. تولید دارو برای صنعت دارو باید به صرفه باشد و در حال حاضر این توازن به هم خورده است.

وی همچنین ادامه داد: مدتهاست کمبود شیر خشک و کمبود داروهایی سرطانی داریم. بنده به عنوان فوق تخصص قلب بسیاری از بیماران به من مراجعه می کنند که وارفارین کمیاب شده است در حالیکه این دارو برای بیماران دریچه ای حیاتی و بسیار مهم است اگرچه آقایان منکر این قضایا می شوند و می گویند دارو به اندازه نیاز در بازار است.

ابراهیی ادامه
داد: در جلسه ای که با مخبر معاون اول رییس‌جمهوری، رییس سازمان برنامه، وزیر بهداشت و رییس بانک مرکزی داشتیم مشکلات دارویی و حل آنها را پیگیری کردیم. واقعیت این است که به شکل واقعی برای تامین ارز برای وارد کردن مواد اولیه دارو با مشکل مواجه هستیم. بانک مرکزی می گوید ارز داده‌ایم، سازمان برنامه و بودجه مدعی است که  مشکلی نیست اما سندیکای صاحبان صنایع دارویی کشور به نمایندگی از این صنایع اعلام می‌دارد که با مشکلات عدیده‌ای دست و پنجه نرم می‌کنند که عامل اصلی این مشکلات
خود دولت و رگولاتور است.

وی تاکید کرد: واقعیت این است کمبود دارو هست بخشی از این مشکل و قصور مربوط به بانک مرکزی، بخشی مربوط به سازمان برنامه و بخشی هم سوءمدیریت وزارت بهداشت است که در گزارش کمیسیون به همه این موارد اشاره شده است و فردا سه شنبه در جلسه علنی مجلس قرائت خواهد شد.

ابراهیمی گفت: ما دو سه بار با دفتر رئیس‌جمهوری مکاتبه داشتیم اما اقدامی صورت نگرفت پس باید اقدامی دیگر کرد. سلامت مردم نباید بازیچه کارهای سیاسی شود.
 
کد مطلب : ۱۶۱۰۲
نام شما

آدرس ايميل شما