۰

سالانه ۱۲ هزار نفر به هپاتیت A در کشور مبتلا می‌شوند

تاریخ انتشار :
دوشنبه ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ ساعت ۱۶:۲۴
کد مطلب : ۱۴۶۹۴
سالانه ۱۲ هزار نفر به هپاتیت A در کشور مبتلا می‌شوند
سالم‌خبر: مرکز مدیریت بیماریهای واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، اعلام کرد: بر اساس داده های ثبت شده از سال ۹۷ تاکنون حدود ۱۲ هزار نفر در سال به هپاتیت A در کشور مبتلا می شوند.

میزان بروز هپاتیت A بیماری در کشور حداقل ۱۲.۸۷ مورد به ازاء هر یک میلیون نفر جمعیت بوده و در سال گذشه، ۱۰ هزار و ۹۴ مورد ابتلا به این بیماری از دانشگاه های علوم پزشکی کشور گزارش شده است.

بر اساس آمار بیماران شناسایی شده در سال گذشته، بیشترین میزان بروز مربوط به دانشگاه جیرفت بوده و با در نظر گرفتن داده های مربوط به سه سال گذشته دانشگاه های خراسان شمالی (بدلیل طغیان گسترده در سال ۱۳۹۸)، گراش، جیرفت و بم دانشگاه هایی هستند که بیشترین بروز بیماری را داشته اند.

طی سال گذشته در ماه
های خرداد، تیر و شهریور بیشترین تعداد موارد بیماری گزارش شده است.

بررسی گروه سنی مبتلایان نشان می دهد که حدود ۵۰ درصد از موارد ابتلا در کودکان با سن کمتر از ۱۰ سال و حدود ۳۱ درصد نیز مربوط به سنین ۱۹- ۱۰بوده، لذا ارتقاء برنامه های مراقبت و آموزشی راه های انتقال و پیشگیری از هپاتیت A در این سنین از اهمیت بالایی برخوردار است.

بر اساس این گزارش، ابتلا به این بیماری در بین زنان ۴۸ درصد و مردان ۵۲ درصد بوده و ۹۳ درصد مبتلایان ملیت ایرانی داشته اند.

حدود ۵۹ درصد مبتلایان در مناطق روستایی، ۳۹ درصد در مناطق شهری سکونت داشته و حدود ۲ درصد موارد مربوط به موارد سیاری و عشایر بوده است. هپاتیت A بیماری است که ارتباط زیادی با عوامل محیطی و بهداشت محیط دارد و این آمار بالا در
مناطق شهری نگران کننده است.

این گزارش می افزاید: زردی ۷۱ درصد، درد شکم ۶۶درصد، تهوع و استفراغ ۵۸ درصد، تب ۴۳ درصد، کاهش اشتها ۴۲ درصد و خستگی ۳۳ درصد بیشارین علایم را در مبتلایان داشته اند.

 هپاتیت A یک ویروس بوجود آورنده التهاب کبد است و از شایع‌ترین بیماری‌های عفونی در جهان سوم است.

این بیماری توسط یک ویروس شدیدا آلوده کننده و مسری و از طریق خوردن آب و غذای آلوده یا تماس نزدیک در خانواده، اردوگاه‌ها و مراکز عمومی منتقل می‌شود.

سالانه بیش از ۲ میلیون مورد ابتلای جدید و علامت دار «هپاتیت A» در جهان گزارش می‌شود که بیش از نیمی از آن‌ها در کشورهای آسیایی است. راه‌های انتقال «هپاتیت A» مختلف و متعدد است. از جمله آن‌ها راه مدفوعی
دهانی است که منجر به انتقال بیماری به افراد با سطح بهداشت پایین‌تر شده , بهداشت محیط و تراکم جمعیت ساکن در یک منطقه از عوامل تاثیرگذار در شیوع این بیماری است.

این ویروس ماه‌ها می‌تواند در فضای خارج از بدن انسان زنده بماند. شیوع عفونت «هپاتیت A» در هر جامعه با وضعیت بهداشتی و امکانات دسترسی به آب سالم، وضعیت اجتماعی و اقتصادی آن جوامع رابطه مستقیم و نزدیکی دارد. در جوامع با سطح بهداشت پایین، اکثر کودکان قبل از رسیدن به سن بلوغ دچار عفونت شده و در آنها آنتی بادی ضد هپاتیت آ یافت می‌شود. این بیماری گاهی بصورت فردی دیده می‌شود و گاهی بصورت اپیدمی (همه گیری) که در آن تعداد زیادی از افراد که از آب آشامیدنی آلوده و مشترک استفاده کردند، گزارش می‌شود.
کد مطلب : ۱۴۶۹۴
نام شما

آدرس ايميل شما