۰
عضو انجمن جراحان ارتوپدی ایران در گفت و گو با سالم خبر:

برای تشخیص هر بیماری انجام MRI ضروری نیست

تاریخ انتشار :
يکشنبه ۶ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۴:۰۲
کد مطلب : ۱۰۶۲
برای تشخیص هر بیماری انجام MRI ضروری نیست
سالم خبر: عضو انجمن جراحان ارتوپدی ایران اعلام کرد: برای تشخیص هر بیماری انجام MRI ضروری نیست  و در صورت لزوم و برای تشخیص های افتراقی MRI می تواند کمک کننده باشد. چون بدون معاینه دقیق بیمار و تنها با انجام MRI و عکسبرداری به نتایج دقیق نمی رسیم و اشتباهات بسیاری ممکن است در تشخیص و درمان بیمار حاصل شود.

دکتر محمد نصیر نادری در گفت و گو با سالم خبر با بیان این مطلب در خصوص اشتباهات شایع در تشخیص و درمان جراحی شانه و راهکارهای جلوگیری از آن ها گفت: جراحی شانه یکی از مباحث نوین بوده که جراحان کشور با  رویکردی جدید به مساله آرتروسکوپی مفاصل در این زمینه طی دهه های اخیر بسیار خوب پیش رفته اند.

وی ادامه داد: یکی از اشتباهات شایع در این زمینه این است که پزشکان با علم روز پیش نروند و اصول پایه همچون معاینه دقیق را فراموش کنند. چون در تشخیص بیماری های شانه اهمیت معاینه دقیق بسیار زیاد بوده و نمی توان تنها به رادیوگرافی و MRI تکیه کرد.

عضو انجمن جراحان ارتوپدی ایران استفاده از روش های قدیم در درمان بیماری های شانه را موجب بروز عوارض دانست و عنوان کرد: این روش ها موجب خشکی مفصل و محدودیت حرکت مفاصل می شود بنابراین استفاده از تکنیک ها و روش های نوین در علم ارتوپدی می تواند عوارض را به میزان چشمگیری کاهش دهد.

90 تا 95 درصد جراحی های شانه در ایران موفقیت آمیز است

نادری درباره علت پارگی تاندون روتاتور کاف شانه گفت: وراثت، ضربه به شانه، کار سخت، سن بالا و مجموعه ای از این عوامل می تواند علت پارگی تاندون روتاتور کاف شانه باشد و این بیماری در مشاغل سخت همچون بنایی، تاسیسات، نقاشی ساختمان و در ورزشکاران شایع تر است. چون این افراد در زمانی طولانی دستان خود را بالا می گیرند و کار می کنند بنابراین بیشتر در معرض این پارگی و آسیب ناحیه شانه قرار می گیرند.

این متخصص ارتوپدی افزود: بسیاری از این بیماران برای درمان نیاز به جراحی ندارند و با فیزیوتراپی و انجام ورزش های خاص و تغییر وضعیت خود بهبود می یابند. ضمن آنکه تزریق کورتون به ندرت و شاید تنها یکبار مورد استفاده قرار بگیرد اگرچه درمان قطعی نیز محسوب نمی شود.

وی با بیان اینکه تزریق ژل، پی آر پی و اوزون برای درمان پارگی تاندون شانه به هیچ عنوان ثابت شده نیست، اظهارداشت: تجویز مسکن، فیزیوتراپی و اصلاح حرکات شانه می تواند در درمان این بیماری موثر باشد و در صورت بهبود نیافتن بیمار، ممکن است پزشک عمل جراحی را توصیه کند که جراحی نیز به دو صورت باز و بسته انجام می شود. البته مواردی وجود دارد که بهتر است پس از تشخیص، بیمار را جراحی کرد که این مساله بستگی به تشخیص پزشک متخصص دارد.

عضو انجمن جراحان ارتوپدی ایران یادآور شد: خوشبختانه امروز 90 تا 95 درصد درمان این بیماری از طریق جراحی موفقیت آمیز است چون متخصصان ارتوپدی به شکل تاثیرگذاری با استفاده از روش ها و تکنیک های نوین به درمان بیماری های شانه می پردازند.

نتایج طولانی مدت در بیماری های شانه

متخصصان و جراحان ارتوپد معتقدند به علت تفاوت در شرایط فیزیکی و سلامتی افراد، زمان بهبودی کامل نیز برای هر کس متفاوت خواهد بود. اگر یک عمل ترمیمی سبک را پشت سر گذاشته اید، ممکن است به اسلینگ نیاز نداشته و قدرت شما با گذراندن چند جلسه بازتوانی به حالت عادی بازگردد. همچنین ممکن است پس از چند روز بتوانید به سرکار یا مدرسه بازگردید. بهبودی پس از انجام عمل های پیچیده تر، مدت زمان بیشتری به طول می انجامد. با وجود کوچک بودن بریدگی های ایجاد شده در طول عمل آرتروسکوپی می توان به کمک این عمل آسیب های شدید مفصلی را ترمیم کرد. بهبود کامل بعد از انجام عمل می تواند تا چند ماه زمان ببرد.

با وجود کند بودن این روند رعایت توصیه های جراح و پیش روی با برنامه بازتوانی، برای موفقیت آمیز بودن عمل ضروری هستند.

بیشتر بیماران بعد از انجام آرتروسکوپی شانه با عارضه خاصی روبرو نمی شوند ولی هر عمل جراحی خطرات خاص خود را به همراه دارد و این خطرات معمولا کوچک و قابل کنترل است. مشکلات بالقوه عمل آرتروسکوپی شامل عفونت، خونریزی شدید، لخته های خونی و آسیب به رگ های خونی یا اعصاب است.
 
کد مطلب : ۱۰۶۲
نام شما

آدرس ايميل شما