فناوری نوین در سلامت (بخش 2 – خدمات فناوری سلولی )

سرمایه‌گذاران برای توسعه صنعت سل‌تراپی خیز بلندی برداشته‌اند

دکتر ناصر محمدی، مدیر توسعه استراتژیک سل تراپی

21 مهر 1403 ساعت 14:05

سالم‌خبر:  حجم بازار ژن و سلول درمانی در حالی در سال 2023 حدود 5.9 میلیارد دلار بوده است که پیش‌بینی می‌شود در سال 2032 به حدود 28.7 میلیارد دلار برسد.



سالم‌خبر: حجم بازار ژن و سلول درمانی در حالی در سال 2023 حدود 5.9 میلیارد دلار بوده است که پیش‌بینی می‌شود در سال 2032 به حدود 28.7 میلیارد دلار برسد.

براساس آمار و گزارش‌های موجود، گسترش خدمات به صاحبان دانش فنی و فناوران و تولید کنندگان صنعتی، به طور قطع روند به رو به رشدی را در آینده‌ای نزدیک دنبال خواهد کرد.

امروزه توسعه فناوری های سلولی و تولید محصولات نهایی، با سه رویکرد اساسی صورت می‌گیرد.

در رویکرد اول یک شرکت یا یک موسسه تحقیقاتی، راسا نسبت به توسعه آزمایشگاه سلولی و کارخانه تولیدی اقدام می کند و در رویکرد دوم شرکت‌هایی با استفاده از ظرفیت‌های سایر زیرساختها، به توسعه محصول و فناوری در قالب تولید قراردادی روی آورده اند و این رویکرد، شرکت‌هایی هم هستند که دانش و فناوری محور هستند که نسبت به توسعه دانش و فناوری سلولی و تولید محصول نهایی با برندهای سفارش شده اقدام می کنند و دانش فنی در چارچوب برندهای مختلف به بازار عرضه میشود در حالیکه شرکتهای خریدار هیچگونه زیرساختی ندارند و بیشتر دارای بخش اداری و فنی هستند این رویکرد تحت عنوان مراکز سازمانهای توسعه و تولید قراردادی CDMO عمل میکنند این شرکتها در تعاملی که با شرکتها پیدا میکنند از منافع و سودآوری خوبی برخوردارند.

نگاهی به بازار جهانی در تولید قراردادی
براساس آخرین گزارش‌ها، حدود 73 درصد از خدمات فناوری در سل و ژن تراپی، بصورت تولید قراردادی و مابقی بصورت تولید در خانه می‌باشد که این بحث اهمیت تولید قراردادی را در ارائه خدمات سلولی و توسعه فناوری ها و بالاخره تولید محصولات نهایی نشان میدهد و این موضوع می تواند یک بحث چالش برانگیز ولی استراتژیک باشد .

نمودار فوق یک جهت گیری راهبری برای سرمایه گذاران در جهت تاسیس ازمایشگاه تحقیق و توسعه، آزمایشگاه کنترل کیفیت و خط تولید سلولی باشد بویژه با توجه به مطلبی که در شماره قبلی در اختیار ببیندگان عزیز قرار گرفت نشان می‌دهد که سرمایه گذاری حجیمی در مسیر توسعه سل تراپی برنامه ریزی شده است و تاسیس زیرساختهای توسعه و تولید قراردادی، به طور قطع با منافع خوبی همراه خواهد بود.

در نمودار زیر و در مقایسه بین سلول درمانی و ژن تراپی روند سریعا رو به رشد خدمات تولید قراردادی را نشان می‌دهد که در هر دو بخش  رشد خدمت دهندگان را نشان داده که با این رویکرد، ریسک سرمایه گذاری برای شرکت‌های دانش بنیان در عرصه سلولی ملکولی را به حداقل رسانده‌اند از سوی دیگر، تمرکز فکری و توسعه دانش و مهارت را بر فناوری های سلولی و تولید محصولات نهایی با کارآیی و اثربخشی بالاتر گذاشته اند.

خدمات سل و ژن درمانی در سال 2021 به میزان 3.9 میلیارد دلار ارزش این بازار را به خود اختصاص داده که با رشد ترکیب سالیانه CAGR حدود 18.6 درصد، شاخص خیلی مناسب و جذابی را در پیش روی سرمایه گذاران قرارداده است نکته جالب توجه اینکه بعد از سال 2030 بیش از 60 درصد از این بازار، به سلول درمانی اختصاص دارد.

در نمودار بعدی نگاه اجمالی به بازار خدمات تولید قراردادی می پردازد که حجم بازار را نشان می‌دهد. بدین ترتیب به رغم اینکه دانش و فناوری در عرصه سلامت، فناوری جدید و نوآورانه محسوب می‌شود ولی شناخت از آن، بصورت قابل توجهی نظر سرمایه گذاران را جلب کرده و به توسعه زیرساختهای آن پرداخته اند. 

در نمودار اطلاعاتی نشان می‌دهد که حجم بازار در سال 2023 حدود 5.9 میلیارد دلار بوده که در سال 2032 به حدود 28.7 میلیارد دلار خواهد رسید و گسترش خدمات به صاحبان دانش فنی و فناوران و تولید کنندگان صنعتی، به طور قطع روند به رو به رشدی را در آینده‌ای نزدیک دنبال خواهد کرد.

با توجه به مطالعات بالینی گسترده ای که در سراسر جهانی و صدها مرکز مطالعاتی در حال انجام است و روند رو به رشد صدور مجوزهای قانونی برای ورود به بازار محصولات سلول درمانی و ژن درمانی توسط سازمان غذا و داروی آمریکا و گسترش مراکز بالینی، خبر نوید بخشی از بکارگیری این فناوری در بازار سلامت جهانی دارد
 


کد مطلب: 17484

آدرس مطلب :
https://www.saalemnews.com/note/17484/سرمایه-گذاران-توسعه-صنعت-سل-تراپی-خیز-بلندی-برداشته-اند

سالم خبر
  https://www.saalemnews.com