سید امیر رضویان مدیرعامل داروسازی دکتر عبیدی:

نمی‌شود افراد توانمند را به بهانه تضاد منافع از سازمان غذا و دارو کنار گذاشت

صنعت دارویی کشور دچار روزمرگی شده و از توسعه بازمانده است

17 مهر 1403 ساعت 9:02

سالم‌خبر: مدیرعامل داروسازی دکتر عبیدی، گفت: نمی‌شود افراد توانمند را به بهانه تضاد منافع از سازمان غذا و دارو کنار گذاشت.


سالم‌خبر: مدیرعامل داروسازی دکتر عبیدی، گفت: نمی‌شود افراد توانمند را به بهانه تضاد منافع از سازمان غذا و دارو کنار گذاشت.

سید امیر رضویان در گفت‌وگو با سالم‌خبر در پاسخ به این سوال که آیا با انتصاب جدید رییس سازمان غذا و دارو در وضعیت صنعت دارویی کشور تفاوتی ایجاد می شود؟ اظهار داشت: به دلیل موانع بسیاری که در داخل و بخصوص خارج از سازمان وجود دارد، رییس جدید سازمان غذا ودارو باید فردی توانمند و آشنا به حوزه صنعت دارو و همینطور روابط بین بخشی در حوزه‌های مختلف اعم از مجلس شورای اسلامی، بانک مرکزی و ...بوده و مهمتر آنکه مسلط بر ایجاد هماهنگی لازم و جلب اعتماد فراتر از سازمان در سایر قوا جهت تسهیل امور سازمان و صنعت باشد . در این صورت می‌توان گفت انشالله تفاوتی در وضعیت صنعت دارویی کشور رخ خواهد داد.

وی با اشاره به موانع خارج از سازمان بر سر فعالیت صنایع دارویی کشور، تصریح کرد: از موانع خارج سازمان میتوان به تامین نقدینگی، تخصیص ارز  و ... اشاره کرد و در بخش‌های دیگر مانند قیمت گذاری دارو که در اختیار سازمان غذا و دارو است طی سال‌های مختلف بدلیل دخالت های خارج از سازمان  صنایع دارویی کشور را با مشکلات جدی مواجه کرده است چرا که هیچ گاه قیمت‌ها به تناسب نیاز صنعت و میزان تورم کشور افزایش نیافته است.

وی در اولویت بندی مشکلات صنعت داروی کشور، اظهار داشت: مشکل نقدینگی از اولین مشکلات صنایع دارویی کشور است و دیگری قیمت گذاری دارو است که با وجود آنکه قیمت گذاری از سوی کمیسیون قیمت گذاری سازمان غذا و دارو انجام می‌شود اما فشارهای خارج از سازمان به قدری زیاد است که متاسفانه طی دو سال اخیر به رغم افزایش هزینه های تولید، قیمت دارو آن چنان تغییری نکرده است.

رضویان همچنین گفت: برخی تصمیم سازی ها و سیاست هایی کوچک و بزرگ نیز هم به جز این دو مشکل عمده صنایع وجود دارد که ما همه روزه درگیر آن هستیم مانند واردات برخی قطعات و لوازم ماشین آلات صنعتی که  سیستم ثبت سفارش از سوی وزارت صمت بسته است یا تخصیص ارز نیمایی که اخیرا با مشکل مواجه شده است این دست مشکلات وجود دارد اما عمده مشکلات صنعت دارویی کشور نقدینگی و قیمت گذاری است که امیدواریم حل شود اگرچه اراده ای بر حل آن نمی یابیم.

وی تاکید کرد: صنعت دارسازی کشور همیشه درگیر مشکلات است و شرایط به گونه ای شده که ما دچار روزمرگی شده ایم و نمی‌توانیم به توسعه و آینده این صنعت فکر کنیم.

رضویان درباره الزام صنایع داروسازی به آینده نگری در این حوزه تاکید کرد: باید به این نکته توجه کرد که تغییر سنی هرم جمعیت کشور رو به سالمندی است و به تبع آن بیماری‌های مزمن  از جمله بیماریهای کاردیوواسکولار؛ نیز افزایش می یابد و ما باید در این باره برنامه ریزی کنیم. اما سیاست هایی پایه گذاری می شود که مانع این برنامه ریزی و آماده سازی برای آینده است.

وی ادامه داد: به مدت دو سال است شورای عالی بیمه ورود داروهای دیابت به فهرست بیمه را تصویب کرده است اما با گذاشتن شرط آموزش که کسی نیز مسوولیت آن را نمی پذیرد اجرایی شدن آن به مدت دو سال است که به محاق رفته است. لازمه گذاشتن شرط آموزش وجود زیرساخت است که این زیرساخت نیز در حال حاضر وجود ندارد. و نتیجه این می شود که از سویی دسترسی بیمار به دارو سخت می شود و از سوی دیگر تولیدکنندگان دارو را دچار مشکل کرده و دارو بیمه نمی شود.

رضویان همچنین اظهار داشت: این ساختارهای به هم پیچیده موجب شده صنعت دچار مشکل شود و نتواند خطوط تولید خود را به روز کند و به GMP روز برساند نتواند به فکر توسعه و از همه مهم‌تر صادرات باشد. در برنامه هفتم توسعه، یک میلیارد دلار صادرات دارو دیده شده اما سوال اینجاست که صادارت دارو با چه زیرساختی، چه برنامه ای، چه پولی و چه قیمتی قرار است تحقق یابد به طور مسلم با این مشکلاتی که هر روز گریبانگیر صنایع دارویی کشور است این مساله امکان‌پذیر نیست.

وی در پاسخ سوالی درباره فیلتر تضاد منافع برای انتخاب رییس جدید سازمان غذا و دارو، تصریح کرد: نمی شود افراد توانمند و مدبر را به بهانه تضاد منافع از ریاست سازمان غذا و دارو کنار گذاشت. اگر فردی در این صنعت فعال نبوده و مشغول به کار نبوده است آیا می تواند سکان سازمانی همانند سازمان غذا و دارو را به دست گیرد و کاری انجام دهد؟ تضاد منافع برای گزینش رییس سازمان غذا و دارو باید مدیریت شود. رییس جدید سازمان غذا و دارو باید درباره سابقه اش شفاف سازی کند و این شفاف سازی برای عملکرد و فعالیت او در مدت چهار سال مدیریتش ادامه داشته باشد. به طور قطع یک مدیر و تصمیم‌هایش می تواند تحت کنترل باشد که برای منافع شخص یا گروه و طیفی خاص منفعت ویژه نداشته باشد. حتی پس از پایان ریاستش نیز باید این شفافیت را داشته باشد که آیا امکانات دردسترس خود برای زمان پس از ریاست خود بهره برده است یا خیر؟
 


کد مطلب: 17459

آدرس مطلب :
https://www.saalemnews.com/news/17459/نمی-شود-افراد-توانمند-بهانه-تضاد-منافع-سازمان-غذا-دارو-کنار-گذاشت

سالم خبر
  https://www.saalemnews.com