ظفرقندی حق خود برای انتخاب رییس سازمان غذا و دارو را محفوظ بدارد

10 مهر 1403 ساعت 14:02

سالم‌خبر: اگرچه محمدرضا ظفرقندی، وزیر بهداشت و درمان چندی پیش اعلام کرد که طی دو تا سه هفته آینده برخی معاونت‌های این وزارت از جمله رییس سازمان غذا و دارو تعیین تکلیف و اعلام خواهد شد اما ظاهرا واژگان سنگین "تعارض منافع" این روزها خود مانعی برای انتخاب این سازمان پرحاشیه شده است که کار را برای وزیر بهداشت سخت کرده است.


سالم‌خبر: اگرچه محمدرضا ظفرقندی، وزیر بهداشت و درمان چندی پیش اعلام کرد که طی دو تا سه هفته آینده برخی معاونت‌های این وزارت از جمله رییس سازمان غذا و دارو تعیین تکلیف و اعلام خواهد شد اما ظاهرا واژگان سنگین "تعارض منافع" این روزها خود مانعی برای انتخاب این سازمان پرحاشیه شده است که کار را برای وزیر بهداشت سخت کرده است.

طی روزهای اخیر باز هم نام برخی از چهره‌های دانشگاهی و فعالان صنایع دارویی کشور برای نشستن بر این مسند مطرح و به گوش رسید از جمله دکتر محمدرضا سياهي، رئیس اسبق دانشگاه داروسازی و عضو هيئت مديره سازمان نظام پزشكي تبريز اما باز هم ظاهرا با استناد بر تضاد منافع باز هم اجماع آرا برای انتخاب به در بسته خورد.

باید پذیرفت که دست گذاشتن بر نام هر یک از گزینه های ریاست سازمان غذا و دارو با گل واژه "تضاد منافع" تلاقی پیدا می‌کند و این خود امری اجتناب ناپذیر است که به نظر کارشناسان این مساله نیز درمان دارد. اما اینکه این روزها تضاد منافع شمایل چماقی را پیدا کرده است که با آن مدیران و متخصصان کارآمد را تحت نوازش قرار داده و آنان را به حاشیه براند، این مساله می تواند برای وضعیت دارویی کشور و تامین به موقع به ویژه برای نیمه دوم سال کمی هشدار دهنده باشد.

شاید وقت آن باشد که ظفرقندی با پیشینه حرفه ای خود باید به دور از هرگونه مشورت و نظرخواهی در مورد انتخاب رییس جدید سازمان غذا و دارو مستقل عمل کرده و از حق وزارتی خود برای انتخاب این معاونت بهره برده و رییس جدید سازمان غذا و دارو را هر چه زودتر انتخاب و معرفی کند.

تعارض منافع این روزها تبدیل به تزاحمی برای وزیر بهداشت شده است که او را از حق انتخاب رییس سازمان غذا و دارو دور و دچار تردید کرده است.

وحید محلاتی، نایب رییس شرکت‌های پخش دارو و مکمل در یک اتاق کلاب هاوس در این باره اظهار داشت: در حال حاضر با طرح و تاکید بر تضاد منافع نوعی پیچیدگی و گره ای را ایجاد کرده ایم که حال دیگر نمی توانیم کسی را انتخاب کنیم.

وی افزود: مقالات علمی که از سوی اعضای هیات علمی در نقاط مختلف دنیا برگزار می شود در بخشی از آن به conflict of interest اشاره دارد که نویسندگان مقاله برای رفع شبهه از تضاد منافع، خود اعلام می کنند که در کدام دانشگاه یا شرکت مشغول به کار و فعالیت هستند و در صورت داشتن اسپانسر آن را اعلام می کنند تا مخاطبان مقاله و همه کسانی که قرار است مقاله را مورد ارزیابی قرار دهند نسبت به آن آگاهی داشته باشند.

محلاتی در تشریح شرایط حاضر همچنین افزود: ما در حال حاضر با طرح بحث تضاد منافع تمام ذهنیت ها را نسبت به یک یا چند شخص خاص سوق داده‌ایم و با استناد بر آن، آنها را برای به دست گیری ریاست سازمان غذا و دارو رد کرده ایم.

محلاتی همچنین بیان کرد: برای نوشتن یک مقاله علمی نویسندگان آن خود افشای تضاد منافع می کنند چه برسد برای یک کار بزرگی همچون اداره و نظارت بر زنجیره تامین دارو و محصولات سلامت محور مانند سازمان غذا و دارو که رییس منتخب می‌تواند با طرح و ارائه اطلاعات لازم، سد تضاد منافع را پشت سر بگذارد.

وی همچنین افزود: مشکل انتخاب رییس سازمان غذا و دارو به نظر من با این روال حل نخواهد شد و ممکن است ادامه داشته باشد. این مساله بر کارکرد مدیران فعلی سازمان نیز بی تاثیر نخواهد بود چون چگونه توقع دارید روسا و مدیرانی که نمی دانند بالاخره یک یا دو هفته دیگر بر سر کارند چه تصمیماتی در کوتاه مدت یا بلند مدت بگیرند.

محلاتی تاکید کرد: بنابراین به نظرم هرچه از زمان انتخاب رییس جدید سازمان غذا و دارو بگذرد حتما مشکلات دارویی کشور از کمبودها گرفته تا مشکلات دیگر که ممکن است زنجیره تامین داشته باشد تشدید شده و شرایط را سخت تر خواهد کرد.
 


کد مطلب: 17426

آدرس مطلب :
https://www.saalemnews.com/news/17426/ظفرقندی-حق-خود-انتخاب-رییس-سازمان-غذا-دارو-محفوظ-بدارد

سالم خبر
  https://www.saalemnews.com