نیما سپهری، داروساز:

باید بساط واردات فوریتی داروهای بی‌کیفیت در سازمان غذا و دارو جمع شود

24 شهريور 1403 ساعت 15:33

سالم‌خبر: ما سالهاست که طرح ژنریک را در کشور اجرا می کنیم اگر دغدغه ما فارغ از مشکلات نظام دارویی کشور و تامین دارو برای جامعه در حال حاضر به این نقطه رسیده که داروهای ژنریک در کشور نباید یک نام اختصاصی مربوط به شرکت تولیدکننده داشته باشند این مساله بیراهه است چرا که مشکلات اساسی تری در صنایع وجود دارو که باید برای آن فکری کرد.


سالم‌خبر: ما سالهاست که طرح ژنریک را در کشور اجرا می کنیم اگر دغدغه ما فارغ از مشکلات نظام دارویی کشور و تامین دارو برای جامعه در حال حاضر به این نقطه رسیده که داروهای ژنریک در کشور نباید یک نام اختصاصی مربوط به شرکت تولیدکننده داشته باشند این مساله بیراهه است چرا که مشکلات اساسی تری در صنایع وجود دارو که باید برای آن فکری کرد.

نیما سپهری، داروساز در همایش نظام ژنریک، بایدها و نبایدها با بیان این مطلب، اظهار داشت: سطح انتظارات از تمام شرکت‌های داروسازی درباره تولید، داروهایی است که ادعایی هم ندارند که برند هستند اما باید پذیرفته شود که تفاوت در کیفیت وجود دارد. نمی توانیم مدعی باشیم که کیفیت در همه داروهای ژنریک تولید شده در کشور یکسان است چنین چیزی وجود ندارد. مگر چند درصد از صنایع داروسازی کشور GMP دارند؟ نه تنها در صنایع Finish Product بلکه در صنایع تولید ماده اولیه نیز این مساله صدق می کند. اینکه در بدنه سازمان غذا و دارو و دولت مذاکره و لابی هایی می شود و یک سری محصول و مواد اولیه تولید می شود و ادعا می‌شود که در کیفیت آنها تفاوت وجود ندارد واقعیت نداشته و باید در این مورد از پزشکان سوال شود.

وی افزود: دغذغه ما در صنعت داروسازی کشور به سمتی نرود که باید در نظام ژنریک نام دارو عوض و یکسان شود ما که سالهاست طرح ژنریک را اجرا می کنیم. صنعت داروی کشور دارای مشکلات بیشتر و مهمتری است. گفته می شود ایجاد چارچوب‌ها و محدودیت های خاص در طرح ژنریک موجب در دسترس بودن دارو با قیمت کمتر می شود. اما سوال اینجاست که آیا قیمت دارو می تواند از این نیز پایین تر باشد؟ مشکلات صنایع دارویی کشور ناشی از همین قیمت هاست که توان ادامه ندارند.

سپهری با بیان اینکه عملا ما داروی تحت لیسانس در کشور نداریم، تصریح کرد: ما در کشور داروی تحت لیسانس ژنریک خارجی داریم. یک سری از شرکت ها داروی تحت لیسانس از یکسری داروهای ژنریک های خارجی را تولید می کنند یک سری نیز از داروهای تحت لیسانس هم داریم که برند است که هردو به ارتقای کیفیت دارو در کشور می تواند کمک کند این درحالیست که براساس ضابطه قیمت گذاری سازمان غذا و دارو، قیمت متفاوتی هم به آنها نمی دهد. با هزینه تولید بالایی که در کشور وجود دارد معدود شرکت‌های داروسازی تمایلی به تولید چنین داروهایی از خود نشان نمی دهند.

وی ادامه داد: آنچه به عنوان تامین دارو در کشور در حال انجام است و تولید می شود تحت عنوان نظام ژنریک است و غیر از آن نیست. ضمن آنکه تمایل سازمان غذا و دارو همیشه در تامین دارو، بر کم کردن هزینه ها بوده است و مشکل ما اینجاست که در بسیاری از موارد به اشتباه یعنی جایی که داروی ژنریک معتبر وارداتی یا برند اصلی وارداتی باید تامین شود سازمان به شکل فوریتی و غیر مناسب وارد و تامین می کند مشکل ما این نیست که طرح ژنریک به سبک و سیاقی دیگر ایجاد شود و باعث تحولی آنچنانی و چشمگیر شود مشکلات در جای دیگر است باید جلوی این مساله گرفته شود.

سپهری گفت: همین حالا هم سازمان غذا و دارو به دلیل محدودیت ها و مشکلات از ارزان ترین منابع ممکن به شکل فوریتی دارو تامین می‌کند. در حال حاضر مشکلی که سازمان غذا و دارو با آن مواجه است و برنامه ریزی مناسبی برای تامین دارو نمی تواند داشته باشد این است که تامین از منابع معتبر انجام نمی دهد.

وی با اشاره به دغدغه نظام سلامت درباره واردات فوریتی داروها، گفت: دغدغه نظام سلامت اینست؛ در حالی که سازمان غذا و دارو نه بودجه لازم و نه تمایلی دارد که از منابعی با قیمت های بسیار بالا تحت عنوان برند دارو تامین کند، انواعی از دارو را به شکل فوریتی وارد کشور می‌کند که مشکلات عدیده ای برای سلامت جامعه ایجاد کند. این در حالیست که یک سری داروهای جدید در دنیا هم هست که فقط یک نوع و از یک برند خاص آن در دنیا موجود است که سازمان غذا و دارو ناچارست وقتی هنوز نوع ژنریک آن وجود ندارد برای چندین سال از برند اصلی وارد کشور کند.

 


کد مطلب: 17340

آدرس مطلب :
https://www.saalemnews.com/news/17340/باید-بساط-واردات-فوریتی-داروهای-بی-کیفیت-سازمان-غذا-دارو-جمع-شود

سالم خبر
  https://www.saalemnews.com