سیامک افاضلی، استراتژیست دارویی

با مساله دارو نباید سیاسی و جناحی برخورد کرد

باید مدیران آگاه، هوشیار و باتجربه را برای سازمان غذا و دارو به کار گمارد

18 تير 1403 ساعت 16:50

سالم‌خبر: یک استراتژیست دارویی، گفت: باید مدیران دولت چهاردهم نسبت به شرایط آگاه باشند و از این‌رو لازم است در سازمان غذا و دارو و حوزه صنایع و کارخانه‌های داروسازی و هلدینگ‌ها مدیرانی ایفای نقش کنند که آگاه و هوشیار و باتجربه‌اند. ما فرصتی برای آزمون و خطا نداریم.


 وضعیت کلان اقتصادی را در نظر بگیرید
سالم‌خبر: یک استراتژیست دارویی، گفت: باید مدیران دولت چهاردهم نسبت به شرایط آگاه باشند و از این‌رو لازم است در سازمان غذا و دارو و حوزه صنایع و کارخانه‌های داروسازی و هلدینگ‌ها مدیرانی ایفای نقش کنند که آگاه و هوشیار و باتجربه‌اند. ما فرصتی برای آزمون و خطا نداریم.

سیامک افاضلی همچنین افزود: صنعت دارو همانند سایر صنایع تابع اقتصاد کلان کشور است. برای اجرای هر طرحی در حوزه دارو، الزاما می‌بایست باتوجه به شرایط و مقتضیات اقتصاد کلان اقدام کرد. موفقیت طرح دارویار منوط به ثبات اقتصادی است و دولت چهاردهم در صورت پایبندی به این طرح، باید نرخ تورم و ارز و تمامی شاخص‌های اصلی اقتصاد کلان را قابل پیش‌بینی و ثابت نگه دارد.

وی افزود: طبیعتا اگر اقتصاد ما همچنان دچار تورم شدید باشد و نرخ ارز به صورت روزانه افزایش یابد، نمی‌توانیم در قالب طرح‌های مختلف ازجمله دارویار، اقلام دارویی را بدون مشکل تامین کنیم. بنابراین تنها راهی که باقی می‌ماند این است که اقتصاد دارو را از اقتصاد کل کشور جدا کنیم تا کمبودی به وجود نیاید. اگر در کوتاه‌مدت شاخص‌های اقتصاد کلان اصلاح شود، طرح دارویار موفق خواهد بود، البته مشروط به اینکه اقتصاد ما قوی و قابل پیش‌بینی باشد، در غیر این صورت دارویار و هر طرح دیگری موفق نخواهد بود و به ناچار باید به سمت اقتصاد دولتی برگردیم. یعنی همانطور که در حال حاضر قیمت دارو را دولت تعیین می‌کند، به همین شکل بودجه دارو را صرف نظر از وضعیت اقتصادی، برای تهیه مواد اولیه و تمام هزینه‌های مترتب بر کارخانه‌های داروسازی ثابت نگه داریم، و به منظور در امان ماندن حوزه دارو از شرایط وخیم اقتصادی همان اقدامات دهه ۶۰ و ۷۰ را تکرار کنیم، البته آفت‌هایی در این میانه ایجاد می‌شود و دولت‌های قبلی نیز به‌واسطه جلوگیری از این آفت‌ها اقداماتی انجام دادند که نسنجیده و غیرقابل قبول بود و نتایج مثبتی نداشت.» 

افاضلی عنوان می‌کند: «هر طرحی را زمانی می‌توان خوب و موثر ارزیابی کرد که در یک بازه زمانی حداقل سه یا چهارساله پاسخگو باشد. شرایط اقتصادی‌ای که در کشور ما حاکم است اجازه نمی‌دهد به مدت چهار سال برنامه و طرح باثباتی را در کشور پیاده‌سازی کنیم. باید این واقعیت را در نظر گرفت که وقتی چندین دهه با تورم‌های تجمیعی در اقتصاد کشور مواجهیم، یعنی دولت از توان لازم برای تامین هزینه‌ها برخوردار نیست و مادامی‌که دولت ما به لحاظ اقتصادی توانمند نباشد، این تورم ادامه‌دارد.

ظرف چند سال گذشته تولید داروهایی که برای کارخانه‌های داروسازی مقرون به صرفه بوده، دیگر توجیه اقتصادی ندارد و فقط این نیست که شرکت‌ها و کارخانه‌ها با مشکل نقدینگی و عدم بازگشت طلب خود مواجه باشند، چراکه اگر مشکل نقدینگی برطرف شود بازهم تولید به صرفه نخواهد بود. چون نرخ تورم بالاست و علیرغم تهیه مواد اولیه دارویی با ارز دولتی، مابقی اقلام با نرخ بازار آزاد تهیه می‌شود. قیمت دارو شاید تا دو سال پیش برای تولیدکننده مقرون به صرفه بوده، ولی امسال با این قیمت‌ها امکان تولید وجود ندارد و سال دیگر هم به همین ترتیب است. لذا برای ادامه طرح دارویار باید هرسال بودجه بیشتری به سیستم دارویی کشور تزریق کرد و بودجه‌ای که دولت امسال و سال گذشته نتوانسته به طورکامل پرداخت کند، چگونه می‌تواند این بودجه متراکم که حجم آن زیاد شده را در ادامه مسیر بپردازد؟ چاپ پول بدون پشتوانه هم باعث تورم بیشتر می‌شود و در این صورت ادامه طرح دارویار یک چاه ویلی خواهد بود که ممکن است تمام منابع کشور را ببلعد. در طرح دارویار باید وضعیت کلان اقتصادی را درنظر گرفت. نمی‌توان با نادیده گرفتن اقتصاد و درآمد‌های دولت، حوزه دارو را به آرمانشهر تبدیل کرد، باید واقع‌گرا بود. از نظر مدیریتی، ساختار‌های سازمانی و شرکت‌ها باید مکانیکال یا ارگانیک عمل کنند. درحالی که تامین دارو برای مردم ضروری هست، نمی‌توان ساختار بازار آزاد یا ارگانیک را در این حوزه دخیل کرد. ساختار ارگانیک و بازار رقابتی زمانی جواب می‌دهد که ثبات اقتصاد حاکم باشد، لذا چاره‌ای نداریم جز اینکه در حوزه تامین دارو؛ ساختار مکانیکال و کنترل شده را پیاده‌سازی کنیم، دستکم تا زمانی که دولت بتواند از نظر اقتصادی شرایطی کاملا پایدار را فراهم سازد. صنعت دارو در وضعیت پایدار می‌تواند به تدریج به سمت‌و‌سوی ساختار‌ بازار آزاد گام بردارد. در غیر این صورت هرسال به تعداد دارو‌هایی که در بازار کمیاب و نا‌یاب می‌شوند، افزوده خواهد شد.» 

  با مسئله دارو، سیاسی و جناحی برخورد نکنید 
این استراتژیست دارویی خاطرنشان می‌کند: «مهم است که مدیران دولت چهاردهم نسبت به شرایط آگاه باشند و از این‌رو لازم است در سازمان غذا و دارو و حوزه صنایع و کارخانه‌های داروسازی و هلدینگ‌ها مدیرانی ایفای نقش کنند که آگاه و هوشیار و باتجربه‌اند. ما فرصتی برای آزمون و خطا نداریم. در چند سال گذشته کمبود‌های دارویی و اتفاقاتی که در حوزه محلول‌های دیالیز و شربت‌های آنتی‌بیوتیک افتاده، به دلیل عدم مدیریت صحیح بوده است. باتوجه به اینکه عمر داروسازی در ایران کوتاه نیست و صنعتی پیشرفته است، نباید شیوه مدیریت مسئولان ما به نحوی باشد که دارو‌های بسیار ساده‌ای که سالیان متمادی در داخل کشور تولید می‌شوند، را از کشوری که شرایط تولید آن برای ما قابل‌قبول نیست وارد کنیم، آن هم دارو‌هایی که سالیان سال در کشور خودمان با‌کیفیت خوب تولید شده‌اند. این‌ها ناشی از این است که متاسفانه مسائل سیاسی وارد حوزه دارو شده و هر رئیس‌جمهوری که بر سر کار می‌آید صرفا مسائل جناحی را نگاه می‌کند و مصالح ملی را در نظر نمی‌گیرد، به همین علت مدیران برحسب نزدیکی به جناحِ حاکم انتخاب می‌شوند، و در عمل اشراف و تسلط کافی بر موضوع ندارند و قادر نیستند ساختار نظام دارویی که با جان مردم سروکار دارد را به‌درستی مدیریت کنند. سالهاست به خاطر برخورد‌های سیاسی در حوزه دارو، اتفاقات بسیار بدی رخ داده و مردم آسیب دیده‌اند، به همین علت رئیس‌جمهور منتخب باید سیاسی کاری در حوزه‌های تخصصی را کنار بگذارد و از ظرفیت کسانی استفاده کند که قادرند بازار دارو را مدیریت کنند. براین اساس برای خروج بازار دارو از نابسامانی باید شایسته سالاری و تخصص‌گرایی در تمامی حوزه‌های مدیریتی حاکم شود، و اگر قرار باشد رویه سه چهار دولت گذشته برقرار باشد و با مسئله ‌دارو جناحی و سیاسی برخورد شود، مردم ضرر می‌کنند.» 


کد مطلب: 17040

آدرس مطلب :
https://www.saalemnews.com/news/17040/مساله-دارو-نباید-سیاسی-جناحی-برخورد

سالم خبر
  https://www.saalemnews.com