۰

رقابت ناسالم باندی؛ شاید وقتی دیگر

یادداشت سردبیر، معصومه شهریاری
تاریخ انتشار :
شنبه ۷ فروردين ۱۴۰۰ ساعت ۱۴:۵۳
کد مطلب : ۹۴۱۳
رقابت ناسالم باندی؛ شاید وقتی دیگر
سالم‌خبر: پس از گذشت یک سال و اندی تاخت و تاز ویروس تاج‌دار کرونا در کشور و رنج آدمیان این سرزمین که مالیات آزمون و خطاهای تصمیم‌سازی‌ها و سیاست‌‌گذاری‌های مسوولان کشور به ویژه حوزه‌ی نظام سلامت را با جان خود پرداخت کرده‌اند و مهمتر؛ پس از معرکه‌گیری‌های تولید واکسن تولید داخل کرونا و تعلل و دست دست کردن برای تامین واکسن از منابع خارجی حال در مدار صفر درجه قرار گرفته‌ایم و به گفته‌ی مسوولانمان؛ این "خالقان شگفتی‌ها در جهان" نه تنها وعده‌ی واکسیناسیون حداقل یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر تا پایان سال ۹۹ محقق نشده است که از این پس، عمده واکسیناسیون همگانی در کشور با تکیه بر تولید ملی، صورت خواهد گرفت.

با بکارگیری سیاست‌های گزینشی و قرارگاهی و خلاف جهت آب، فارغ از هرگونه مشورت و مشارکت متخصصان و کارشناسان حتی بخش‌های خصوصی فعال در تامین واکسن و تاکید بر واردات واکسن از کشورهای دوست؛ روسیه، چین و هند ؛ حال در نقطه‌ای ایستاده ایم که واردات واکسن ازاین سه کشور متوقف شده است، برخی مسوولان پرسخن که روز پنجم آذرماه وعده ی خرید 42 میلیون واکسن را در قالب دو قرارداد با کمپانی های خارجی داده بودند حال خاموش‌اند. قراردادهایی که همان روزها کارشناسان فن اعلام کردند ایران سفارشی برای خرید واکسن کرونا نداده که اگر داده است چگونه است که در لیست سفارشات هیچ کشوری قرار ندارد.

 برخی مسوولان دیگر نیز کندی تولید و کمبود جهانی و مانورها و رفتارهای سیاسی را بهانه ای برای عدم تامین واکسن برای مردم این سرزمین اعلام می کنند. و آنچه مانده است؛ روزهای پرابهام آینده‌ و نبود واکسن و جان‌هایی است که در شرایط آکنده از کرونا به زور از تک تک مردم این سرزمین کنده می‌شود. اما در این روزهای خاکستری یک اتفاق دیگر قابل توجه بود که از نظرها دور نماند.

در میان سازوکارغیرشفاف تامین،‌ توزیع و تزریق واکسن اما سیگنال های تخریب و اتهام زنی برای حذف رقبا تا تخریب اشخاص از سوی دست‌هایی پنهان با اطلاعات ضد و نقیض از رسانه‌های آن سوی آب نشان از آن دارد که مقوله ی واکسن نیز در این فضای خاکستری نیز می‌تواند فرصتی برای کوبیدن بر طبل تخریب شخصیت های علمی و ارائه ی آدرس های غلط و تضعیف حوزه‌های تولیدی دانش‌بنیان باشد.

یک نمونه‌‌ی خاص از این تخریب‌ها که دارای سابقه ی تاریخی در داخل کشور نیز هست  و طی روزهای اخیر اتفاق افتاده است گزارشی ویژه از مافیای واکسن کرونا در کشور در یک رسانه ی آن سوی آبی است که در مونتاژ اطلاعات درست و غلط و نتیجه‌گیری‌های مغرضانه و همچنین تهیه و انتشار گزارش‌هایی به ویژه از صنایع  دارویی کشور شهره است. با رصد گزارش‌های این رسانه در مورد صنایع دارویی کشور و نام بردن و تخریب تنها چند شرکت فعال دارویی کشور و برخی شخصیت های علمی کشور آشکار است که صنعت داروی کشورنیز دستمایه جزمیت‌های کور و کینه ورزی در داخل کشور قرار گرفته است.

در گزارش‌های این رسانه برای چندمین بار برخی واحدهای شاخص صنعت دارویی کشور و همچنین چهره های شاخص این صنعت البته به گفته ی خود آنان براساس اسناد دست اولی که به آنان رسیده است مورد هجمه و تخریب قرار گرفتند.

آنچه در مورد تامین واکسن کرونا محرز است مجموعه‌های برکت، پاستور و اکتوور در کارزار تامین واکسن فعال بوده و هستند. این درحالیست که در گزارش ارائه شده در این رسانه به جز یکی از شرکت های زیرمجموعه ی برکت نامی از شرکت های دیگر برده نمی شود. ضمن آنکه واردات اسپوتنیک نیز به جای شرکت اکتوور به مجموعه ای دیگر نسبت داده می‌شود.

نام تعدادی از مدیران و شرکت‌های دارویی همراه با تصاویر آنان به استناد به گزارش دیده‌بان شفافیت و عدالت ( که به اشتباه سازمان شفافیت نام برده شده است) به عنوان مافیای دارو در کشور ذکر می شود. اتهامات به صنایع دارویی کشور و شخصیت های علمی کشور یکی پس از دیگری به استناد اسناد دست اولی که به دست گزارشگر رسیده است ردیف می شود و آسمان به ریسمان بافته می شود تا در آخر نتیجه گرفته شود که هیچ واکسنی نمی تواند ویروس فساد در کشور را ریشه کن کند.

تکلیف رسانه‌های معاند مشخص است اما نکته قابل توجه اینکه اسنادی که این رسانه ها با فیگوری پیروزمندانه، اصل و پایه ی گزارش‌های خود را بر آن بنا می‌نهند احتمالا با جزمیت تشکیلاتی و به ویژه افرادی که در حرفه تخریب شخصیت‌ها به ویژه علمی در داخل کشور خبره‌اند تغذیه می‌شود.

اینکه هر بار در هر گزارش با موضوعیت صنعت داروی کشور تیغ تخریب علیه تنها چند شرکت شاخص دارویی کشیده می‌شود باید مورد بررسی قرار گیرد که چه حکمتی در آن پنهان شده است که قرار است کالای استراتژیکی همانند دارو با تضعیف و از دور خارج کردن شرکت های شاخص داروسازی در معرض خطر قرار گیرد.

با تاکید مقام رهبری بر "مانع زدایی از تولید" آن هم در این روزهای سخت آلوده به کرونا هدف تمامی مسوولان و رقبای تنگاتنگ تامین کرونا باید بر پایه ی تسریع واکسیناسیون همگانی و تامین داروی مورد نیاز باشد پس موظفیم رقابت های ناسالم باندی را به وقتی دیگر نهیم و به مردم و جان آنان فکر کنیم.
 
 
کد مطلب : ۹۴۱۳
نام شما

آدرس ايميل شما