۰
عباس کبریایی زاده، عضو هیات مدیره سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی

هیچ رگولاتوری در جهان برای تولید دارو در کشورش محدودیت ایجاد نمی‌کند

تاریخ انتشار :
سه شنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۹ ساعت ۱۳:۵۸
کد مطلب : ۹۲۶۳
هیچ رگولاتوری در جهان برای تولید دارو در کشورش محدودیت ایجاد نمی‌کند
سالم‌خبر: هیچ رگولاتوری در هیچ کشوری را در جهان سراغ نداریم که برای صنایع دارویی خود در تولید دارو محدودیت ایجاد کند و اجازه ندهد که دارویی در کشور تولید شود به این دلیل که منابع دولت برای پوشش بیمه ای آن محدود است.

عباس کبریایی زاده، عضو هیات مدیره سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی در نشست مطبوعاتی بررسی بخشنامه‌های سازمان غذا و دارو و آسیب‌شناسی آن در حوزه‌ی دارو با بیان این مطلب، اظهار داشت: از دولت انتظار می رود که در مورد تعرفه‌ها رویکرد شفافی را پیش گیرد که به کاهش قیمت داروی تولید داخل بیانجامد. ضمن آنکه هزینه های تولید دارو در کشور را افزایش ندهد. این حداقل انتظاریست که صنایع داخلی کشور از دولت دارند.

وی ادامه داد: اما متاسفانه ما شاهدیم که هزینه های تولید به بهانه های مختلف روز به روز در حال افزایش است. هزینه هایی به نام IRC، تعرفه های گمرکی و انتقال ارز
در حال حاضر به بخش خصوصی صنایع دارویی کشور تحمیل می شود و هر روز درصد قابل توجهی از هزینه‌های تولید افزایش می‌یابد که این مساله هم به ضرر صنعت ملی کشور است هم به ضرر مردم به عنوان مصرف کنندگان دارو و هم دولت به عنوان پشتیبان ساختارهای بیمه ای است.

کبریایی زاده با اشاره به بخشنامه‌های خلق‌الساعه عنوان کرد: ما متاسفانه با بخشنامه های خلق الساعه ای مواجه هستیم که هر روز مشکلی را بر سر راه تولید دارو در کشور ایجاد می کنند. سازمان‌های مختلف از گمرک تا وزارت بهداشت تا بانک مرکزی و وزارت صمت، هر یک هر روز یک بخشنامه ی جدید صادر می کنند که متاسفانه برای صدور آن نظر ذینفعان، تشکل ها، سندیکاها و اتاق های بازرگانی را نمی گیرند و دردسرهای جدیدی را برای بخش تولیدی کشور ایجاد می کنند.

وی ادامه داد: آخرین بخشنامه ای که صنعت داروی کشور ماه‌هاست درگیر آن هست که در واقع اختلاف وزن
بین خالص و ناخالص در گمرکات است که برای صنعت مشکلاتی را ایجاد کرده است. در کمال تاسف می بینیم موضوعی را برای صنعت دارو دردسرساز کرده اند که مفهوم آن برای یک دانش آموز سطح ابتدایی هم قابل درک است که وزن خالص و ناخالص چه تفاوتی با هم دارند. متاسفانه صنایع را وادار می کنند که بابت وزن ناخالص ما به التفاوت ارزی به بانک مرکزی پرداخت کنند. این مساله واقعا از عجایب روزگار است و در این شرایط خاص کشور جز ایجاد سنگ اندازی و ایجاد دردسر برای شرکت ها چیز جدیدی را در پی ندارد.

عضو هیات مدیره سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی همچنین با اشاره به فعالیت این روزهای سندیکا تصریح کرد: کار ما در سندیکاها بر مکاتبه برای توقف و اصلاح بخشنامه های دردساز متمرکز شده است و من فکر می کنم بهرحال نهادهای نظارتی و بخصوص قوه قضاییه که مسوولیت اصلی آنها رسیدگی به دستورالعمل ها و بخشنامه هایی است که برای
اداره ی صحیح کشور دردسرساز هستند باید به عنوان نهادهای نظارتی باید این گونه بخشنامه ها  را رصد کنند.

وی ادامه داد: من واقعا فکر می کنم یکی از رسیدگی هایی که باید صورت بگیرد این هست. این بخشنامه های دردسرساز که به طور مرتب و هرروز صادر می شود نشان از آن دارد که نهادهای مسوول واقعا هیچ توجهی به واقعیت های موجود در صنعت کشور ندارند و شرایط کشور را نه تنها مورد توجه قرار نمی دهند بلکه موانع جدیدی را ایجاد می کنند که باید مورد رسیدگی قرار گیرد.

کبریایی زاده همچنین گفت: واقعیت اینست که کار ما درسندیکاها شده خنثی کردن این بخشنامه‌های نابجا و مخل تولید کشور و فکر می‌کنم که واقعا صنایع دارویی کشور بیش از آنکه از تحریم‌ها آسیب ببیند از ندانم کاری‌ها و بی تدبیری‌های نهاد دولتی آسیب می‌بیند. بالاخره باید یک مسوول یا نهادی به فریاد مردم برسد. اینگونه نمی شود که هرمسوولی
در دفتر خود بنشیند و برای اینکه خود را از وظایف‌اش خلاص کند برای مردم و صنعت کشور مشکل و دردسر ایجاد کند.

وی همچنین تصریح کرد: من به دلیل اشتغال در دانشگاه و تحقیقات مختلف و مقایسه‌ای که بین کشور خود با کشورهای دیگر داریم اظهار می‌کنم که هیچ کشوری را در جهان سراغ نداریم که برای صنایع دارویی خود در تولید دارو محدودیت ایجاد کند. در بین نهادهای رسمی و بین المللی شاخص و پیشرو در جهان که به عنوان نهادهای نظارتی رگولاتوری های مطرح و شاخص هستند من کشوری را سراغ ندارم که محدودیت تولید دارویی را برای شرکت های تولید داروی خود ایجاد کرده باشد و اجازه ندهد که دارویی در کشور تولید شود به این دلیل که منابع دولت برای پوشش بیمه ای آن در داخل کشور خود محدود است.

عضو هیات مدیره سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی گفت: این از عجایب روزگار است که صنایع دارویی کشور در ایران با آن مواجه‌اند‌.
اگرچه اخیرا اجازه داده شده که شرکت ها تحقیق و توسعه را برای مولکول های جدید آغاز کنند اما این مساله همچنان درگیر بوروکراسی بسیار طولانی است که در کشور همیشه وجود داشته است.

وی تاکید کرد که در تمام کشورهای دنیا اگر یک شرکت تولیدی بخواهد در مورد محصولی تحقیق و آن را تولید کند و بر بازار صادارتی آن کار کند حمایتش می کنند اگر در ایران نیز این مساله تحقق یابد به نیاز مصرف کنندگان و بیماران کشور نیز پاسخ داده می‌شود و این امر میسر است.
هیچ کشوری صنعت داروی خود را محدود نمی کند که دارویی را تولید نکند. وقتی ما دارای پتانسیل‌های بالایی برای تولید دارو هستیم دولت باید به جای مانع تراشی مشوق‌هایی ایجاد کند و شرکت‌هایی را که در کشور تولید دانش‌فنی می کنند تشویق کند و حتی المقدور آنها را به سمت صادارت سوق دهد و گلوگاه‌ها و موانع بوروکراسی ایجاد نکند.
 
 
کد مطلب : ۹۲۶۳
نام شما

آدرس ايميل شما