۰

مشکل انسولین قیمت است نه اختصاص ارز

تاریخ انتشار :
يکشنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۹ ساعت ۱۹:۲۹
کد مطلب : ۹۲۴۸
مشکل انسولین قیمت است نه اختصاص ارز
سالم‌خبر: کمبود انسولین به‌دلیل اختلاف بر سر قیمت آن است.

محمود هادی‌پور، داروساز و کارشناس دارو با بیان این مطلب افزود: گروهی از واردکنندگان به‌صورت فوریتی، انسولین تک‌نسخه‌ای وارد کرده‌اند که قیمت آن از سایر شرکت‌ها پایین‌تر است. ظاهرا این انسولین از ترکیه وارد کشور شده است، آنها می‌گویند قیمت اصلی انسولین همین است، اما به‌دلیل محدودیت نمی‌توانند بازار را با این قیمت تقویت کنند. اما شرکت‌هایی که انسولین را از کشورهای دانمارک و فرانسه وارد می‌کنند، تأکید
می‌کنند که قیمت آنها واقعی است و نمی‌توانند قیمت را از آنچه هست، پایین‌تر بیاورند. به‌گفته آنها حتی انسولین تولید داخل هم نتوانسته قیمت را پایین بیاورد.

این کارشناس دارو می‌گوید: اصل ماجرای کمبود انسولین به توافق نرسیدن بر سر قیمت برمی‌گردد. گروهی در تلاشند قیمت را پایین بیاورند، اما مسئله اینجاست که یک تیم از سوی سازمان بازرسی کشور یا سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان یا هر جایی که باید نظارت کند، باید فرستاده شود و ماجرای قیمت انسولین‌ها را بررسی کند. اگر قیمت انسولین گران
است، شرکت باید قیمت را پایین بیاورد. اگر هم گران نیست، چرا یک نفر قیمت را پایین‌تر از آنچه هست، اعلام کرده است؟

هادی‌پور ادامه می‌دهد: انسولین یکی از پرمصرف‌ترین داروهای کشور است، بنابراین تامین دارویی که میزان مصرفش در کشور بالاست، باید در اولویت باشد. این در حالی است که هنوز این دارو در کشور تولید نشده و آنچه گفته می‌شود ایرانی است، مولکول اولیه‌اش وارداتی است.

به‌گفته هادی‌پور، بازار انسولین محدود است. بنابراین برای تولیدکننده صرفه اقتصادی ندارد که آن را تولید
کند. به جای انسولین، اینترفرون و فاکتور ۷ تولید می‌کنند. چرا که می‌توانند آن را با قیمت بالا بفروشند. همه اینها در شرایطی است که جمعیت کشور به سمت سالمندی می‌رود و این بیماری در میان سالمندان هم شایع‌تر است. برای سالمندان استفاده از انسولین قلمی بسیار راحت‌تر است. بنابراین این مسئله باید حل شود. نه اینکه به‌صورت دوره‌ای مشکلش را برطرف کنند.

بر اساس گفته‌های این داروساز، هم‌اکنون کمبود اصلی برای «انسولین‌های قلمی» اتفاق افتاده است. انسولین‌های شرکت‌های
لانتوس و نوومیکس دچار این کمبود شده‌اند. البته تعدادی از همان انسولین‌های ترکیه‌ای در برخی از داروخانه‌های دولتی توزیع شده است اما انسولین قلمی نوومیکس به سختی پیدا می‌شود. حتی نوع ایرانی لانتوس هم کمبود دارد.

او می‌گوید بحران کمبود انسولین پیش از این هم حل نشده بود. درحالی‌که باید یک فکر اساسی برای آن می‌شد. چند ‌ماه پیش که این اتفاق افتاد، یک شرکت مقداری وارد کرد و مردم هم خریدند. حالا دوباره دچار کمبود شده‌اند. این دارو باید به‌طور مداوم در دسترس باشد.
 
کد مطلب : ۹۲۴۸
نام شما

آدرس ايميل شما