۰
سعید تاملی، معاون فنی معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفت‌وگو با سالم‌خبر:

آمار واکسن کرونا و دریافت‌کنندگان در تیتک و سیب باید با یکدیگر همخوانی داشته باشند

تاریخ انتشار :
يکشنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۹ ساعت ۱۶:۲۵
کد مطلب : ۹۲۴۶
آمار واکسن کرونا و دریافت‌کنندگان در تیتک و سیب باید با یکدیگر همخوانی داشته باشند
سالم‌خبر:  آمار ثبت شده واکسن‌های کرونا و اطلاعات افرادی که واکسن تزریق می‌کنند باید در سامانه های تیتک و سیب با یکدیگر همخوانی داشته باشد تا موضوع مهم واکسیناسیون منطبق بر سند ملی واکسیناسیون مصوب ستاد ملی مبارزه با کرونا اجرا شود. ابهامات و اظهار نظرهای فعلی درباره سامانه سیب و تیتک ناشی از عدم اطلاع است. 

سعید تاملی، معاون فنی معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفت‌وگو با سالم‌خبر درباره اظهارنظرهای موجود پیرامون واکسن‌ گفت: موضوع واکسن، موضوعی کاملا تخصصی و علمی در حوزه سلامت است و کارشناسان مربوطه باید اظهارنظر کنند؛ اظهارنظر در چنین موضوع تخصصی توسط همگان بسیار نادرست است و ممکن است مشکلاتی را در برداشته باشد.
 
وی با اشاره به اینکه مردم باید از نظرات کارشناسی وزارت بهداشت تبعیت و به آن اعتماد کنند، مطرح کرد: سالانه میلیون‌ها دوز واکسن به کودکانمان تزریق می‌کنیم و تاکنون کسی نگفته که این واکسن‌ها تولید کدام کشور است زیرا میان دولت، مردم و نظام سلامت اعتماد وجود دارد ضمن اینکه وزارت بهداشت حامی حق و حقوق سلامت مردم است. 
 
معاون فنی معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران همچنین افزود: درحال حاضر بیش از ۹۷ درصد از داروی
مورد نیاز کشور تولید داخل است و در زمینه داروهایی هم که به کشور وارد می‌شوند تاکنون پرسیده نشده که این دارو تولید کدام کشور بوده است.
 
معاون فنی معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان اینکه آمارها متغیر و در حال کاهش و افزایش است، گفت: اگر به نکات و دستورالعمل‌های کمیته علمی و وزارت بهداشت توجه شود به طور قطع، از شیوع موج چهارم جلوگیری خواهد شد؛ ضمن اینکه تزریق واکسن هم ، کمک‌کننده خواهد بود.
 
تاملی درباره دو سامانه تیتک و سیب در جهت توزیع واکسن کرونا اظهار کرد: تیتک و سیب دو سامانه در راستای اهداف وزارت بهداشت و در حوزه‌های بهداشت و سازمان غذا و دارو هستند و هر کدام رسالت جداگانه‌ای دارند؛ سامانه تیتک وظیفه پیگیری و رهیابی دارو و..... را برعهده دارد و سامانه سیب، پرونده الکترونیکی جهت ثبت ارائه خدمات پیشگیری و بهداشتی ، اطلاعات بیماران و پرونده الکترونیک سلامت است. قبل از شیوع بیماری کرونا اطلاعات ۷۰ تا ۸۰ درصد از مردم در سامانه سیب ثبت شده است و مردم خدمات مختلفی را در سنین متفاوت دریافت می‌کنند.
 
وی در ادامه بیان کرد: در حال حاضر این سامانه‌ی تیتک است که رهیابی واکسن را انجام می‌دهد. اطلاعات افرادی را هم که واکسن را تزریق می‌کنند در
سامانه سیب ثبت می‌شود. ضمن آنکه آمار ثبت شده در تیتک و سیب باید با یکدیگر همخوانی داشته باشد تا موضوع مهم واکسیناسیون منطبق بر سند ملی واکسیناسیون مصوب ستاد ملی مبارزه با کرونا اجرا شود.
 
معاون فنی معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به اینکه ۷۰ درصد از سالمندان در سامانه سیب پرونده دارند، بیان کرد: مراقبین سلامت و بهورزان در پایگاه‌های سلامت شهری و خانه‌های بهداشت روستاها به این اطلاعات دسترسی دارند و کلیه خدمات واکسن را براساس روال گذشته وارد سامانه سیب می‌کنند. ابهامات و اظهار نظرهای فعلی درباره سامانه سیب و تیتک ناشی از عدم اطلاع است. 
 
معاون فنی معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران، همکاری ، تعامل و ارتباط مستمر با همسایگان و دیگر کشورها را امری مهم برشمرد و گفت: در حال حاضر ما نمی‌توانیم بدون ارتباط علمی و کاری با سایر کشورها تنهایی به راه خود ادامه دهیم زیرا ما به علم و تجربه همه کشورها و تبادل تجارب  همدیگر و سازمانهای مرتبط با سلامتی نیاز داریم. همه ما باید باور داشته باشیم که در شرایط فعلی به جز پیشگیری، رعایت پروتکل‌ و شیوه‌نامه‌های بهداشتی وآموزش عمومی مستمر هیچ راهی نداریم تا در طول زمان با واکسیناسیون، در 
جامعه ایمنی ایجاد و ویروس کنترل ومهار شود البته رفتار ویروس نیز همواره باید رصد شود ودر صورت جهش تدابیر لازم اتخاذ شود. 
 
تاملی درباره وظایف مهم دولت عنوان کرد: دولت باید از مردم حمایت کند و مردم نیز باید در این مورد مشارکت داشته باشند به‌عنوان مثال در زمان ایجاد محدودیت‌ها، کسبه‌ای که باید فعالیت خود را تعطیل کنند ، حمایت و جبران معیشت آنان، از وظایف مهم دولت است که باید با استفاده از امکانات موجود ، شرایط را ساماندهی کند.
 
معاون فنی دانشگاه علوم پزشکی تهران همچنین افزود: در حال حاضر ما در داخل کشور تولید چند واکسن را شروع کردیم ضمن اینکه واکسن‌هایی هم از کشورهای دیگر به ایران وارد شده‌اند. تولید واکسن به تعداد مورد نیاز  هر جامعه یکی از مشکلاتی است که در همه دنیا وجود دارد زیرا ابتدا هر کشوری می‌خواهد واکسن‌ تولید شده در کشور خود را برای مردم خود استفاده کند. باتوجه به اظهارات سخنگوی محترم ستاد ملی تا آبان‌ماه حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد مردم واکسینه خواهند شد.
 
تاملی در  مطرح کرد: ارائه گزارش به مردم مورد مهمی است که باید مسئولین از تامین و ورود واکسن به کشور تا تزریق آن براساس اولویت‌بندی سند ملی واکسیناسیون به آنان گزارش دهند.
 
ژ
کد مطلب : ۹۲۴۶
نام شما

آدرس ايميل شما