۰
بیژن صدری‌زاده، متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری در گفت‌وگو با سالم‌خبر:

مشکلات ما در مقابله با کرونا ناشی از عدم هماهنگی و شفافیت است

تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۹ ساعت ۱۲:۴۶
کد مطلب : ۹۱۵۷
مشکلات ما در مقابله با کرونا ناشی از عدم هماهنگی و شفافیت است
سالم‌خبر: جهت واکسیناسیون مردم، به دوزهای بسیاری از واکسن نیاز داریم و تولید داخل در کوتاه مدت نمی‌تواند این نیاز را برطرف کند بنابراین واردات بهترین نوع واکسن از بهترین منابع از ضروریات است. 

بیژن صدری‌زاده، متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری در گفت‌وگو با سالم‌خبر با بیان این مطلب درباره هشدار موج چهارم بیماری کرونا گفت: آموزش و اطلاع‌رسانی پروتکل‌های بهداشتی به صورت گسترده ضروری است و در این راستا رسانه‌ها به ویژه صدا و سیما نقش مهمی را ایفا می‌کند ضمن آنکه افرادی باید به کار گرفته شوند که اطلاعات صحیح، هماهنگ و صادقانه‌ای را منعکس کنند تا اعتماد مردم جلب شود. 
 
وی در ادامه بیان کرد: در حال حاضر بهترین واکسن‌ها از معتبرترین منابع باید توسط دولت به اندازه نیاز
مردم به ویژه گروه‌های آسیب‌پذیر تهیه شود تا از ابتلای بیشتر پیشگیری شود. همچنین مراکز بهداشتی، درمانی نیز جهت خدمات‌رسانی به افرادی که با شدت بیماری مواجه می‌شوند باید آمادگی لازم را داشته باشند تا مرگ‌و‌میر را به حداقل برسانند.
 
این متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری درباره سفرهای مردم عنوان کرد: اینکه بخواهند مردم را از رفتن به سفر یا از برگزاری مراسمات منع کنند، قابلیت اجرایی ندارد به‌رغم اینکه این منعیات ایده‌آل است اما امکان‌پذیر نیست؛ باتوجه به این موضوع باید فقط بر امر آموزش تاکید داشته باشند. مردم نیز باید از حضور در تجمعات غیر ضروری خودداری کنند اما اگر لازم است فاصله اجتماعی و پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند.
 
صدری‌زاده همچنین افزود: مسئولین باید
واقع‌بینانه برخورد کنند زیرا اگر بخواهند به شیوه دستوری رفتار کنند مردم نیز به آنان همکاری نمی‌کنند.
 
وی با بیان اینکه کووید ۱۹ جهان‌گیر شده است، مطرح کرد: جهان‌گیر شدن ویروس، به این معناست که وضعیت از همه‌گیری منطقه‌ای یا کشوری گذشته است. زمانی که یک بیماری همه‌گیر می‌شود قدرت انتشار، شدت بیماری‌زایی و کشندگی وسیعی دارد. امروزه شرایط همه کشورها این است و هیچ کشوری نمی‌تواند ادعا کند که از این وضعیت مبرا است. اگر مردم در کشور ما هم موارد بهداشتی را رعایت کنند تا حد بسیاری مشکلات کاهش می‌یابد.
 
این متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری درباره خرید و واردات واکسن کرونا بیان کرد: درحال حاضر افراد مختلفی درباره خرید و واردات واکسن اظهارنظر می‌کنند. واقعیت این است که کشور
ما در زمینه تولید واکسن تجربه بسیاری دارد اما باتوجه به اینکه ویروس، نوپدید است تولید واکسن آن شرایط ویژه خود را دارد. امروزه بهترین عملکرد این است که تولید واکسن در کشور ادامه و تقویت شود اما نکته مهم این است جهت واکسیناسیون مردم، به دوزهای بسیاری از واکسن نیاز داریم و تولید داخل در کوتاه مدت نمی‌تواند این نیاز را برطرف کند بنابراین واردات بهترین نوع واکسن از بهترین منابع از ضروریات است. 
 
صدری‌زاده در ادامه گفت: تاکنون کشور هند، جهت تولید واکسن از تکنولوژی‌های مناسبی استفاده کرده است و قدرت، توانایی تولید انبوه واکسن را نیز دارد به نظر من واردات واکسن از کشور هند مورد تایید است.  
 
وی درباره ایجاد بازار سیاه واکسن کرونا و تزریق واکسن خارج از سند تدوین شده تصریح کرد: متولی بخش
سلامت، وزارت بهداشت است براین اساس باید بر توزیع واکسن نظارت کند ضمن اینکه همکاری مقامات قضایی نیز لازم است تا از ایجاد بازار سیاه و قاچاق جلوگیری شود .
 
این متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری، جلب اعتماد مردم را از ضروریات موفقیت بخش سلامت دانست و اظهار کرد: اگر صداقت و شفافیت وجود داشته باشد، اعتماد مردم جلب می‌شود ضمن اینکه شرایط کنونی مستلزم اطلاع‌رسانی هماهنگ است. اگر در حال حاضر مشکلی وجود دارد ناشی از عدم هماهنگی و شفافیت است و حال، تاثیر منفی بر اعتماد مردم داشته است.
 
وی همچنین افزود: تا زمانی که مردم به طور صددرصدی یا به صورت حداقلی اعتماد نکنند، حوزه سلامت موفق نخواهد بود. لازمه موفقیت حوزه سلامت که در راس آن وزیر بهداشت قرار دارد ، جلب اعتماد مردم و همکاری آنان است .
کد مطلب : ۹۱۵۷
نام شما

آدرس ايميل شما