۰

واکسن کرونا براساس اصول کارشناسی بزودی تامین می‌شود

تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۲۴ دی ۱۳۹۹ ساعت ۱۳:۵۷
کد مطلب : ۸۸۴۱
واکسن کرونا براساس اصول کارشناسی بزودی تامین می‌شود
سالم خبر: وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: واکسن کرونا بر اساس نگاه و اصول کارشناسی بزودی تامین می شود و ارز لازم برای خرید واکسن نیز تامین شده است.
 
به گزارش سالم خبر، سعید نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، از محل رصدخانه سلامت وزارت بهداشت افزود: برای تهیه واکسن از منابع معتبر تلاش می کنیم و به رغم بحث های که در جامعه است در وزارت بهداشت با نگاه کارشناسی خدمت تصمیم گیران رده بالای جمهوری اسلامی هستیم و بدون توجه به هر پدیده غیر کارشناسی کار را دنبال می کنیم. در دولت هم بنده موضوع را طرح کردم. بانک مرکزی هم برای تامین ارز اعلام آمادگی کرد. و به زودی واکسن را وارد می کنیم.
 
وی ادامه داد: پروتکل های تزریق واکسن کرونا نیز تدوین شده و معلوم است که به چه گروههای هدف و آسیب پذیر باید تزریق کنیم و از کجا باید شروع کنیم.در مورد واکسن داخلی هم آزمایش انسانی بسیار موفق بوده است و به رغم برخی جوسازی ها کار به خوبی جلو می رود.
 
وزیر بهداشت افزود: در مورد واکسن مشترک با کوبا نیز باید گفت کوبا کشور قدرتمندی در ساخت واکسن است و قبلا هم در تولید واکسن هپاتیت بی همکاری با این کشور را تجربه کردیم و اکنون نیز تولید واکسن کرونا را با همکاری انستیتو پاستور ایران و با دانشمدان کوبا دنبال می کنیم. فاز یک و دو تولید این واکسن بعد از مطالعات حیوانی پشت سر گذاشته شده و قرارداد تولید واکسن نیز با کوبا بسته شده است . فاز سه با وسواس انجام می شود و در بهار آینده می توانیم با اطمینان با تولید واکسن داخلی یا تولید واکسن مشترک در خدمت مردم باشیم.
 
نمکی افزود: در روزهای گذشته دنیا تلاطم زیادی درباره کووید ۱۹ را تحمل کرد. تعداد مرگها در کشورهای اروپایی و آمریکایی به شدت بالا بود در ۲۴ ساعت گذشته متاسفانه ۴۲۸۱ مرگ در امریکا، ۱۲۴۳ مرگ در بریتانیا، ۱۱۰۹ مرگ در بزریل، ۱۱۰۶ مرگ در آلمان، ۶۱۶ مرگ در ایتالیا، ۴۵۲ مرگ در فرانسه، ۴۰۵ مرگ در اسپانیا و ۱۵۹ مرگ در ترکیه ثبت شد البته در برخی شیوع های سخت در اعلام آمار تفاوت های قائل می شوند.
 
وی گفت: با وجود همه فشارها و گرفتاری ها و مشکلات این ویروس، گر چه هر مورد مرگ در ایران دردآور است اما تعداد مرگهای کرونا به زیر ۱۰۰ مورد در روز  نزول پیدا کرده و طبق آمار در شبانه روز گذشته ۹۷ مرگ در کشور داشتیم که برای ما آمار غم انگیزی است اما در مقایسه با دنیا وسعیت مطلوب تری داریم.
 
وزیر بهداشت افزود: استانی که بیش همه ما را گرفتار کرده  است استان مازندران است. نقشه های کشور در تاریخ های متفاوت وضعیت های متفاوتی را نشان می دهد اما امروز تنها استانی که بیشترین گرفتاری را را دارید استان مازندران است. امروز ۲۱ نفر در این استان به علت بیماری کووید۱۹ در بیمارستان از دست رفتند.
 
وی گفت: اگر  مرگ های مازندران نبود، تعداد مرگهای روزانه کرونا به زیر ۵۰ نفر می رسید.
 
وی گفت: شهرهای ساری، آمل، قائم شهر، فریدون کنار و نکا از مازندران و کردکوی و بندرگز از استان گلستان شهرهای قرمز هستند. این دو شهر استان گلستان البته متاثر از تردد کارگران فصلی است که برای چیدن مرکبات به مازندران رفتند و در برگشت ویروس را به این دو شهر بردند. در جلسه ستاد کرونا در استان مازندران  به شدت بر رعایت پروتکل ها تاکید کردیم و امیدواریم هر چه زودتر به کاهش برویم.
 
نمکی گفت: درباره ویروس جهش یافته اروپای و با منشا انگلیسی نیز به جز ۵مورد موارد جدیدی گزارش نشده است و گزارش جدیدی از این ویروس جهش یافته در کشور دریافت نکردیم.در استان مازندران نیز وضعیت ویروس جهش یافته را بررسی کردیم و موردی از ویروس جهش یافته گزارش نگرفتیم.
 
نگران خیز جدید کرونا در کشور هستیم
 
وزیر بهداشت افزود: به رغم اینکه در نقشه کشور نقاط زرد و آبی رو به گسترش دارند اما به شدت نگران خیز جدید بیماری هستیم و نگرانیم مبادا با آرامش خیال مردم در کاهش مرگها و ابتلاها ه سمت یک ساده انگاری و عادی پنداری بروند و این مساله همکاران وزارت بهداشت را نگران کرده است.
 
وی ادامه داد: موردی از خیز جدید کرونا به خصوص در موارد سرپایی در برخی نقاط کشور دیده می شود و نگرانیم که این موارد به خیز موارد بستری و بعد از آن افزایش موارد مرگ تبدیل شود.
 
نمکی گفت: از مردم می خواهیم و التماس و تمنا و خواهش داریم که مبادا مثل اردیبهشت بعد از اینکه روزهای خوش فروکش بیماری را تجربه کردیم و تمنا کردیم که هر گونه ساده انگاری در مردم و مسئولان ما را به فاز خطرناک می برد. اکنون نیز از روند بیماری در دنیا می بینیم همان گونه که موج سوم در کشور ما سهمیگین تر بود اگر این موج حدید بیاید چالش عظیمی برای ما ایجاد می کند بنابراین باید در حفظ دستاوردها به یکدیگر کمک کنیم.
کد مطلب : ۸۸۴۱
نام شما

آدرس ايميل شما