۰
حسین قناعتی، رییس اتاق فکرستاد مقابله با کرونا در تهران در گفت‌وگو با  سالم‌خبر:

نگرانیم واکسن کرونا به سرنوشت واکسن آنفلوانزا دچار شود

تاریخ انتشار :
دوشنبه ۲۲ دی ۱۳۹۹ ساعت ۱۲:۱۴
کد مطلب : ۸۸۰۹
نگرانیم واکسن کرونا به سرنوشت واکسن آنفلوانزا دچار شود
سالم‌خبر: باتوجه به بی‌برنامه‌گی برخی مسئولین، نگران هستیم که سرنوشت واکسن کرونا نیز به سرنوشت واکسن آنفلوانزا دچار شود؛ لازم است برنامه دقیق و منظمی برای توزیع واکسن کرونا در نظر گرفته شود.

حسین قناعتی، رییس اتاق فکرستاد مقابله با کرونا در تهران در گفت‌وگو با  سالم‌خبر با بیان این مطلب و ابراز نگرانی از نحوه ی توزیع واکسن کرونا پس از تامین آن اظهار داشت: مسئولین وزارت بهداشت ظاهراً اعلام کرده‌اند که برنامه دقیقی در نظر گرفته‌اند، اما نگران این هستیم که مجدداً با مشکلات سابق در این زمینه مواجه شویم.

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران همچنین افزود: اگر مسوولان به طور واقعی برنامه‌ای برای تامین واکسن و واکسیناسیون درنظر دارند در این صورت باید هم تولید واکسن داشته
باشیم هم از کشورهای دیگر واکسن را وارد کنیم.

وی همچنین تاکید کرد: برای اینکه کشور در برابر این ویروس ایمن شود، باید ۷۰درصد جمعیت واکسینه شوند، یعنی ۵۰میلیون نفر. برای این تعداد باید ۱۰۰میلیون دوز واکسن تهیه شود. درحالی‌که در کشور در بهترین حالت در کوتاه‌مدت می‌تواند ۱۶میلیون دوز واکسن تولید کرد که جوابگوی تمام افراد نیست. بنابراین لازم است تا بخشی از واکسن‌ها از منابع خارجی وارد شود.

این استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران درباره واردات واکسن گفت: بازار واردات واکسن محدود نیست و واکسن‌های متعدد مورد تاییدی در کووکس وجود دارد. در حالی که کووکس به عنوان رفرنس محسوب می‌شود پس باتوجه به این امر، اغلب واکسن‌های کشورهای دنیا نظیر چینی، روسی و هندی در کووکس وجود دارد. کووکس
طبق ضابطه‌ای استاندارد محاسبات را انجام می‌دهد‌. شاید ما نیز بتوانیم واکسن ایرانی را به کووکس منتقل کنیم.

قناعتی درباره ممنوعیت واردات واکسن آمریکایی گفت: اظهارات اخیر رهبری بر پایه نظرات کارشناسان مختلفی بوده است؛ به نظر من با بیان این اظهارات، نفع کشور را درنظر دارند.
 
وی با بیان اینکه کرونا فقط یک موضوع بهداشتی نیست، عنوان کرد: این بیماری، جنبه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی، فرهنگی جوامع را تحت تاثیر قرار داده است. تهیه واکسن برای کل افراد جامعه ضروری است این گونه نیست که دارویی ویژه برای تعداد محدودی بیماران مبتلا به سرطان باشد و در نهایت با پاسخ منفی دارو، تنها تعداد محدودی از آنها فوت کنند؛ کوچکترین اشتباه در تولید واکسن ایرانی یا خارجی صدمات جبران‌ناپذیری برای
کل جامعه به دنبال دارد.

قناعتی با تاکید برضرورت افزایش نظارت‌ در فرودگاه‌ها تصریح کرد: مسئولین مربوطه باید با شدت بیشتری فرودگاه‌ها را تحت کنترل و نظارت قرار دهند به عنوان مثال اخیرا در یکی از شهرهای چین ۵۰ بیمار شناسایی شدند که پس اطلاع از این جریان، کل شهرها را به طور کامل ایزوله کردند باتوجه به این سختگیری کشور چین با جمعیت یک میلیارد نفر توانسته بیماری را در کشور خود تحت کنترل قرار دهد.

وی در ادامه بیان کرد: ما نیز باید شیوه کنترل کشور چین را بررسی کنیم اگر کره جنوبی هم توانسته بیماری را کنترل کنند شیوه کنترل آن کشور را نیز بررسی کنیم.
 
این استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به اینکه واکسن ابزاری سیاسی شده است، اظهار کرد: در کنار واکسن باید اقدامات پیشگیرانه‌ای
که کشور چین، کره، استرالیا و نیوزیلند انجام دادند را برای کنترل بیماری انجام دهیم ضمن اینکه افرادی که از اروپا به ایران سفر می‌کنند باید تست دهند و پس از آن هم  قرنطینه شوند و این راه، یکی ازموثرترین راه هایی است که می‌توان برای کنترل کرونا در کشور انجام داد .

وی درباره برنامه مشترک ایران و کوبا در زمینه تولید واکسن عنوان کرد: درحال حاضر کوبا و ایران برنامه مشترکی برای تولید واکسن درنظر دارند، خوشبختانه کوبا کشوری قوی در زمینه تولید واکسن و محصولات بیوتکنولوژی است و  محصولاتش به همه کشورهای دنیا نیز صادر می‌شود. من از کشور خاصی دفاع نمی‌کنم اما اینطور هم نیست که واکسن فایزر فقط نتیجه مثبت داشته باشد ضمن اینکه در مورد این واکسن حرف و حدیث‌های بسیاری وجود دارد.
 
کد مطلب : ۸۸۰۹
نام شما

آدرس ايميل شما