۰
عماد افروغ، جامعه‌شناس در گفت‌وگو با سالم‌خبر:

در مورد دارو و واکسن اطلاعات غلط و متناقض به مردم ندهیم

تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۳ دی ۱۳۹۹ ساعت ۱۳:۰۳
کد مطلب : ۸۶۰۵
در مورد دارو و واکسن اطلاعات غلط و متناقض به مردم ندهیم
سالم‌خبر: یکی از مصادیق شکاف نظر و عمل در کشور، ارائه‌ی اطلاعات غلط از سوی برخی مسوولان است. در حوزه سلامت اگر واکسن در اختیار نداریم نباید بگوییم که واکسن موجود است و اگر واکسن مطمئنی نداریم که خطا و آزمون‌های خود را پس نداده‌، نباید بگوییم که واکسن ما مورد اعتماد است.

عماد افروغ، رئیس گروه جامعه شناسی دانشگاه باقرالعلوم در گفت‌وگو با سالم‌خبر درباره تاثیر تناقض‌گویی‌های موجود در حوزه سلامت گفت: تناقض‌گویی‌های مسوولان گاه سبب به وجود آمدن شکاف بین جامعه و مسوولان می‌شود. این درحالیست که باید عمل از نظر سبقت گیرد یا نظر
و عمل باید با یکدیگر سازگار باشند. اما اگر قرار باشد اولویت را به یکی از این موارد بدهیم، به‌طور قطع اولویت باید عمل به وعده‌ها باشد.

وی ادامه داد: توصیه ما به مسوولان این است حرفتان بر عملتان سبقت گیرد؛ نه اینکه حرف بر عمل سبقت داشته باشد. متاسفانه سال‌هاست ما شاهد این هستیم که حرف بر عمل مسوولان سبقت دارد؛ اسنادی نوشته و تنظیم می‌شود اما هیچ نتیجه عملی در بر ندارند. 
 
رئیس گروه جامعه شناسی باقرالعلوم یکی دیگر از مصادیق شکاف نظر و عمل را دروغ و ارائه اطلاعات غلط برشمرد و اظهار کرد: به عنوان مثال در حوزه سلامت اگر واکسن در اختیار نداریم
نباید بگوییم که واکسن موجود است اگر واکسن مطمئنی نداریم که خطا و آزمون‌های خود را پس نداده‌اند، نباید بگویم که واکسن ما مورد اعتماد است.
 
وی در ادامه عنوان کرد: هدف من، قضاوت و داروی نیست اما متولیان امر نباید به مردم دروغ بگویند، زیرا دروغ سبب بروز بی‌اعتمادی میان مردم می‌شود و به طور قطع بی اعتمادی نیز نتایج تلخی را دربردارد . 
 
افروغ با اشاره به اینکه وقتی بی‌اعتمادی میان مردم رواج یابد، نقل داستان چوپان دروغگو می‌شود، اظهار کرد: اگر حرف راست و درستی هم گفته شود مردم دیگر باور نمی‌کنند؛ براین اساس باید بسیار مراقب بود تا
با مردم رفتار صادقانه‌ای داشته باشیم.

وی درباره‌ی وجود برخی سودجویی‌ها در حوزه‌های مختلف در کشور بیان کرد: متاسفانه امروزه سودجویی‌ها، بلای جان ما شده است براین اساس اگر از دلال بازی‌ها، فسادها و رانت‌خواری‌ها جلوگیری می‌شد حال، کشور با مشکلات اقتصادی مواجه نبود متاسفانه این سودجویی‌ها فقط شخصی نیست و سازمان‌یافته هستند درحال حاضر مشکلات اقتصادی با مشکلات اخلاقی گره خورده و شاهد حرص، طمع و بی‌توجهی به اخلاق قناعت و نوع دوستی هستیم. این موضوع واقعیت  تلخی است که از منظر جامعه شناسی گریبان‌گیر کشور شده است .
کد مطلب : ۸۶۰۵
نام شما

آدرس ايميل شما