۰

دیابت مهمترین علت کاهش دید برگشت ناپذیر است

تاریخ انتشار :
شنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۹ ساعت ۱۳:۴۲
کد مطلب : ۸۰۱۱
دیابت مهمترین علت کاهش دید برگشت ناپذیر است
 سالم خبر: عواملی که سبب کاهش دید افراد می شوند به دو دسته برگشت پذیر و برگشت ناپذیر تقسیم می شوند که در کشور ما دیابت مهمترین علت کاهش دید غیرقابل برگشت است.
 
به گزارش سالم خبر، آرش طاهری جراح و متخصص چشم و فوق تخصص شبکیه به مناسبت هفته نابینایان در گفت و گو با  ایرنا با اشاره به اینکه دیابت در کنار آسیب های فراوان عوارض چشمی هم ایجاد می کند، بیان داشت: عوارض چشمی ناشی از دیابت در کشور در حال افزایش است.
 
پانزدهم اکتبر مصادف با ۲۴ مهر، مقارن با روز جهانی عصای سفید است. هدف از برگزاری این روز، یادآوری و معطوف کردن توجهات به اهمیت زندگی مستقل برای افراد نابینا و کم بیناست.
 
این متخصص چشم تاکید کرد که چشم های افراد دیابتی حداقل سالی یکبار باید مورد معاینه قرار گیرد.
 
وی با اشاره به اینکه دیابت پیشرفته سبب کوری افراد میشود افزود: متخصصان در این حالت تلاش می کنند تا دید فعلی بیماران را حفظ و از کاهش دید بیشتر جلوگیری کنند، البته به ندرت دید این افراد مقداری بهتر هم می شود.
 
وی ادامه داد: عواملی در بروز عوارض چشمی وجود دارد که فاکتورهای ژنتیکی هم مطرح است. حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد دیابتی ها دچار عوارض چشمی شدید می شوند که هر چه بیماری دیابت طول کشیده تر و کنترل نشده تر باشد، شدت عوارض بیشتر است.
 
وی با اشاره به اینکه دیابت روز به روز در کشور ما در حال افزایش است، گفت: مبتلایان به مرض قند در حدود ۴ دهه گذشته حدود ۴ درصد جمعیت بالغین کشور بوده که این مقدار به حدود چهارده درصد رسیده است.  این مقدار در برخی استان مانند یزد به حدود بیست و پنج درصد و در برخی استان ها مثل تهران، گیلان، مازندران به حدود بیست درصد رسیده است.
 
آب مروارید از علل کاهش دید برگشت پذیر است
 
وی با اشاره به اینکه آب مروارید شایع ترین بیماری چشمی است که عارضه اش برگشت پذیر است، گفت: بیمار با عمل جراحی، بینایی خود را دوباره به دست می آورد.
 
طاهری ادامه داد: حوادث ناشی از کار، از جمله موضوعاتی است که در کشور سبب کاهش دید دائمی افراد بخصوص جوانان می شود.
 
وی افزود: این افراد با تجهیزات ساده حفاظتی مانند عینک های محافظ و البته توجه به ایمنی کار به راحتی می توانند جلوی این حوادث را گرفته و به عبارتی از معلولیت مادام العمر خود جلوگیری کنند.
 
طاهری بیان داشت: برخی بیماری های مرتبط با سن هم سبب کاهش دید دائمی افراد می شود که اصطلاحا "استحاله  وابسته به سن ماکولا"  گفته می شود. این مورد به دو نوع تقسیم می شود که برای یک نوع آن کار خاصی نمی شود کرد و برای نوعی از آن که همراه با خونریزی است و مرطوب نامیده می شود با تزریقات داخل چشمی تا مقداری از کاهش دید جلوگیری خواهد شد.
 
وی سیگار را عامل خطر در تمام بیماریهای چشمی اعلام کرد و گفت: مصرف سیگار باعث بدتر شدن بینایی می شود.
 
طاهری افزود: بیماری آب سیاه یا گلوکوم هم که بخاطر افزایش فشار داخل چشم است از علل دیگر کاهش دید دائمی است که در صورت تشخیص و درمان بموقع با دارو یا عمل جراحی براحتی می توان از آن جلوگیری کرد.
 
تاریخچه روز نابینایان یا عصای سفید به حدود ۱۰۰سال قبل برمی گردد. عکاس انگلیسی به نام James Biggs بر اثر تصادف، بینایی خود را از دست داده بود. وی برای حفظ خود از خطر تصادف با خودروها در منطقه پر تردد زندگیش، رنگ عصای خود را به سفید تغییر داد تا در شب برای رانندگان، قابل تشخیص تر باشد.
 
در سال ۱۹۴۴ همزمان با جنگ جهانی دوم، دکتر ریچارد هوور این عصا را به شکل امروزی تغییر داد تا بتواند برای توان بخشی معلولین جنگ مورد استفاده قرار گیرد. نهایتا در سال ۱۹۶۴، کنگره آمریکا به رییس جمهوری مجوز داد که روز ۱۵ اکتبر را به عنوان روز جهانی عصای سفید اعلام کند.
 
پس از آن دو محقق آمریکائی به نام‌های ناول‌ پری (ریاضیدان) و جاکوپس تن ‌بروک (حقوقدان)، توانستند قانونی‌ در پانزدهمین روز از ماه اکتبر به عنوان قانون عصای سفید به تصویب برسانند و این روز را، به عنوان روز جهانی نابینایان نامگذاری کنند. در این قانون، تمامی حقوق اجتماعی فرد نابینا به عنوان عضوی از جامعه‌ی متمدن، انعکاس یافته است.
 
خط نابینایان یا خط بریل نیز در قرن نوزدهم میلادی، برای سهولت کار افراد نابینا و کم بینا در امر تحصیل و تعلیم و تربیت توسط لویی بریل فرانسوی ابداع گردید.
 
در ایران از ۲۰ تا ۲۶ مهرماه به عنوان هفته نابینایان و روز ۲۴ مهر روز جهانی عصای سفید گرامی داشته می شود.
کد مطلب : ۸۰۱۱
برچسب ها
کاهش دید دیابت
نام شما

آدرس ايميل شما