۰
هاله حامدی فر، مدیرعامل هلدینگ سیناژن و عضو هیئت نمایندگان اتاق تهران:

برخی فعالان صنایع دارویی در فهرست سیاه بانک مرکزی قرار گرفته‌اند

تاریخ انتشار :
شنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۹ ساعت ۱۲:۰۷
کد مطلب : ۸۰۰۷
برخی فعالان صنایع دارویی در فهرست سیاه بانک مرکزی قرار گرفته‌اند
سالم‌خبر: روند تخصیص ارز در شش ماه گذشته از سال جاری کند و دچار نوسان در برهه های مختلف زمانی بوده است. تعدادی از شرکت های داروساز و صادراتی به دلیل تاخیر یا عدم بازگشت ارز حاصل از صادرات در فهرست سیاه بانک مرکزی قرار گرفته و ارزی برای واردات دریافت نکردند.

هاله حامدی فر، مدیرعامل هلدینگ سیناژن و عضو هیئت نمایندگان اتاق تهران با اشاره به تشدید مشکلات ارزی صنایع دارویی در شش ماه گذشته اظهار داشت: بازگشت ارز حاصل از صادرات به چرخه اقتصاد با تحریم های بانکی کار آسانی نیست. بانک مرکزی مدت زمان چهارماه را برای
بازگشت ارز حاصل از صادرات تعیین کرده که برای صنایع دارویی، رفع تعهد ارزی در این مهلت ممکن نیست.

وی ادامه داد: به همین دلیل کارت بازرگانی تعدادی از فعالان صنایع دارویی تعلیق شده و شرکت ها در فهرست سیاه قرار گرفته اند. چالش های صادرات اعم از مشکلات کارت بازرگانی و رویکردهای تعزیراتی تولید صنایع دارویی برای بازار داخل را هم تهدید می کند.

حامدی‌فر همچنین با اشاره به اظهارات عنوان شده درباره واکسن کرونای ایرانی عنوان کرد: از ساخت واکسن کرونای ایرانی اطلاعی ندارم اما نگاه من به تولید داخلی مثبت است. در واقع
تولید یک مسئله مربوط به ملیت ها نیست که بگوییم هر محصول خارجی خوب است و داخلی بد. نمی توان گفت کالای تولید هند و چین بد است و  محصول تولید شده در  آمریکا و آلمان خوب است. تولید هر محصولی در هر کشوری از جمله کشور ما با رعایت شرایط و موازین کیفی قابل تامل است.  اگر محصولی  با اتکا به علم، استانداردها و قوانین انجام شود، محصول خوبی است و می تواند به مردم کمک کند.

وی درباره تاثیر کانال مالی ایران و سوییس در تامین نیازهای صنایع دارویی گفت: براساس شنیده های من این کانال مالی برای تامین داروی ساخته شده قابل استفاده
است و نمی توان از این کانال برای تامین مواد اولیه صنایع دارویی استفاده کرد. این درحالی است که تجهیزات و مواد اولیه از مهم ترین نیازهای صنعت دارویی ایران است.  

حامدی‌فر تصریح کرد: نزدیک به 97 درصد از اقلام دارویی مورد نیاز در داخل تولید می شود و 3 درصد را از خارج وارد می کنیم. میزان داروی ساخته شده وارداتی سهم کمی از کل نیاز بازار دارد هرچند ارزش آن بالاست. با توجه به این نکته کانال مالی ایران و سوئیس با وجود اینکه بدون منفعت نیست، نمی تواند به تامین اقلام مورد نیاز صنایع دارویی کشور کمک کند.
 
کد مطلب : ۸۰۰۷
نام شما

آدرس ايميل شما