۰

کمبود ویتامین D خطر ابتلا به دیابت و سرطان را افزایش می دهد

تاریخ انتشار :
شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۱۳:۰۶
کد مطلب : ۷۹۷
کمبود ویتامین D خطر ابتلا به دیابت و سرطان را افزایش می دهد
سالم خبر: کمبود ویتامین D از مهمترین مشکلاتی است که مردم در کشورهای مختلف دنیا با آن روبرو هستند  و در ایران هم این مشکل در بخش زیادی از مردم شهر نشین مشاهده می شود. در مورد تاثیر کمبود ویتامین D در افزایش شانس ابتلا به بیماری هایی مانند ام اس و افسردگی مطالعات زیادی انجام شده است و این رابطه  تایید شده است ولی مطالعات اخیر نشان می دهد که  بیماری های بیشتری در نتیجه  کمبود ویتامین D ایجاد می شود  و به همین دلیل کنترل سطح این ویتامین دربدن انسان امری بسیار ضروری است.
 
سایت مدیکال اکسپرس با اشاره به  تحقیقاتی که اخیرا در مورد رابطه کمبود ویتامین دی  و شانس ابتلا به بیماری های مختلف  انجام شده است می نویسد:بی توجهی به سطح ویتامین دی در بدن و عدم دریافت مکمل‌های دارویی ویتامین D در صورت مواجهه با کمبود آن ، انسان را  مستعد ابتلا به بیماری های مختلف می کند و این مساله بسیار نگران کننده است.
 
براساس مطالعات مشترک انجام شده  توسط دانشکده پزشکی دانشگاه سان دیگو و دانشگاه سیول، کمبود ویتامین  D احتمال ابتلا به بیماری دیابت را در افراد افزایش می‌دهد.طبق این مطالعه  شانس ابتلای افرادی که سطح ویتامین D در بدنشان کمتر از ۳۰ نانو گرم به ازای هر میلی لیتر است یک سوم افرادی است که سطح ویتامین D پایین تری دارند و شانس ابتلای افرادی که سطح ویتامین دی آنها ۵۰ نانوگرم به ازای هر میلی لیتر است به بیماری دیابت، یک پنجم  افراد دیگر است . به همین دلیل است که گفته شده است سطح مطلوب ویتامین دی برای افراد باید بالغ بر ۵۰ نانوگرم باشد در حالی که تا کنون سطح مناسب ویتامین D برای افراد برابر با ۲۵  نانوگرم در نظر گرفته شده است. هم اکنون بحث زیادی بین پزشکان در مورد  سطح مطلوب ویتامین D برای انسانها وجود دارد و انتظار می رود ظرف  چند سال آینده این سطح مطلوب  از نظر پزشکی ،تغییر کند.
 
از سوی دیگر مطالعاتی هم در مورد ارتباط سطح  ویتامین دی در بدن انسان ها و احتمال ابتلا به بیماری سرطان انجام شده است. مطالعات نشان داد کمبود ویتامین D و کلسیم در بدن انسانها می تواند شانس ابتلا به سرطان روده بزرگ را افزایش دهد و حتی سرطان های دیگر دستگاه گوارش را نیز به همراه بیاورد. حال سوال این است که برای تامین ویتامین D مورد نیاز بدن انسان در شهرهای بزرگی که اغلب به دلیل آلودگی هوا ، نور کافی و مناسب را دریافت نمی کنند، چه باید کرد؟
 
 طبق یافته های این مطالعه، انسان ها برای تامین ویتامین دی مورد نیاز بدن خود باید با حداقل لباس هر روز ۱۰ تا ۱۵ دقیقه در معرض نور آفتاب قرار بگیرند و این معادل دریافت مکمل‌های دارویی  ویتامین دی  ۳۰۰۰ تا ۵۰۰۰ واحد بین المللی یا IU در هر روز است. هم اکنون توصیه می شود  کودکان زیر یک سال روزانه ۴۰۰ واحد  و افراد بین یک سال تا ۷۰ سال روزانه ۶۰۰ واحد بین المللی یا IU  مکمل ویتامین دی دریافت کنند به این انید که ما بقی نیاز بدنشان از طریق مواد غذایی و نور آفتاب تامین شود . افراد بالاتر از ۷۰ سال باید روزانه بالغ بر ۸۰۰ واحد از این  ویتامین را از طریق مکمل های دارویی دریافت کنند.
 
باید در نظر داشت سطح  ویتامین D در خون انسان نباید از ۱۲۵ نانوگرم بیشتر شود زیرا این سطح از ویتامین  D خطراتی را برای سلامتی به همراه می آورد. از جمله بزرگترین خطراتی که سطح بالای ویتامین D برای انسان ایجاد می کند، از دست دادن وزن، سرگیجه ،  نامنظم شدن ضربان قلب و در نهایت آسیب های کلیوی خواهد بود. 
 
کد مطلب : ۷۹۷
نام شما

آدرس ايميل شما