۰
ناصر ریاحی، رییس اتحادیه واردکنندگان دارو در گفت‌وگو با سالم‌خبر:

اگر واردات واکسن آنفلوانزا محقق شود؛ شاهکاری رخ داده است

تاریخ انتشار :
يکشنبه ۶ مهر ۱۳۹۹ ساعت ۱۲:۵۸
کد مطلب : ۷۸۴۳
اگر واردات واکسن آنفلوانزا محقق شود؛ شاهکاری رخ داده است
سالم‌خبر: اگر ارقام و حجمی از واردات واکسن آنفلوانزا که قرار است هلال احمر به میزان دو تا سه میلیون دوز و کی‌بی‌سی 12 میلیون دوز خریداری و وارد کنند محقق شود، بسیار شاهکار کرده اند.

ناصر ریاحی، رییس اتحادیه واردکنندگان دارو در گفت‌وگو با سالم‌خبر با بیان این مطلب در مورد سازوکار واردات واکسن اظهار داشت: شرکت هایی که هر سال اقدام به واردات واکسن آنفلوانزا می‌کنند باید ماه ژانویه هرسال برای سال آینده سفارش این واکسن ها را به ثبت برسانند. بدین معنا که سازو کار واردات واکسن از دی ماه آغاز می شود تا شهریورماه سال آینده درست در زمان طلایی تزریق این واکسن یعنی تا مهرماه دستیابی به این واکسن محقق شود.

وی ادامه داد: ضمن آنکه براساس تعداد این سفارش هاست که شرکت های تولید کننده ی واکسن تولید می کنند و اینگونه نیست که بدون محدودیت این واکسن ها تولید شوند. ظرفیت تولید شرکت های تولید کننده واکسن محدود است به جز برخی کشورها مانند امریکا که در ظرفیت های بالا واکسن تولید می کنند.

ریاحی با بیان اینکه هر سال دو شرکت بهستان دارو و روژین طبق معمول
و براساس برنامه ی همه ساله ی خود اقدام به واردات واکسن آنفلوانزا کردند، افزود: امسال این دو شرکت سهم کمتری از واکسن گرفتند ضمن آنکه از سویی دیگر به دلیل همه گیری کروناویروس شرکت هایی مانند سانوفی فرانسه دستور داشتند که شهروندان کشور خود را در اولویت دستیابی به این واکسن قراردهند که به تبع تعداد دوزهایی که به کشورهای دیگر فروخت، محدود بود.

وی گفت: این در حالیست که واردات واکسن آنفلوانزا هیچ گاه در برنامه ی فعالیت های شرکت های کی بی سی و هلال احمر نبوده است و از زمانی که اقدام به خرید کردند سفارش ها بسته شده بود. همه ی تولید کنند گان واکسن آنفولانزا وقتی وضعیت را مشاهده کردند سعی کردند که بچ های بیشتری تولید کنند و سفارش های جدید در تعداد محدود را قرار است تحویل دهند.

رییس اتحادیه واردکنندگان دارو همچنین تصریح کرد: فرق شرکت های بخش خصوصی با شرکت های دیگر در خرید واکسن اینست که بخش خصوصی از خود کمپانی تولیدکننده این واکسن را خریداری می کنند اما براساس حدس و یقین و براساس شواهد، شرکت های کی بی سی و هلال احمر از عمده فروش باید این واکسن را خریداری
کنند. طبیعی است که انتقال این حجم از ارز برای عمده فروش واکسن بسیار سخت تر از کمپانی اصلی است.

وی در مورد تفاوت سازوکار واردات واکسن توسط شرکت های خصوصی و دولتی عنوان کرد: فعالیت شرکت های خصوصی به طور مسلم آسان‌تر است. کمپانی تولید واکسن شناخته شده و میزان داروی به فروش رفته نیز مشخص است و در پی آن انتقال ارز جاری ، همیشگی و ساده است. اینکه در بسیاری از رسانه ها این سوال مطرح است که چرا تاکنون برخی شرکت هایی که قرار بوده واکسن آنفلوانزا وارد کنند، تاکنون نتوانسته اند این کار را به سرانجام برسانند باید منصفانه بگویم اگر واقعا این ارقامی که گفته می‌شود که قرار است هلال احمر دو تا سه میلیون دوز و کی بی سی 12 میلیون دوز خریداری و وارد کنند اگر محقق شود، بسیار شاهکار کرده اند. به دلیل آنکه اگر این میزان واکسن به ما شرکت های خصوصی پیشنهاد می شد ما می گفتیم این کار نشدنی است. امیدوارم که انجام شود.

وی در مورد تامین ارز تخصیصی برای واکسن همچنین گفت: بانک مرکزی با اولویت بندی و اهمیت اقلام برای تامین ارز آن کاری ندارد و به طور مسلم این مساله در حیطه
ی تشخیص و وظایف وزارت بهداشت است به همین دلیل این مساله در اولویت وزارت بهداشت قرار گرفت و ارز به موقع تخصیص یافت اما تفاوت عملکرد شرکت های خصوصی با دیگر شرکت ها در این بود که شرکت های خصوصی از همان ابتدای سال در زمان خود برای خرید واکسن اقدام کردند اما دو شرکت کی بی سی و هلال احمر تا مرجعی برای فروش واکسن پیدا کنند که به آنان واکسن بفروشد طول کشید و در همین فرصت کوتاه ارز نیز به آنان اختصاص یافته است ضمن آنکه شرایط ارزی هم انصافا نسبت به چند ماه پیش بدترشده است و امیدواریم این شرکت ها بتوانند واکسن بیاورند که در این صورت کار بسیاربزرگی کرده اند.

ریاحی در پاسخ به این سوال که مراجع تهیه ی واکسن های این دو شرکت کدامند؟ اظهار داشت: اوایل برای ما نیز این شبهه وجود داشت که این تعداد دوز واکسن قرار است از کشورهای هند و روسیه وارد شود اما بعد متوجه شدیم که هر دو از سورس هایی است که شرکت های خصوصی وارد کرده اند با این تفاوت که آنان قرار است از یک عمده فروشی خریداری کنند.

وی همچین اظهار داشت: در شرایط فعلی نیز چاره ای جز این نیست البته روژین دارو قرار
است تا اواخر آبان ماه تعدادی دیگر واکسن آنفلوانزا وارد کرده و تحویل دهد و اگرچه بهترین زمان تزریق این واکسن شهریور و مهرماه است اما با توجه به اینکه تا فروردین و اردیبهشت ماه میهمان ماست ، تزریق این واکسن در ماههای آبان و آذر هم می تواند مفید بوده و برای چندین ماه این بیماری را کنترل کند.

ریاحی همچنین درباره ی فعالیت های صورت گرفته درباره ی تهیه ی واکسن کووید-19 اعلام کرد که اگرچه ما نیز مانند سازمان غذا و دارو به دنبال واکسن کووید-19 در حال مذاکره با تمامی کشورهای جهان هستیم اما در صورت عرضه؛ این واکسن در نهایت 200 میلیون نفر را پوشش دهد و مشخص است کشورهای تولید کننده ی واکسن که در حوزه ی تحقیقاتی سرمایه گذاری کرده اند خود در اولویت مصرف این واکسن هستند.
وی تصریح کرد: تاکنون به طور قطعی موفق نشده ایم که اعلام کنیم از کدام شرکت تولید کننده واکسن کووید-19 خریداری می کنیم اما تلاش امان اینست که به میزانی محدود خریداری کنیم ضمن آنکه وزارت بهداشت از طریق مذاکرات سیاسی در تلاش است که این واکسن را از کشورهای هند و روسیه خریداری کند.
 
 
کد مطلب : ۷۸۴۳
نام شما

آدرس ايميل شما