۰
هاله حامدی‌ فر، نائب رئیس کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق بازرگانی:

فعالیت صنفی تشکل‌های صنعت داروسازی نباید مبتنی برحب و بغض‌های فردی یا گروهی باشد .

تاریخ انتشار :
يکشنبه ۲۳ شهريور ۱۳۹۹ ساعت ۱۱:۵۴
کد مطلب : ۷۷۴۲
فعالیت صنفی تشکل‌های صنعت داروسازی نباید مبتنی برحب و بغض‌های فردی یا گروهی باشد .
سالم خبر: فعالیت صنفی تشکل‌های صنعت داروسازی کشور نباید مبتنی بر سلایق و دیدگاه‌ها و نیز حب و بغض های فردی و گروهی باشد. بهترین راه برای متعادل کردن و تصمیم‌گیری برای این صنف و صنعت، گردآمدن سلایق مختلف در کنار یکدیگر به رغم دیدگاه ها، سیاست ها و سلایق مختلف است.

هاله حامدی فر، نائب رییس کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق بازرگانی و مدیرعامل هلدینگ دارویی سیناژن و عضو ائتلاف مطالبات صنعت دارو در هفتمین دوره انتخابات هیات مدیره ی سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی ایران در گفت‌ وگو با سالم‌خبر با بیان این مطلب در مورد اهمیت این دوره از انتخابات اظهار داشت: انتخابات سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی نزدیک است و تنها چند روز به برگزاری آن باقی مانده است و به طور قطع با توجه به جایگاه سندیکا و شرایط خاصی که صنایع دارویی کشور درآن قرار دارد اتفاقی مهم در این حوزه محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: به طور کلی یک تشکل صنفی در حوزه صنعت داروسازی اگرچه همچنان درک درستی نسبت به جایگاه آن در کشور وجود ندارد، اما نقش بسیار مهمی در صنایع مختلف از جمله صنعت دارویی کشور می تواند ایفا کند. اگرچه هنوز در درک نقش و جایگاه صنفی و تاثیر سندیکاها به بلوغ کافی نرسیده ایم اما این مساله از اهمیت جایگاه آن در کشور کم نمی کند . به ویژه آنکه درشرایط بحران اقتصادی موجود که نتایج آن در فضای تولید دارو نیز ملموس است، نقش این تشکل ها مهمتر هم می‌شود. از آنجایی که بحران های اقتصادی تمامی بنگاه های اقتصادی را تحت تاثیر قرار می دهد به طور فراگیر بروز می کند، حرکت های صنفی اهمیت می یابد. از سوی دیگر منافع مشترک بنگاه‌ها در این
بحران ها بیشتر می شود،بنابراین نقش تشکل ها اهمیت دو چندان می یابد.

حامدی فر با تاکید بر اینکه سندیکا از جایگاه مهمی برخوردار است و همچنین شرایط بحرانی امروز اهمیت این نهاد صنفی را بیش از پیش نمایان می کند، اظهار داشت: قبول مسوولیت صنفی در این شرایط، به دلیل لزوم پابرجا نگه داشتن صنعت و تولید داخل و نیز تامین داروهای مورد نیاز عموم جامعه و همچنین مقابله با تحریم های روز افزون ظالمانه علیه مردم بسیار دشوار است. تبلور اهمیت فعالیت صنفی در سطح عالی صنعت داروسازی کشور را می توان در تلاش برای حفظ ارزشمند ترین دارایی مردم یعنی سلامتی آن ها دید. بنابراین نقش نمایندگان صنفی صنعت دارویی کشور در حالی که 97 درصد از اقلام دارویی کشور را تامین می کنند ، بسیار قابل توجه است.

وی در مورد حضور خود در انتخابات این دوره از سندیکای صاحبان صنایع دارویی کشور عنوان کرد: این روز ها صنعت داروسازی کشور با مشکلات عدیده ای مواجه است.هجوم مشکلات صنفی از یک سو و نیز لزوم ایجاد یک انسجام صنفی و تشکیلاتی در حوزه صنعت داروسازی از سوی دیگر از مهم ترین انگیزه های ورود اینجانب به انتخابات است.

نائب رییس کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق بازرگانی تاکید کرد که ما با حرکت صنفی می توانیم به ادامه ی حیات صنعت کمک کنیم و واقعا لزوم آن در شرایط حاضر دیده و احساس می شود.

وی ادامه داد: در بینابین بحران اقتصادی امروز ضرورت یک حرکت منسجم صنفی ذیل یک تشکیلات منسجم بسیار ضروری به نظر می رسد. چالش های جدی در حوزه صنعت داروسازی که این روزها متاسفانه نو به نو در اشکال جدیدی قدرت نمایی می کنند لزوم ایجاد یک انسجام تاریخی در پیشگیری از زمین خوردن صنعت داروسازی
را گوشزد می کنند.همچنین پیگیری فعال و پویا مشکلات و چالش ها از جانب تشکل های صنفی و نیز برقراری ارتباط موثر با نهاد های سیاست گذار به جهت بررسی و مرتفع سازی مشکلات نسبت به گذشته از اهمیت بسیار ویژه تری برخوردار می باشد.

حامدی‌فر همچنین درباره‌ی چگونگی ترکیب نامزدهای ائتلاف مطالبات صنعت دارو که چهره های بسیار متفاوتی در صنعت داروسازی کشور را شامل می شوند، اظهار داشت: اعضای ائتلاف مطالبات صنعت دارو در این دوره از انتخابات اعضای هیات مدیره ی سندیکای صاحبان صنایع  داروهای انسانی پیشینه، سابقه و نوع کارشان با یکدیگر کاملا متفاوت است و دقیقا این هدفی بوده است که ما در این ائتلاف دنبال کرده ایم.

وی تصریح کرد: به این دلیل که در صنعت دارویی کشور هم این تفاوت ها وجود دارد پس افرادی که در این جایگاه قرار می گیرند نباید محدود به یک سیاست فکری واحد باشند. نباید ملزم به تامین منافع یک گروه خاص باشند. نباید با هدف توسعه تجارت شخصی خود وارد رقابت انتخاباتی شوند. باید ترکیب هیات مدیره ی این سندیکا مجموعه ای را تشکیل دهند تا بتوانند منافع همه ذی نفعان در صنعت داروسازی را تامین و بواسطه یک انسجام بی نظیر احوالات صنعت داروسازی را بهبود بخشند. سلایق و دیدگاه‌های شخصی افراد یا گروه ها ، حب و بغض های اشخاص و طیف های مختلف فکری نباید در تصمیم گیری های خرد و کلان صنعت دارویی کشور دخیل باشد. حضور طیف های مختلف فکری با سیاست های متفاوت و نیز تضاد منافع می تواند تضمین کننده این مهم باشد که اختلاف سلایق هرگز به تصمیم گیری های کلان آسیبی وارد نکرده بلکه ما حصل این تضارب آراء تامین منفعت همگانی می باشد. 

حامدی‌فر
تاکید کرد که عادلانه ترین مسیر ممکن جهت تضمین منافع همگان مسیر ائتلاف سلایق مختلف با یکدیگر است.تنها با این سیاست گذاری میتوانیم منافع جمیع فعالین حوزه صنعت داروسازی را تامین کنیم. این رویکرد در طول زمان بارها در همه شرایط حداکثر میزان رضایت مندی ذی نفعان را فراهم نموده است.

مدیرعامل هولدینگ دارویی سیناژن همچنین اظهار داشت: تشکیل یک تشکل صنفی توسط افرادی با یک سیاست فکری متحد و یک جانبه گرایانه نه تنها منجر به تامین همگانی منافع صنف نمی شود، بلکه محدودیت سیاست ها به یک سوی خاص منجربه به تشدید اختلاف ها و ایجاد چند دستگی در بین فعالین این حوزه ونیز از دست رفتن اعتبار و جایگاه صنفی سندیکا در بین صنعتگران می گردد. در حالی که اساس تشکل های صنفی ایجاد همگرایی بین دیدگاه های مختلف و پیشگیری از پراکندگی درون صنفی می باشد. اگر ما بتوانیم بر سر یک اصل که منافع صنفی صنعت داروست با یکدیگر تعامل داشته باشیم، می توانیم راهکارهای عملی برای رفع مشکلات موجود در این صنعت را بیابیم. ما سعی داریم در این ائتلاف اختلاف نظرها و دیدگاه هایمان را با منطق و توجه به منافع صنفی جمعی تحمل کنیم و گوش شنوای نظرات متفاوت یکدیگر و نیز سایر صنعتگران باشیم و بهترین راهکار ممکن را ارائه و پیگیری کنیم .

حامدی‌فر همچنین در پاسخ به این سوال که با توجه به اهداف منتشر شده ی ائتلاف ایده های نو و جدیدی در برخی بندهای آن به چشم میخورد به چه میزان به تحقق آنها امید دارید؟ عنوان کرد: مثل هر گروه دیگری ما وقتی اهداف ائتلاف را نوشتیم به نوعی میثاق نامه و ایده‌آل‌هایمان را نگاشتیم. دیکته ی نانوشته غلط ندارد و ما خطر کردیم که همه در بحرانی ترین
شرایط اقتصادی کشور وارد این عرصه شدیم. معتقد نیستیم که معجزه می کنیم و همه اهدافمان را در عالی دترین سطح ممکن عملیاتی میکنیم، اما هم قسم و هم پیمان با هم شدیم که از این مسیر خارج نشویم و از هیچ تلاشی  برای تحقق اهدافمان با در نظر گرفتن نفع همه فعالین داروسازی دریغ نکنیم.

عضو اتئلاف مطالبات صنعت دارو در هفتمین دوره انتخابات هیات مدیره ی سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی ایران تصریح کرد: به طور مسلم تحقق بخشی از اهدافمان متکی به تلاش بی وقفه ماست که از این رو در تحقق آن ها شکی وجود ندارد اما تحقق نهایی بخش قابل توجهی از اهداف منوط به سیاست گذاری کلان در حوزه صنعت داروسازی است که طبیعتا خارج از خواست و اراده اعضای هیئت مدیره سندیکا صنایع دارو های انسانی می باشد اما این تضمین وجود دارد که اعضای ائتلاف مطالبات صنعت دارو را با اتکا به سابقه طولانی و قابل توجه خود در صنعت و سیاست گذاری دارویی کشور از طریق برقراری ارتباط صحیح و موثر با مراجع و ارگان های مربوطه تا حد امکان سیاست های کلان نهاد های سیاست گذار را هم جهت با منافع تمامی صنایع فعال در حوزه داروسازی کنند و از این طریق بیش از پیش در راستای تحقق اهداف خود گام بردارند.

حامدی فر این ائتلاف را عاملی برای ایجاد یک همگرایی بی نظیر خواند و گفت: من فکر می کنم گردهم آمدن طیف های مختلف نشانه ی بسیار ارزنده ای است  و موجبات امید آفرینی در راستای حل مشکلات فی مابین ذی نفعان این حوزه را فراهم می کند.چرا که وقتی افراد مختلف با دیدگاه های متفاوت توانستند برای منافع صنفی با یکدیگر متحد شوند و در یک ائتلاف قرار بگیرند بنابراین اهداف بزرگتری علاوه بر ورود به هیات مدیره
ی سندیکا و داشتن یک تریبون مشترک داشته اند.

وی همچنین در مورد رقبای اتئلاف مطالبات صنعت دارو در این انتخابات اظهار داشت: بله رقبا نیز فعال‌اند و تمامی اعضای ائتلاف مطالبات صنعت دارو برای رقیبان خود در انتخابات پیش رو احترام زیادی قائل اند.اساسا انتخابات بی رقیب معنا و مفهومی ندارد. اما آنچه در این میان مهم است توانمندی‌های اثبات شده اعضای ائتلاف مطالبات صنعت دارو می باشد. سابقه ی فعالیت ما در این صنعت واضح و شفاف است. رای دهندگان این صنف ما را می شناسند و بر این اساس می‌توانند تشخیص دهند که به چه کسانی رای دهند.

حامدی‌فر تصریح کرد: ما با یک جامعه‌ی عام مواجه نیستیم. رای دهندگان ما خود صاحب صنعت و مدیر بنگاه هستند و می‌توانند دقیقا ارزیابی کنند که چه مشکلاتی دارند و این مشکلات را چه گروهی با چه رویکردی و با چه سابقه ای در این شرایط بحرانی می توانند حل کنند. از سویی وجهه و آبروی صنعت داروسازی کشور که واقعا یکی از صنایع خوشنام کشور است نیز مطرح است. به این دلیل که این صنعت در شرایط مختلف بدون هرگونه سهم خواهی، گروکشی و هرگونه زیاده طلبی همیشه سعی کرده است که داروهای مورد نیاز بیماران کشور را تامین کند و من فکر می کنم این اعتبار کوچکی نیست و رای دهندگان زمان رای گیری حتما به این مساله توجه خواهند کرد که قراراست چه کسانی در صف نخست این تشکل مطرح داروسازی قرار گیرند تا مطالبات صنایع دارویی کشور را پیگیری کنند. با چه ادبیاتی، چه رویکردی و با چه نیتی و از چه جایگاهی قرار است آینده صنعت داروسازی را رقم بزنند. همه ی این موارد برای همه ی رای دهندگان از جمله خود ما تعیین کننده خواهد بود.
کد مطلب : ۷۷۴۲
نام شما

آدرس ايميل شما