۰

آغاز توزیع داروی رمدسیویر و اکتمرای ایرانی در بیمارستان‌ها

تاریخ انتشار :
شنبه ۲۵ مرداد ۱۳۹۹ ساعت ۱۳:۵۵
کد مطلب : ۷۵۲۲
آغاز توزیع داروی رمدسیویر و اکتمرای ایرانی در بیمارستان‌ها
سالم خبر: شانه ساز نسبت به تهیه "رمدسیویر" از مبادی غیررسمی هشدار داد و از توزیع بیمارستانی رمدسیویر ایرانی در هفته جاری خبر داد.
 
به گزارش سالم خبر، محمدرضا شانه ساز، رییس سازمان غذا و دارو در نشستی ویدئو کنفرانسی با خبرنگاران درباره دارو و درمان کرونا اظهار کرد: هنوز داروی مشخصی که بتوان قطعا در خصوص درمان این نوع  بیماری  اظهار نظر کرد، در دنیا معرفی و مشخص نشده است، اما به هر ترتیب تمام دارو‌هایی که تا به امروز به عنوان دارو‌های کاندید در نظر گرفته شده و  می‌توانند در درمان این نوع بیماری موثر باشند در کشور ما عرضه شده اند.
 
او افزود: تمام دارو‌ها اعم از ضد ویروس، ضد التهاب که در کشور تولید و در دسترس بیمارستان ها قرار گرفته است.
 
شانه ساز ادامه داد: حتی مواد اولیه خیلی از این اقلام در کشور در حال تولید است یا برخی شرکت‌های دانش بنیان اعلام آمادگی کرده اند که ما می‌توانیم این مواد را تولید کنیم. در سازمان غذا و دارو پرونده‌های آن‌ها برای بررسی به دست ما  رسیده است تا بتوان مجوز را فورا بدهیم.
 
تجویز داروهای ضد کرونایی تنها از طریق بیمارستان ها با تجویز پزشکان معتبر 
 
رئیس سازمان غذا و دارو بیان کرد: به محض اینکه  داروی رمدسیویر وارد فهرست رسمی کشور شد، به ما اجازه دادند که دارو را  وارد بازار کنیم  و خیلی زود فاز وارداتی این دارو در اختیار دانشگاه‌ها و روسای بیمارستان قرار گرفت. البته باز تاکید ما این است که این نوع دارو فقط در بیمارستان‌ها و توسط کادر پزشکی مخصوص تعریف شده تجویز شود. اگر این نوع دارو بیرون تجویز شد به هیچ عنوان تهیه نشود.
 
او گفت: ما در هفته‌های آتی انواع وارداتی و تولید داخلی این دارو را در اختیار بیمارستان‌هایی که پذیرای بیماران مبتلا به کووید ۱۹ هستند، قرار خواهیم داد که با قیمت متعادل و رسمی خواهد بود. البته اعداد و ارقامی که در بیرون گفته می‌شود،  طبق بررسی‌های همکاران ما درمراکز معاونت دانشگاهی غذا و دارو صورت می‌گیرد. این نوع دارو‌ها رمدسیویر نبوده که با این هزینه‌های گزاف خریداری می‌شود.
 
رئیس سازمان غذا و دارو تصریح کرد: باوجود تذکرات فراوان وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو همچنان افراد سودجو در سایت‌ها مشغول سواستفاده از خانواده و اطرافیان این بیماران هستند. این دارو به فور تا  هفته آینده در اختیار بیمارستان ها قرار خواهد گرفت.
 
مطالعات بالینی واکسن‌های ایرانی روی انسان به زودی آغاز می‌شود
 
او گفت: خوشبختانه داروی دیگری به نام اکتمرا در کشور تولید و عرضه می‌شود. افراد برای تهیه این نوع دارو‌ها حتما باید از مراکز رسمی تهیه شود. ما به هیچ عنوان توصیه نمی‌کنیم این نوع دارو‌ها در بیرون تهیه شود.
 
شانه ساز بیان کرد: در خصوص ماسک هم ما هنوز از ماسک‌های رسمی و تولیدات صنعتی در اختیار داروخانه‌ها نداده ایم. طبق قرار دادی که با وزارت صمت داشتیم از اواخر هفته آینده قرار است روزانه حدود ۲ میلیون ماسک صنعتی در اختیار داروخانه قرار بگیرد و باید طبق قیمتی که اعلام شده است، عرضه شود.
 
او گفت: حدود یک میلیون و ۸۰۰ تا ۲ میلیون عدد ماسک دیگر هم وجود دارد که به مراکز درمانی داده می‌شود که برای کادر درمان و بیماران بستری مورد استفاده قرار بگیرد.
 
واکسن آنفلوانزا تولید داخل، پاییز وارد بازار می شود
 
شانه ساز تصریح کرد: واکسن آنفلوانزا تولید داخل، پاییز وارد بازار می شود و بخشی از نیاز کشور را تامین می‌کند. سال آینده بخش اعظم نیاز کشور از این راه تامین می شود. باید توجه داشت امسال به دلیل استفاده گسترده از ماسک و ضدعفونی دست ها خطراتی که درباره آنفلوانزا حس می کردیم کاهش پیدا می کند چرا که سال های قبل این نکات بهداشتی رعایت نمی شد.
 
او در پایان گفت: ما ۶ برابر سال گذشته واکسن آنفلوانزا وارد بازار خواهیم کرد و اگر با همین روند از ماسک و ضدعفونی کننده ها استفاده کنیم واکسن آنفلوانزا ضرورتی که سال‌های قبل داشت، امسال نخواهد داشت. بهترین راه برای مبارزه و مقابله با این ویروس زدن ماسک و رعایت فاصله گذاری اجتماعی است. هر نوع تبلیغی خارج از بیمارستان قابل اعتماد نیست و حتما مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
کد مطلب : ۷۵۲۲
نام شما

آدرس ايميل شما