۰

روسیه: طی چند هفته‌ی آینده واکسن کووید19 در اختیار مردم قرار می‌گیرد

تاریخ انتشار :
دوشنبه ۲۰ مرداد ۱۳۹۹ ساعت ۱۸:۴۸
کد مطلب : ۷۵۰۴
روسیه: طی چند هفته‌ی آینده واکسن کووید19 در اختیار مردم قرار می‌گیرد
سالم‌خبر: روسیه اعلام کرد که با پیشقدمی در تولید واکسن کووید19 به زودی جهان را انگشت به دهان کرده و واکسن موثری را عرضه خود کرد که در هفته های آینده و در اختیار مردم خود قرار می دهد.

روسیه که تاکنون چراغ خاموش در عرصه ی ساخت و تولید واکسن کووید19 پیش رفته است عنوان می کند که با پشتوانه ی قوی که در زمینه ی ساخت واکسن داشته توانسته است به نوعی با کپی برداری از واکسن ابولا که پنج سال پیش تولید کرده، این واکسن را بسازد.

 کریل دمیتریف، رئیس صندوق سرمایه‌گذاری مستقیم روسیه که تأمین کننده‌ی اعتبار آزمایشات واکسن کرونا در این کشور است، اظهار داشت: واکسن کرونای روسیه به این دلیل توانسته پیشروی کند که نسخه ارتقاء یافته از واکسن قبلی علیه ویروس سندرم
تنفسی خاورمیانه (مرس) است که برای اولین بار در سال ۲۰۱۲ در عربستان سعودی ظاهر شد و به کروناویروس جدید عامل کووید-۱۹ بسیار شبیه است. واکسن مرس خود با استفاده از ویروس ابولا ایجاد شده است.

وزیر تجارت روسیه، "دنیس مانتوروف" نیز گفته است که تولید واکسن باید به محض شروع ماه سپتامبر آغاز شود. این تولید به کمک سه شرکت روسی انجام خواهد شد که از پیش دست به کار شده‌اند تا تولید انبوه را با حجم تولید چند صد هزار دوز واکسنی در هر ماه انجام‌ داده و با افزایش بعدی، آن را تا ابتدای سال آینده میلادی به چند میلیون دوز برسانند.

درصورت موفقیت و تحقق تمامی این ادعاها، روسیه گوی سبقت را از رقبای خود ربوده و می تواند از پیشروان برنامه تولید واکسن کرونا در جهان باشد. ضمن آنکه
مدعی شده است ماه اکتبر این واکسن در میلیون ها دوز در اختیار مردم این کشور قرار خواهد گرفت.

 پیشروی ساخت واکسن روسیه در حالیست که واکسن‌های مشابهی مانند واکسنی که توسط دانشگاه آکسفورد و AstraZeneca ساخته شده، هنوز هم در مرحله ی آزمایش‌های بالینی به اصطلاح فاز سه قرار دارند و پیش‌بینی می‌شود موفق به دسترسی گسترده تا قبل از اوایل سال ۲۰۲۱ میلادی نشود.

روسیه پیش از انجام آزمایشات مشابه آکسفورد برنامه خود را پیش می‌برد، حرکتی که دمیتریف می‌گوید با این واقعیت امکان پذیر شده که واکسن روسیه با وجود شبیه بودن به واکسن آکسفورد، مبتنی بر فناوری‌های واکسن‌هایی است که قبلاً در روسیه آزمایش شده است. دمیتریف اظهار داشته که هر دوی این واکسن‌ها از یک
"وکتور" به اصطلاح آدنوویرال استفاده می‌کنند. اما در واکسن آکسفورد از آدنوویروس میمون استفاده کرده و واکسن روسیه از آدنوویروس انسانی استفاده می‌کند.

با این حال کارشناسان بهداشت نگران این موضوع هستند که چنین پیشرفت سریعی با خطرات ذاتی همراه باشد. متخصصان آمریکایی نیز معتقدند که ادعای ساخت واکسن پیش از انجام آزمایش‌های لازم می‌تواند دردسرساز باشد.

واکسن روسی که با همکاری مؤسسه گامالیه در مسکو و آزمایشگاه وزارت دفاع روسیه ساخته شده است، مرحله یک و دو کارآزمایی بالینی را با چند گروه کوچک داوطلب انجام داده است. یک کارآزمایی بزرگتر نیز شامل ۱۶۰۰ نفر در این ماه آغاز می‌شود.

میخائیل موراشکو، وزیر بهداشت روسیه در آخر هفته به خبرنگاران گفت که واکسن
آزمایشات بالینی خود را به اتمام رسانده و برای تصویب توسط تنظیم کننده‌های ایالتی به صورت مشروط تهیه شده است. اولین گروه‌هایی که واکسینه می‌شوند از جمله پزشکان، معلمان و افراد پرخطر به نوعی تحت نظر قرار می‌گیرند.

براساس گزارش ان‌بی‌سی نیوز، در واقع روسیه کارآزمایی مرحله سه خود را به صورت زنده انجام می‌دهد و بیشتر با آنها مانند یک گروه نمایشی رفتار می‌کند تا یک گروه کنترل تا اطمینان دهد هیچ چیز خطرناکی در انتظار جمعیت بزرگتر واکسینه شده نیست. صنعت داروسازی روسیه در حال آماده سازی برای شروع تولید انبوه این واکسن کرونا در ماه سپتامبر است. اگر همه چیز خوب پیش برود، واکسیناسیون جمعی در برابر کرونا در ماه اکتبر در انتظار مردم روسیه است.
کد مطلب : ۷۵۰۴
نام شما

آدرس ايميل شما