۱

از دست دادن شریک زندگی موجب زوال شناختی در فرد می شود

تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۱۷
کد مطلب : ۷۱۶
از دست دادن شریک زندگی موجب زوال شناختی در فرد می شود
سالم خبر: محققان می گویند: بزرگسالانی که همسران خود را در از دست می دهند، ممکن است در سال های پس از آن به زوال شناختی دچار شوند که نیاز به حمایت و نظارت بیشتری خواهند داشت.
 
به گزارش رویترز در مطالعه ای بر بیش از 7 هزار مرد و زن مسن و میانسال، عملکرد شناختی آن ها در طول زمان مورد بررسی قرار گرفت. نتایج این بررسی نشان می داد که عملکرد شناختی این افراد در طول زمان کاهش یافته بود. اما نکته قابل توجه این بود که این زوال شناخت در کسانی که بیوه بوده و همسر خود را از دست داده بودند با سرعت بیشتری اتفاق افتاده است.

طبق گزارش یک تیم تحقیقاتی در مجله آمریکایی روانپزشکی ، در زمان از دست دادن همسر؛ برخوردار بودن فرد از سطح بالایی از آموزش و یا داشتن حداقل یک خواهر و برادر زنده در کنارش می تواند از کاهش زوال شناختی جلوگیری کند .
 
محققان بر این نظریه که استرس در طول زمان به زوال شناختی کمک می کند و بیوه بودن استرس بیشتری را برای افراد به دنبال دارد.
آنان داده های مربوط به 7666 بزرگسال بالغ بالای 50 سال را که در مطالعه ای در سال 1996 شرکت کردند، تجزیه و تحلیل کردند. تیم تحقیقاتی، وضعیت بیوه بودن، نمرات آزمون شناختی ، عملکرد و عوامل دیگر مانند ازدواج، تحصیلات، ازدواج مجدد ، وضعیت سلامتی، نژاد و اعضای خانواده را مورد ارزیابی قرار دادند.
 
نمره عملکرد شناختی بر مبنای چندین مورد شامل یادآوری فوری کلمه، هجی لغات، شمارش اعداد از عقب ، و توانایی نامگذاری اشیاء، داده ها و یادآوری نام رئيس جمهوری و معاون فعلی او ارزیابی شد. نمرات مربوط به میزان زوال شناختی در افراد بیوه  همواره کمتر از نیمی از افرادی بودند که بیوه نبودند. علاوه بر این، هر ساله ، بدلیل بیوه بودن، نمره ی میزان شناخت افراد به میزان یک چهارم کاهش می یابد. محققان یادآوری می کنند که این میزان کاهش در مورد افراد مجرد یا بیوه هایی که به تازگی تجدید فراش کرده اند صدق نمی کند.
 
آنا ساند استورم از دانشگاه Umea  سوئد، می گوید که تنبلی همراه با بیوه بودن را می توان به عنوان بخش عمده ای از زوال شناختی دانست و داشتن خواهر و برادر ، کودکان و دوستان بالغ می تواند تعامل اجتماعی برای جلوگیری از برخی کاهش ها در فعالیت مغز را کاهش دهد.
 
ساند استورم در مصاحبه ای گفت: "بیوه بودن تأثیر منفی بر سلامت ذهنی و جسمی می گذارد. "رشد جمعیت  در سراسر جهان ممکن است موجب افزایش تعداد افراد سالخورده تنها شود."
 
انجمن آلزایمراین کشور راه هایی را برای فعال نگه داشتن مغز به افراد سفارش می کند که عادت های شیوه زندگی را نیز در بر می گیرد که به کاهش زوال شناختی کمک می کند. به عنوان مثال، تغذیه سالم، ورزش، خواب کافی، آموزش و فعالیت اجتماعی از جمله این موارد هستد.
 
کد مطلب : ۷۱۶
نام شما

آدرس ايميل شما