۰
مدیرعامل سازمان انتقال خون اعلام کرد:

پلاسمادرمانی مرگ بیماران بدحال مبتلا به کرونا را 50 درصد کاهش می‌دهد

تاریخ انتشار :
يکشنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۹ ساعت ۲۲:۲۳
کد مطلب : ۷۰۵۱
پلاسمادرمانی مرگ بیماران بدحال مبتلا به کرونا را 50 درصد کاهش می‌دهد
سالم‌خبر: پلاسمادرمانی مرگ بیماران بدحال مبتلا به کرونا را 50 درصد کاهش می‌دهد

پیمان عشقی، مدیرعامل سازمان انتقال خون در نشست ویدئوکنفرانسی با خبرنگاران از نتایج مثبت حاصل از پلاسمادرمانی بیماران کرونا خبر داد و گفت: این آمار برای ما امیدوار کننده بود و سبب شد که کارآزمایی بالینی دوم را مبتنی بر مصرف پلاسما در ۲۴ ساعت اول بستری در بیماران بدحال شروع کنیم.

وی درباره نتایج حاصل از پلاسما درمانی بیماران کرونا، گفت: کارآزمایی اول پلاسمادرمانی به پایان رسید و نتایج خوبی داشت. نتایج بهتر از آن چیزی بود که حدس می‌زدیم.

عشقی در توضیح نتایج کارآزمایی پلاسمادرمانی بیماران کرونا افزود: به صورت اجمالی باید بگویم که در این کارآزمایی حدود ۲۰۰ بیمار کرونا تحت پلاسمادرمانی قرار گرفتند و تقریبا این بیماران در سن، نوع بیماری و شدت بیماری مشابه بودند. بر اساس نتایج حاصل شده، مرگ و میر ناشی از کرونا در آن دسته از بیمارانی که پلاسما دریافت کرده بودند، تقریبا ۵۰ درصد کاهش یافت. مدت اقامت در بیمارستان نیز در بیمارانی که تحت پلاسمادرمانی قرار گرفتند، حدود ۳۰ درصد کاهش یافت.

وی همچنین افزود: بیماران بسیار بدحال نیز که دسته دیگری از بیماران بودند و در آی سی یو شرایط ویژه‌ای داشتند، زمانی که پلاسما به  موقع و سریع به آنها رسیده بود، میزان مرگ و میرشان حداقل ۵۰ درصد کاهش یافت.

پلاسمادرمانی در  استان‌های وضعیت قرمز

مدیرعامل سازمان انتقال خون ادامه داد: در مجموع این آمار برای خود ما امیدوار کننده بود و سبب شد که سازمان انتقال خون کارآزمایی بالینی دوم را مبتنی بر مصرف پلاسما در ۲۴ ساعت اول بستری در بیماران بدحال شروع کند. این کارآزمایی را در استان‌های قرمز کرونا، شامل استان‌های خوزستان، بندرعباس و سیستان و بلوچستان شروع کردیم و حدود ۶۰ بیمار نیز وارد کارآزمایی شدند.

وی افزود: تفاوت این کارآزمایی با کارآزمایی اول آن است که اکنون پلاسمای بهبودیافتگان کرونا را به میزان کافی در اختیار داریم و در کارآزمایی اول پلاسما این افراد را چندان در اختیار نداشتیم.

وی همچنین با اشاره به روز جهانی اهداکنندگان خون و تبریک این روز به اهداکنندگان خون و به‌ویژه اهداکنندگان مستمر که سالانه دو بار اهدای خون انجام می‌دهند، گفت: همچنین این روز را به بیماران بهبودیافته کرونایی نیز که پلاسمایشان را برای درمان سایر هموطنان‌شان قرار دادند، تبریک می‌گویم.

وی افزود: اهدای خون نوعی جان‌بازی است. هرچند تمام کسانی که خون اهدا کرده‌اند می‌دانند که این اقدام یک جان‌بازی بسیار بی‌درد و کم دغدغه است. از سال ۱۳۸۵ در کشور اهدای خون بدون چشمداشت و ۱۰۰ درصد داوطلبانه داریم از ۲.۵ میلیون اهداکننده کشور از ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار نفر خون می‌گیریم و از دریافت خون ۴۰۰ هزار نفر دیگر یا به خاطر سلامت خودشان و یا بنابر دلایل دیگر معذوریم. باید توجه کرد که سخت‌گیرانه‌ترین استانداردهای را در حوزه اهدای خون در کشور به کار می‌بریم.

وی تاکید کرد: در بحران کرونا که بسیاری از کشورها از استاندادهایشان در حوزه اهدای خون کوتاه آمدند، ما هیچ استانداردی را نادیده نگرفتیم و استانداردهای اهدای خون در دوران کرونا تغییری با قبل نکرده است.

بهبودیافتگان کرونا، اهدای پلاسما را فراموش نکنند

وی ادامه داد: آمادگی پایگاه‌های اهدای خون ما به صورت ۱۰۰ درصد است و همه مسائل بهداشتی در آن‌ها رعایت شده است. حتی امسال پیش‌بینی کردیم که از سال جاری برای تکریم بیشتر اهداکنندگان مستمر، پکیج‌های خدمات ویژه در نظر گرفته و با اپلیکیشن‌هایی که در سازمان طراحی می‌شود و به موبایل‌های اهداکنندگان ما وصل می‌شود، اطلاعات خاص به آنها می‌دهیم و کمک‌های ویژه در اختیارشان قرار می‌دهیم. هدف سازمان انتقال خون تکریم اهداکنندگان بوده و هست. در عین حال همین جا از تمام بهبودیافتگان کرونا می‌خواهم که فراموش نکنند که یک ماه قبل در چه شرایطی بودند. اکنون چند استان ما قرمز است و بیماران نیازمند به پلاسمای آنها هستند. پادتنی که در
پلاسمای بهبودیافتگان وجود دارد، می‌تواند درمانی بر دردهای آنها باشد.

عشقی گفت: سازمان انتقال خون در ۲۲ پایگاه خود آمادگی دارد که پلاسما را از طریق دستگاه، بدون دریافت خون، دریافت کرده و آن را در اختیار هموطنان بیمار قرار دهد. از بهبودیافتگان کرونایی خواهش می‌کنم برای اهدای پلاسما به ما مراجعه کنند.

وی با تشکر از پرسنل سازمان انتقال خون، درباره مباحثی مبنی بر خرید و فروش پلاسمای بهبودیافتگان کرونا، اظهار کرد: در فضای مجازی اصطلاحاتی مطرح می‌شود که درست نیست. باید توجه کرد که ما در قبال پلاسمای خون و پلاکت بیماران‌مان نه پولی می‌دهیم و نه پولی می‌گیریم. پلاسمایی را که از خون بیماران‌مان زیاد می‌آید را هم بجای اینکه دور بریزیم، ‌ آن را برای تبدیل دارو به کمپانی‌های معتبر ارسال می‌کنیم. سالانه  ۲۰۰ هزار لیتر پلاسمای مازاد داریم و افتخار می‌کنیم که پلاسمای ما آنقدر استاندارد است که کمپانی‌های معتبر جهانی آن را دریافت کرده و به ما دارو تحویل می‌دهند و دارو ارزان‌تر به ما می‌رسد. دور ریختن این پلاسما دور ریختن سرمایه ملی است و کسی هم تاکنون برای این کار ایراد نگرفته است.

مدیرعامل سازمان انتقال خون گفت: هرچه فکر می‌کنم که پلاسما فروشی چه معنای دیگری می‌دهد، به نتیجه نمی‌رسیم. زیرا در اهدای خون هیچ پولی نه به مردم می‌دهیم و نه می‌گیریم. شاید منظور پلاسمایی باشد که از افراد پرپادتن می‌گیریم که یا به بیماری خاصی مبتلا شدند و آنتی‌ژن خاصی دارند و یا مداخله پزشکی خاصی مانند تزریق واکسن در آنها انجام شده که جمعیت خاص و ویژه‌ای هستند که تعدادشان کم است و جایگزین ندارند. در همه جای دنیا از این افراد درخواست می‌کنند که برای تولید دارو، پلاسما اهدا کنند. داروهایی مانند سرم ضدهاری یا ضد هپاتیت بی و ... از همین طریق تولید می‌شود. در این حوزه هم ما هزینه رفت و آمد این اهداکنندگان را می‌پردازیم. زیرا باید سالی چندین بار مراجعه کنند و چندین ساعت وقت بگذارند. گاهی هم مداخله پزشکی در آنها انجام می‌دهیم.  

عشقی تاکید کرد: ما ۵۰ سال است که از زمان تاسیس سازمان، مبلغ رفت و آمد این اهداکنندگان را می‌پردازیم و چیزی است که در ایران و جهان هست و خواهد بود. البته اگر کسی نذر کرده باشد و هزینه‌ای را نخواهد، به زور به او پول نمی‌دهیم، اما معمولا این گونه است که افراد می‌گویند وقت و هزینه رفت و آمد ما جبران شود و ما هم در همین حد هزینه‌هایشان را جبران می‌کنیم. هیچ کجای دنیا به این اقدام پلاسمافروشی نمی‌گویند.

وی با بیان اینکه در کشور برای تولید داروهای مشتق از پلاسما نیاز کشورمان حدود ۱ میلیون لیتر پلاسما است، گفت: تاکنون مجموعا با پلاسمای مازادی که از خون مردم دریافت می‌کنیم و پلاسمایی که بخش خصوصی از مردم می‌گیرد که مانند سایر مناطق دنیا اقدام می‌کنند و مانند همه دنیا در قبال اهدای پلاسما مبلغی را به مردم می‌پردازند، ۵۵۰ هزار لیتر پلاسما می‌شود. یعنی ما ۵۰۰ هزار لیتر عقب‌تریم که همه جای دنیا این مشکل را دارند. در حال حاضر سازمان جهانی بهداشت در زمینه کمبود منابع پلاسمایی یک دستورالعمل تدوین می‌کند که سازمان انتقال خون ایران هم درگیر آن است.

۲۴ بار اهدای پلاسما در سال

عشقی با بیان اینکه هر اهداکننده می‌تواند ۲۴ بار در سال می‌تواند پلاسما اهدا کند، گفت: بخش خصوصی هزینه پلاسماگیری را می‌پردازد که به ما ارتباطی ندارد. یک مدتی سازمان انتقال خون از اهداکنندگان، پلاسما می‌گرفت و برخلاف بخش خصوصی آن را ذیل سایر خدمات انتقال خون قرار داد که مردم می‌آمدند و بدون دریافت پول، پلاسما اهدا می‌کردند، اما وقتی مردم می‌دیدیند که بخش خصوصی پول می‌پردازد، مراجعه کمتری به سازمان اهدای خون داشتند. سازمان انتقال خون را به پلاسما فروشی متهم کردند. در حالی که ۱۷ مرکز انتقال خون به سیستم اهدای پلاسما تجهیز شده بود تا سالی ۲۰۰ هزار پلاسما دریافت کند، اما به طور میانگین سالی ۱۰ هزار لیتر دریافت کردند. این اقدام از نظر اقتصادی شکست خورد و اهداکنندگان هم دیگر بازنمی‌گشتند که در حال حاضر این اقدام را متوقف کرده‌ایم.

وی تاکید کرد: سازمان انتقال خون، اهدای خون بدون چشم‌داشت را در حوزه خون و پلاکت دارد. پلاسمای پرپادتن را از بیماران دریافت کرده و فقط هزینه رفت و آمد اهداکنندگان را می‌دهد و افتخار می‌کند که در بحران کرونا توانست ماده اولیه مصرف برای بیماران بستری در بیمارستان را تامین و دریافت پلاسمای  بهبودیافتگان کرونایی را انجام دهد. در فضایی که باید برای جمع‌آوری پلاسما همدلی داشت، چنین موضوعاتی را مطرح نکنند. به‌ویژه کسانی که در گذشته مسئولیت داشته‌اند. این حرف‌ها سبب دلسرد شدن مردم می شود. تعجب می‌کنم کسانی که می‌دانند پلاسمای هایپر ایمیون چه هست و ۵۰ سال است که سازمان هزینه جبرانی برای این نوع پلاسما به اهداکننده می‌پردازد، در فضای مجازی این صحبت‌ها را مطرح می‌کنند.

عشقی تاکید کرد: در برابر پلاسمایی که از مردم جمع‌آوری می‌کنیم و آن‌ها را در کیسه‌های مخصوص مصرف جمع‌آوری می‌کنیم تا برای بیماران استفاده کنیم و در قبال این اقدام از کسی پولی نگرفتیم و نه می‌گیریم. تعیین هزینه‌های آن روندی دارد که شورای عالی بیمه باید تصمیم بگیرد که چگونه هزینه را جبران کنیم. هزینه‌ای که در حال حاضر وجود دارد، از بسیاری از داروهای معمولی ارزان‌تر است که هزینه پلاسمایی است که سال‌ها در اختیار مردم قرار می‌دهیم با میزان هزینه کیت و کیسه که باید به صورت ویژه برای بیماران کرونایی تهیه شود.

عشقی همچنین درباره تفاوت شیوع بیماری کووید-۱۹ در گروه‌های خونی مختلف، گفت: نه آمار نشان داده و نه مقالات معتبر نشان داده است که شیوع در گروه‌های خونی خاص بیشتر باشد.

تاثیر تحریم‌ها در تامین تجهیزات سازمان انتقال خون

وی درباره تاثیر تحریم‌ها در تامین تجهیزات سازمان انتقال خون، افزود: ساده‌انگارانه است که بگوییم تحریم‌ها بر تامین تجهیزات مورد نیاز ما تاثیر نداشته است. تحریم‌ها تمام سیستم بهداشت و درمانی ما را تحت فشار قرار دادند، اما ما از پس این موضوع برآمدیم. مردم نگران تامین خون و فرآورده‌های خونی مورد نیازشان نباشند، اما این دوره دوره‌ای است که به عنوان لکه سیاهی در تاریخ سیاست گذاری آمریکا و دولت‌های اروپایی که به ما اجازه نمی‌دهند که حتی بتوانیم هزینه داروهایمان را رد و بدل کنیم، خواهد ماند. این دوره سیاه می‌گذرد. مردم ما هم نگران تامین خون و فرآورده‌های خونی‌شان نباشند. ما سعی می‌کنیم استانداردهایمان را هم اصلا پایین نیاوریم.

عشقی درباره وضعیت دسترسی به پایگاه‌های اهدای خون در کشور، گفت: ما برای اینکه پایگاه ثابت اهدای خون داشته باشیم و جایی باشد که پذیرش، پزشک اهدا، کارشناس خون‌گیری، آزمایشگاه و... داشته باشیم، بر اساس منابع موجود سازمان تعریف شده که یک منطقه روزی چند واحد اهدا باید داشته باشد که بتوان در آنجا یک پایگاه زد. بنابراین باید یکسری زیرساخت‌ها برای ایجاد پایگاه اهدای خون وجود داشته باشد، اما قول می‌دهم که در هر کجای کشور که با شاخص‌های ما در این حوزه منطبق هستند، در آنجا پایگاه می‌زنیم. اکنون ۳۱ اداره کل استانی داریم و ۱۸۸ پایگاه ثابت اهدای خون و تعداد زیادی هم پایگاه سیار داریم که بسته به نیاز، آن‌ها را به مناطق مختلف می‌فرستیم.

وی درباره جایگاه اهدای خون ایران در مقایسه با سایر کشورها، گفت: وقتی از شاخص اهدای خون ۱۰۰ درصد داوطلبانه و بدون چشمداشت حرف می‌زنیم، ‌ ایران جزو این شاخص است. در حالی که معدود کشورهایی در آسیا این شرایط را دارند. اگر از ایمنی خون صحبت کنیم، ایران یکی از کشورهای برتر دنیا از نظر ایمنی خون در دنیا محسوب می‌شود. زیرا هم استانداردهای سختگیرانه‌ای داریم و هم غربالگری کاملی انجام می‌دهیم. در بسیاری از استان‌های کشور به شاخص خطر صفر اهدای خون رسیدیم؛ به طوری که ممکن است در کل یک در ۱۰۰ هزار یا در ۴۰۰ هزار ممکن است اهداکننده‌ای از نظر ایمنی خون، مثبت شود، اما در برخی استان‌ها همین میزان مثبت هم نداشتیم.

 زنان ایرانی مشارکت اندکی دارند

وی افزود: در منطقه امرو از نظر شاخص اهدا میانگین اهدای کشورها حدود ۱۵ در ۱۰۰۰ نفر است، ‌ برای ما که متاسفانه به دلیل آغاز سیاست جمع‌آوری پلاسما از سال ۱۳۹۵ شاخص اهدای خون از ۲۷ در ۱۰۰۰ به ۲۵ در ۱۰۰۰ کاهش یافت، باز هم نسبت به کشورهای منطقه امرو وضعیت بهتری داریم. البته در شاخص اهدای خون بانوان حرفی برای گفتن نداریم. در اروپا ۵۰ درصد اهدای خون مختص بانوان است. در برخی کشورهای حوزه خلیج فارس ۱۵ درصد اهداکنندگان زنان هستند، اما در کشور ما این میزان حدود چهار یا پنج درصد است. این ناشی از باورهای غلط است که باید آن‌ها را بشکنیم. بانوان ما باید بدانند که اهدای خون منجر به کم‌خونی آنها نمی‌شود. اهدای خون بانوان به این معنی است که هر خانه یک پایگاه اهدای خون می‌شود.

عشقی ادامه داد:  از نظر شاخص اهدای مستمر باید توجه کرد که حدود ۶۰ درصد از اهداکنندگان‌مان اهداکننده مستمر هستند و ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار نفر را تشکیل می‌دهند. در برخی استان‌ها ۸۰ درصد اهداکنندکان مستمرند که افتخار است. انتقال خون ایران یکی از افتخارات جمهوری اسلامی ایران است. باید توجه کرد که ما مرکز آموزشی سازمان بهداشت جهانی در منطقه مدیترانه شرقی هستیم و کشورهایی که رابطه سیاسی خوبی با ما ندارند، در حوزه آموزشی به انتقال خون ایران وابسته‌اند.

مردم اهدای خون را فراموش نکنند

وی درباره وضعیت ذخایر خونی در کشور، گفت: باید توجه کرد که مصرف روزانه  یعنی میزانی که خون در مدت مشابه در سال گذشته درخواست شده است. اگر ذخایر خونی برای پنج تا هفت روز کافی باشند، قابل قبول است. اگر سه تا پنج روز باشد، دچار کمبود می‌شویم و اگر زیر سه روز باشد، وضعیت هشدار است و اگر بالای هفت روز باشد، مازاد است. با توجه به وجود خون‌رسانی در کشور به محض کمبود خون در یک استان، خون از استان‌های دیگر تامین می‌شود. در حال حاضر ذخایر خونی کشور ۵ روز است. همیشه به هموطنان‌مان می‌گوییم که اهدای خون را فراموش نکنید. مردم همانطور که در سیل  زلزله به فکر تامین خون مردم هستند، باید در روزهای عادی یا در روزهای کرونا هم به فکر باشند. کشور ما جزو کشورهایی است که خوب از پس کرونا برآمدیم. در حال حاضر اهدای خون ما نسبت به مدت مشابه در سال گذشته ۱۰ تا ۱۵ درصد کمتر است، اما مصرف خون افزایش یافته است. زیرا دو تا سه ماه جراحی‌ها به دلیل کرونا تعطیل بود. از طرفی تابستان زمان انجام جراحی‌های غیر اورژانس است. این‌ها باهم تلاقی پیدا کرده و مقداری مصرف خون را افزایش داده است که ان‌شاءلله با مراجعه مردم برای اهدای خون این درخواست‌ها تامین می‌شود.

عشقی افزود: برای اینکه مردم بدانند در چه مناطقی کمبود داریم و چه گروه‌های خونی را نیاز داریم، از روابط عمومی خواسته‌ام که در سایت پایگاه‌های استانی ما میزان ذخایر و میزان مورد نیاز خون درج شود. ضمنا اپلیکیشنی را به نام قطره طراحی کرده و در اختیار اهداکنندگان قرار می‌دهیم که اهداکنندگان، به‌ویژه اهداکنندکان مستمر در جریان ارتباط دائمی با سازمان انتقال خون باشند و بتوانیم خدمات ویژه‌ای هم به آنها ارائه دهیم.

وی در پاسخ به سوالی درباره وضعیت پلاکت‌گیری به روش آفرزیس، گفت: شش سال پیش به عنوان متخصص خون و آنکولوژی از سازمان انتقال خون در خواست کردم که شرایط اهدای پلاکت کم لکوسیت که به روش آفرزیس دریافت می شود را فراهم کنند و اصرار من برای دریافت پلاکت کم لکوسیت به دلیل کیفیت بهتر بود. این را افتحار می‌دانم که خوشبختانه ما توانستیم فرهنگ مطالبه‌گری را در بهبود شاخص خون و فراورده‌های خون مصرفی در جامعه به وجود آوریم. در حال حاضر همه ۳۱ پایگاه ما به دستگاه‌های پلاکت فرزیس دسترسی دارند، اما این کافی نیست.

عشقی ادامه داد: ما از پلاکت‌های بازیافتی خون کامل، استفاده می‌کنیم. باید توجه کرد خون از سه جزء گلبول قرمز، پلاسما و پلاکت تشکیل شده است. پلاکت بازیافتی از خون، ویژگی‌های پلاکت فرزیس را ندارد و برای استفاده از پلاکت بازیافتی باید امکانات و تجهیزاتی را فراهم کنیم تا این پلاکت دور ریخته نشود و از آن استفاده شود.

مدیرعامل سازمان انتقال خون گفت: باید توجه کرد که امکان رساندن پلاکت آفرزیس به برخی شهرها وجود ندارد؛ چرا که طول عمر پلاکت سه روز است و از طرفی هزینه پلاکت آفرزیس به دلیل مصرف کیت و کیسه مخصوص همیشه چالش بوده و بیمه‌ها هم گاهی موانعی برای دریافت آن ایجاد می‌کردند و برخی بیماران اعلام می‌کردند که باید در قبال این پلاکت پول بدهیم. در حالی که پول را به بیمارستان‌ها می‌دهند. زیرا بیمارستان برای تامین کیت‌ها باید هزینه‌هایی را تامین کند. حال ما پول نقدی از بیمارستان نگرفته‌ایم. این در حالی است که بیمارستان‌ها به سازمان انتقال خون ۲۰۰ میلیارد تومان بدهکار هستند، اما با این حال هیچ گاه خدمات‌مان را معلق نکردیم.

عشقی اظهار کرد: به هر حال دریافت پلاکت آفرزیس هزینه دارد و هزینه‌ها را دولت یا بیمه باید بپردازند. در عین حال در حال ایجاد روشی مشابه پلاکت فرزیس هستیم تا پلاکت مشابه آفرزیس دریافت کنیم. تمام بیماران ما که پلاکت نیاز دارند، پلاکت استاندارد دریافت می‌کنند و تمام پایگاه‌های اصلی ما امکان پلاکت فرزیس را دارند.

عشقی درباره دریافت پلاسما به روش فرزیس نیز گفت: ما امکانات  پلاسما فرزیس را داریم و به همین دلیل توانستیم پلاسمای بهبود یافتگان کرونا را دریافت کنیم و اکنون پلاسمای بهبود یافتگان کرونا را از این روش دریافت می‌کنیم، اما فعلا سازمان انتقال خون از روش پلاسما فرزیس فقط برای دریافت پلاسمای پر پادتن یا پلاسمای بهبودیافتگان کرونا استفاده می‌کند. ما به عرصه پلاسما فرزیس برای ارسال به پالایشگاه‌ها، محاسبه ارزش افزوده و اعلام آن به سازمان غذا و دارو و... ورود نمی‌کنیم؛ چرا که برخی بی‌توجه به واقعیت‌ها به سازمان انتقال خون تهمت‌هایی می‌زنند. در مجموع پلاسما فرزیس برای شرایط ویژه مانند درمان بیماران کرونایی، تولید سرم ضد هاری، ضد کزاز و ضد هپاتیت بی و... استفاده می‌کنیم.

وی درباره وضعیت مراکز اهدای خون سیار، گفت: ما برای ارسال یک پایگاه سیار اهدای خون باید میزان مشخصی از اهداکننده خون را داشته باشیم. هر منطقه‌ای که به ما اعلام کنند که  بین ۳۰ تا ۵۰ اهدای خون وجود دارد، پایگاه سیار اهدای خون ارسال می‌کنیم. در غیر این صورت در برخی مناطق که به تجربه برایمان ثابت شده که اگر در زمان مشخصی به آنجا مراجعه کنیم، اهداکننده وجود دارد، پایگاه سیار را می‌فرستیم. باید توجه کرد که پایگاه سیار، استانداردهای پایگاه‌های ثابت‌مان را ندارند، اما به همین دلیل که دسترسی مردم را فراهم کنیم، آن‌ها را تعطیل نکرده‌ایم و هر کجا که اعلام کند ۳۰ تا ۵۰ اهداکننده دارد، پایگاه سیار را ارسال می‌کنیم.

عشقی در بخش دیگری از صحبت‌هایش تاکید کرد: شکل کیسه‌های دریافت پلاسما بهبودیافتگان کرونا به گونه‌ای است که فقط قابلیت مصرف در بیماران کرونایی را دارد. باید توجه کرد که در همه دنیا به اهداکنندگان پلاسما جایزه می‌دهند. رسانه‌ها باید جلوی شایعاتی که مردم را دلسرد می‌کند، بگیرند. اگر می‌خواستیم پلاسما را برای تولید دارو استفاده کنیم و به پالایشگاه بفرستیم هم جرم نیست و در همه دنیا به جمع آوری کنندگان پلاسمای استاندارد جایزه می دهند.

وی افزود: ما اگر می‌خواستیم پلاسما را برای تولید دارو استفاده کنیم، نمی‌گفتیم که مردان یا زنان مجرد یا زنانی که بارور نشدند، در اولویت هستند. زیرا پلاسمای خانم های با سابقه بارداری را نمی توان به صورت مستقیم به بیمار تزریق کرد. کسانی که به ما اتهام فروش پلاسما می زنند باید در قبال بیماری که پلاسما به او نرسیده، پاسخگو باشند. زیرا باعث شدند که حتی یک بهبودیافته دلسرد شود و پلاسما اهدا نکند. پزشکان میناب و سوسنگرد و خرمشهر با ما تماس گرفتند و اعلام کردند به ما پلاسما برسانید. باید بدانید که ارسال پلاسما سخت است؛ چرا که باید پلاسما را در کانتینرهای زیر ۲۵ درجه منتقل کرد و نمی‌توانیم برای ارسال ۵۰ کیسه پلاسما یک کانتینر ارسال کنیم. نمی‌دانیم پشت پرده این ماجرای پلاسما فروشی چیست، اما از رسانه‌ها می‌خواهیم که از این فضا خارج شوند.
 
کد مطلب : ۷۰۵۱
نام شما

آدرس ايميل شما