۰

بحران کرونا هنوز پابرجاست

تاریخ انتشار :
جمعه ۲ خرداد ۱۳۹۹ ساعت ۱۴:۱۱
کد مطلب : ۶۸۶۸
بحران کرونا هنوز پابرجاست
سالم خبر:سازمان های مردم نهاد را می توان پل اعتماد آفرینی بین مردم و دولت دانست.
 
به گزارش سالم خبر، علیرضا زالی فرمانده ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران، در نشست با نمایندگان سازمان های مردم نهاد و شبکه های ملی و تخصصی سازمان های غیردولتی کمک (کارگروه مهار کرونا)، با اشاره به نقش موثر فعالیت های تشکیلاتی سازمان های مردم نهاد در مدیریت بیماری کرونا در کلانشهر تهران، جلب اعتماد عمومی و بالا بردن میزان مشارکت مردم در رعایت پروتکل های بهداشتی را از مهم ترین دستاوردهای این نهادها عنوان کرد.
 
وی با اشاره به نقش کاتالیزری نهادهای خیریه غیردولتی در اعتماد آفرینی، تاکید کرد: سازمان های مردم نهاد را می توان پل اعتماد آفرینی بین مردم و دولت دانست.
 
رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، با اشاره به اینکه در صورت تداوم اپیدمی ها، ممکن است مردم به تدریج از رعایت پروتکل های بهداشتی و همچنین حفظ همبستگی اجتماعی خسته شوند، گفت: با بهره گیری از ظرفیت های سازمان ها و نهادهای مردم نهاد می توان از به سردی گراییدن هیجانات مثبت مردم جلوگیری کرد.
 
فرمانده ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران، با اشاره به محدودیت هایی که اپیدمی کرونا در سطوح زندگی فردی و اجتماعی مردم به وجود آورده است، گفت: باید با اجرای برنامه های علمی برای حفظ امواج هیجانات مثبت مردمی تلاش کرد، زیرا در صورت عدم تمکین پذیری داوطلبانه از پروتکل های بهداشتی منطقی، اپیدمی مجدد رشد خواهد کرد.
 
زالی با اشاره به میزان بالای مرگ و میر و بستری بیماران کرونایی تهران در اسفند و اواسط فروردین، سیر نزولی بیماری در زمان فعلی را نتیجه رعایت پروتکل های بهداشتی از سوی مردم و همچنین ایزوله سازی افراد پرمخاطره توسط خانواده ها عنوان کرد.
 
وی با اشاره به نظرسنجی های انجام شده در هفته دوم اسفند ۹۸، اظهار کرد: ۶۲ درصد مردم تهران در آن زمان نسبت به ابتلا به کرونا احساس خطر نمی کردند، همچنین ۴۰ درصد مردم به رعایت پروتکل های بهداشتی اعتقاد داشتند. اما نتیجه نظرسنجی ها در اردیبهشت ۹۹ نشان داد ۸۵ درصد مردم تهران نسبت به بیماری کرونا احساس خطر می کنند و تنها ۳۰ درصد اصول بهداشت فردی را رعایت نمی کنند.
 
فرمانده ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران، با تاکید بر نقش مهم نهادهای مردم نهاد برای ارتقای آگاهی عمومی و آموزش های همگانی، تصریح کرد: کار به پایان نرسیده و بحران کرونا که «شبکه کمک» در راستای آن شکل گرفته است، هنوز پابرجاست.
 
وی در ادامه افزود: آثار سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی کرونا به مراتب از آثار بیولوژیک آن فراتر است و جهان شمول بودن آن مقابله با آثار مخرب آن را سخت تر می کند.
 
زالی با بیان اینکه بر خلاف ویروس سارس، ویروس کووید ۱۹ هنوز در طبیعت از بین نرفته است، گفت: همچنین هنوز شواهدی مبنی بر تضعیف این ویروس در دست نیست و کووید ۱۹ هنوز می تواند افراد را بی رحمانه در معرض خطر قرار دهد و سلامت و جان آنان را تهدید کند.
 
وی افزود: همچنین برخلاف تئوری هایی که احتمال می داد گرمای فصلی می تواند این ویروس را تحت تاثیر قرار دهد، هنوز به دست قهار طبیعت تغییری در کووید ۱۹ ایجاد نشده است و شاهد شیوع بیماری حتی در نیمکره جنوبی هستیم.
 
زالی با بیان اینکه هنوز در هیچ کشوری درمان قطعی برای کرونا یافت نشده است، گفت: سطح بالای سرایت پذیری، ارتباط مستقیم با شلوغی و تردد، ناقلین بی علامت و بقای ویروس در سطوح آلوده مقابله با آن را در کلانشهری مانند تهران با پیچیدگی های فراوان همراه می کند.
 
وی با تاکید به تداوم کرونا یادآور شد: اگر چه از نظر مرگ و میر و مراجعه و بستری در مراکز بهداشتی درمانی شاهد سیر نزولی هستیم، اما این وضعیت شکننده است.
 
فرمانده عملیات مدیریت بیماری کرونا با اشاره به مفهوم «عدد مولد پایه» برای رصد اپیدمی های عفونی، درباره این اصطلاح توضیح داد: برای مثال اگر عدد مولد پایه برابر با سه باشد، به این معناست که هر فرد بیمار می تواند سه نفر دیگر را بیمار کند، هرچقدر این عدد پایین تر باشد یعنی به سمت کنترل اپیدمی حرکت می کنیم.
 
زالی با بیان اینکه در روزهای اول اسفند ۹۸ عدد مولد پایه در تهران بین ۲,۵۷ تا ۳.۲ در نوسان بوده است، گفت: از هفته اول اردیبهشت ۹۹ این عدد به زیر یک رسیده است و تمام تلاش ها این است که عدد مولد پایه زیر یک باقی بماند.
 
وی با اشاره به فریبنده بودن وضعیت اپیدمی یادآور شد: اما نباید این عددهای نزولی ما را فریب بدهد، زیرا ممکن است وضعیت با یک مداخله دچا تغییر جدی شود.
 
فرمانده ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران با اشاره به بازگشایی ها و بازگشت تدریجی شهر به ریتم قبلی، مهم ترین مولفه برای حفظ شرایط فعلی اپیدمی را رعایت پروتکل های بهداشتی عنوان کرد.
 
زالی با اشاره به آثار کرونا بر ابعاد اقتصادی زندگی مردم، گفت: گاهی اوقات برخی از گروه های اجتماعی می توانند با تغییر در الگوی مصرف زندگی اقتصادی خود را پس از بحرانی مانند کرونا ریکاوری کنند.
 
وی ادامه داد: اما چنین انعطاف و قابلیتی در همه گروه ها وجود ندارد و ممکن است با وضعیت آنان با گذشت چند ماه بیشتر از ماه های ابتدایی آسیب ببیند، به همین خاطر باید شاهد ظرفیت سازی های جدید حمایتی باشیم.
 
فرمانده ستاد مقابله با بیماری کرونا در کلانشهر تهران، تاکید کرد: در بحران کرونا نیازمند ایجاد روش های حمایتی نوین، در تناسب با عواقب سیاسی، اجتماعی و روانی کرونا هستیم و باید مدل های منعطف تر و چابک تری با بهره گیری از ظرفیت های نهاد های مردم نهاد به این منظور طراحی شوند.
 
زالی همچنین با اشاره به بروز برخی همپوشانی های حمایتی، خواستار تکمیل و جامع کردن فایل های اطلاعاتی «شبکه کمک» برای جلوگیری از تکرار این همپوشانی ها به منظور حمایت حداکثری از تمامی گروه های آسیب پذیر شد.
 
وی با بیان اینکه گروه های فاقد شناسنامه های حمایتی باید مورد توجه بیشتری قرار گرفته و در اولویت باشند، گفت: بسیاری از این گروه ها در لایه های اجتماعی پنهان شده اند و به همین خاطر شناسایی آنان دشوار است و باید برای حمایت از این گروه ها و دسترسی آنان به مکانیسم های حمایتی برنامه ریزی های لازم انجام شود.
 
زالی همچنین با اشاره به اینکه اپیدمی ها باعث اخلال در وضعیت اقتصادی و از رونق افتادن بسیاری از کسب و کارها می شوند، به خطر افتادن حاشیه امنیت دهک ها، درهم رفتن کشویی دهک ها، تغییر در دهک های اجتماعی، کوچک شدن سفره خانوارها، بالا رفتن تورم، جا به جایی ثروت ملی و کاهش رفاه اجتماعی را از آثار اجتناب ناپذیر طولانی شدن اپیدمی عنوان کرد.
 
فرمانده ستاد مقابله با بیماری کرونا در کلانشهر تهران، تاکید کرد: برای جلوگیری و عبور از این آسیب ها باید پروتکل ها و برنامه های راهبردی تدوین شود.
 
وی با اشاره به ضرورت تداوم همبستگی اجتماعی در شرایط استمرار اپیدمی، حمایت حداکثری اجتماعی و اقتصادی از گروه های آسیب پذیری همچون بیماران خاص را خواستار شد.
 
زالی با اشاره به انطباق کامل موضع فضای مجازی و فضای رسمی دولت درباره مقابله با سفرهای نوروزی گفت: در هفته آخر اسفند ۹۸ بالاترین میزان همبستگی مردمی در زمینه مقابله با سفرهای نوروزی وجود داشت.
 
وی ادامه داد: به رغم اینکه اواخر اسفند ۹۸، ۸۳ درصد مردم با بازگشایی کسب و کارها مخالف بودند، اما بیش از ۵۰ درصد مردم در اردیبهشت ۹۹ موافق بخشی از بازگشایی ها با شرط رعایت پروتکل ها برای تامین نیازهای اقتصادی بودند.
 
فرمانده ستاد مقابله با بیماری کرونا در کلانشهر تهران، همچنین فراوانی چشمگیر مشاغل و کارگاه ها در تهران را یکی دیگر از پیچیدگی های مقابله با کرونا در این استان عنوان کرد و یادآور شد: نظارت بر رعایت پروتکل های بهداشتی در کارگاه های کوچک به مراتب دشوار تر از کارخانجات بزرگ است.
 
زالی ادامه داد: به همین خاطر در ادامه بازگشایی مشاغل باید گروه های آسیب پذیر سناسایی و مورد حمایت قرار گیرند.
 
در بخش دیگری از این جلسه نمایندگان سازمان های مردم نهاد و اعضای شبکه های ملی و تخصصی سازمان های غیردولتی به ارائه گزارشی از عملکرد کارگروه های این شبکه برای مقابله با بیماری کرونا و کمرنگ کردن آسیبهای اجتماعی ناشی از این بیماری پرداختند.
کد مطلب : ۶۸۶۸
نام شما

آدرس ايميل شما