۰

ازدواج در کشور ۴۰ درصد کم شده است

تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ ساعت ۱۴:۰۸
کد مطلب : ۶۸۵۹
ازدواج در کشور ۴۰ درصد کم شده است
 سالم خبر: میزان ازدواج در کشور از سال ۸۹ تاکنون ۴۰ درصد کم شده و این زنگ خطری است که آینده کشور را در همه ابعاد اقتصادی، اجتماعی و حتی امنیتی به مخاطره می‌اندازد.
 
به گزارش سالم خبر، سید حامد برکاتی مدیرکل سلامت، جمعیت خانواده و مدارس وزارت بهداشت در نشست خبری که به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، در پاسخ به ایرنا درباره کاهش ازدواج در کشور افزود: میزان ازدواج ها در سال ۸۹، حدود ۸۹۰ هزار بود. که در سال ۱۳۹۸ کمتر از ۵۵۰ هزار مورد شد و ۴۰ درصد کاهش یافت. از سال ۸۹ به طور متوسط هر سال ۶درصد از میزان ازدواج در کشور کم شده است.
 
وی گفت: یک علت آن کاهش موالید از دهه ۶۰ به بعد و کاهش افرادی است که به سن ازدواج می رسند اما علت اصلی این مساله نیست، سال ۹۲ حدود ۱۳ میلیون جوان در سن ازدواج داشتیم که اکنون به ۱۰ میلیون نفر رسده است. همزمان تمایل به فرزندآوری کمتر هم در کشور داریم.
 
مدیر کل سلامت خانواده، جمعیت و مدارس وزارت بهداشت افزود: در مورد کاهش میزان ازدواج و کاهش فرزند آوری جوانان مقصر نیستند، حمایت های دولتی باید بیشتر و کاملتر بشود. در هر صورت از سال ۸۹ سالانه ۶ درصد از سال ۹۷ هر سال ۸ درصد از میزان ازدواج در کشور کم شده است.
 
برکاتی گفت: چاره کار فقط دادن وام ازدواج ۱۰۰ میلیون تومانی نیست. در برخی مناطق کشور خانواده هایی برای وام ۱۰۰ میلیونی فرزندان خود را وادار به ازدواج می کنند . راهکار اساسی حمایت از ایجاد شغل و ایجاد فضای امنیت روانی، اجتماعی و اقتصادی است و البته حمایت از فرزندآوری نیز باید از حد شعار به اقدامات عملی در همه دستگاهها برسد و نیازمند حمایت های قضایی هم هستیم. 
 
وی افزود: سیاست های ۱۴ گانه حمایت از فرزندآوری و خانواده در سال ۹۳ توسط مقام معظم رهبری ابلاغ شد. ایشان در متن این ابلاغیه تاکید فرمودند که توسعه اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی متناسب با این سیاست های کلی برای حمایت از خانواده ها انجام شود. اما از سال ۹۷ به این بعد حتی سالانه به کاهش ۸ درصدی موارد ازدواج رسیدیم با این روند در ۳۰ سال آینده یکی از  کشورهای پیر دنیا خواهیم بود و این مساله در همه حوزه های علمی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی کشور خطرناک است.
 
برکاتی افزود: ادعای من این است که وزارت بهاشت هر چند ناکامل اما بهتر از سایر دستگاهها برای اجرای سیاست های جمعیتی فعالیت کرده است و نیازمند حمایت بیشتر دستگاههای دیگر به خصوص قوه قضاییه برای اجرای این سیاست ها از جمله اجرای مرخصی ۹ ماهه بانوان هستیم.
 
برکاتی گفت: رشد جمعیت کشور اوایل انقلاب حدود ۲.۵ رصد بود اما اکنون در سال ۹۹ برای اولین بار به زیر یک درصد رسیده است. در سالهای اول پس از انقلاب در سالهای اول با افزایش نسبی جمعیت مواجه شدیم،  بعد با روند با ثبات مواجه شدیم و امروز با روند رو به کاهش موالید مواجه هستیم.
 
وی افزود: اوایل انقلاب سالانه ۲.۵ درصد جمعیت کشور افزایش پیدا می کرد. در دهه ۷۰ ناگهان ، رشد جمعیت به حدود ۱.۵ رسید. در ورودبه دهه ۸۰ و امسال در سال ۱۳۹۹ رشد جمعیت کشور برای اولین بار به کمتر از یک درصد رسیده است.
 
مدیر کل سلامت خانواده، جمعیت و مدارس وزارت بهداشت گفت: جمعیت مولد و جوان کشور که علم و تولید کشور را پاس می دارد از یک دهه آینده به چالش کشیده می شود. سال ۱۳۵۵ سن ایران ۲۲ سال بود و امسال حدود ۳۲ سال است. از سال ۱۳۹۵ ایران پای در سنین میانسالی گذاشته است و از سال ۱۴۳۰ پای در سالمندی می گذارد.
 
وی افزود: در سالهای اخیر شاخص مرگ و میر کودکان، مادران و مراقبت را ارتقا دادیم در سطح دنیا مراقبت های ایران زبانزد است. امیدواریم با اقداماتی که در همه قوا نه فقط قوه مجریه و نه فقط وزارت بهداشت انجام می شود بتوانیم مساله جمعیت و موالید را مدیریت کنیم.
 
پیشگیری از بارداری فقط برای زنان بیمار شدید
 
برکاتی درباره پشگیری از بارداری گفت: اقلام پیشگیری از بارداری دو معنا دارد یکی بحث سلامت و دیگری جمعیت.  به هیج عنوان برای کاهش موالید اقدامات کاهش بارداری نداریم دستورالعملی پیشگیری از موالید در آبان ۹۸ به دانشگاههای علوم پزشکی ابلاغ شد. در این دستورالعمل مشخص شده است اگر مثالا اگر خانمی سرطان قابل درمان دارد ابتدای کار که باید شیمی درمانی مصرف کند چون بارداری برای خودش و جنین مشکل ایجاد می کند با روشهای قرص یا کاندوم پیشگیری از بارداری تجویز می شود.
 
وی افزود:  برای یک خانم مثلا ۳۴ ساله که بیماری قلبی مادرزادی دارد و بیماری او پیشرفته باشد به طوری که  توانایی کارهای روزمره را از دست بدهد. چون بارداری برای حیات او خطرناک است برای این موارد داروی پیشگیری از بارداری تجویز می شود.
 
۲۲۰ هزار سقط جنین در سال
 
برکاتی گفت: آمار سقط بررسی شده است در سال ۹۲ حدود ۲۲۰ هزار سقط برآورد شد بررسی ملی سقط جنین انجام شده و ظرف یکی دو ماه آینده اعداد آن را اعلام کنیم.
 
وی افزود: وزارت بهداشت و وزارت آموزش و پرورش در نظارت بر اصول بهداشت در مدارس نظارت دارند، مثلا در مورد سرویس های بهداشتی سالی یکبار و در موارد لزوم بیشتر مراجعه می کند و چون به عنوان ضابط قضایی هستند موارد لازم را تذکر می دهند. بهورزان هم به مدارس نظارت می کنند مثلا بر بوفه ها نظارت می کنند. برای دیدن، گزارش دادن و اصلاح است.
 
مدیر کل سلامت خانواده، جمعیت و مدارس وزارت بهداشت گفت: اقدامات لازم در مدارس انجام می شود. لازم است در مدارس بزرگ حتما یک مراقب سلامت باشد و در مدارس کوچکتر در هر دو مدرسه یک نفر مراقب بهداشت باید حضور داشته باشد. امیدواریم وزارت آموزش و پرورش از مجوزهای استخدام سالهای گذشته برای تامین این نیروها استفاده کند و این مطالبه را از آموزش و پرورش داریم.  
 
وی افزود: دستورالعمل های سختگیرانه ای برای رعایت اصول بهداشتی در مدارس از جمله در سرویس های بهداشتی و بوفه ها ابلاغ شده است. همچنین برای رعایت اصول بهداشتی در ایام کرونا دانشگاههای علوم پزشکی نظارت دارند و تذکرهای لازم به دانشگاههای علوم پزشکی در این زمینه داده شده است.
 
۱۰۰ میلیارد تومان برای ضدعفونی مدارس
 
برکاتی گفت: حدود ۱۰۰ میلیارد تومان به مدارس برای تامین مواد ضدعفونی داده شده است که نزدیک به ۷ برابر بودجه سنوات سلامت و تندرسی است. دولت به این مساله توجه دارد و انتظار نمی رود در اوقات اخیر و تا پایان سال در مدارس کمبود مواد ضدعفونی کننده داشته باشند.
 
وی افزود: مدارس غیر انتفاعی، تیزهوشان و هیات امنایی هم شهریه می گیرند و درآمد دارند. حداکثر ۸۵ هزار مدرسه می توانند از منابع دولتی استفاده کنند و اگر درست مدیریت شود نگرانی والدین از دسترسی به شوینده ها و گندزداها بر طرف می شود. همکاران وزارت بهداشت هم در این زمینه نظارت دارند و کمک می کنند.
کد مطلب : ۶۸۵۹
نام شما

آدرس ايميل شما