۰
امیر فرشچی مدیرعامل شرکت آریوژن فارمد:

وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو مملو از تضاد منافع است

تاریخ انتشار :
سه شنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ ساعت ۱۲:۳۵
کد مطلب : ۶۸۵۱
وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو مملو از تضاد منافع است
سالم خبر: ساختار سازمان غذا و دارو و وزارت بهداشت ودرمان مملو از تضاد منافع است. چگونه یک سازمان می تواند در مورد واردات، تولید، صادرات، قیمت، ایجاد سایت های جدید و هر آنچه در این حوزه اتفاق می افتد اعمال نظر کند و تضاد منافع ایجاد نشود. اصلا امکان ندارد.

به گزارش سالم‌خبر، امیر فرشچی مدیرعامل شرکت آریوژن فارمد در برنامه زنده اینستاگرامی بررسی واردات بالک داروهای بایوسیمیلار در توضیح وضعیت صنعت بیوتکنولوژی دارویی کشور گفت: این چیزی که به عنوان دانش تکنولوژی در کشور ما در جریان و در حال اتفاق است اینست که این دانش از قسمت هایی مختلفی تشکیل شده است که در کنار هم دانش بیوتکنولوژی دارویی را تشکیل داده است بدین معنا که هر بخش و حوزه همانند چرخ دنده هایی در کنار یکدیگر قرار می گیرند تا صنعت بیوتکنولوژی در یک شرکت یا کشور خاص استارت کار را بزند و آغاز به کار کند.

وی همچنین افزود: با نگاه به کشورهای توسعه یافته می توان دریافت که این کشورها نه تنها در تکنولوژی به طور کلی در مورد دانش‌های به روز و های تک، ارتباط تنگاتنگی بین حوزه های مختلف آن صنعت در داخل هر شرکت در حال اتفاق است به طوری که این حوزه‌ها قابل تفکیک نیستند. اگر کلی نگاه کنیم شرکتی که دارای هویت دانش بیوتکنولوژی‌ست حداقل در کشورهای توسعه یافته نمی توانند حوزه‌های مختلف آن را ازیکدیگر تفکیک کنند که بگویند که ما مواد اولیه ی آن را تفکیک می کنیم و می فروشیم. این کار نه عقلانی و نه به صرفه است به دلیل اینکه تمام این چرخ دنده ها به یکدیگر وصل‌اند و از لحظه ی ایجاد یک محیط  برای توسعه ی محصول و رساندن آن به بازار و تولید در اشل صنعتی و بعد تمام فازهایی که طی می شود چون یکپارچگی خاصی باهم دارند اصلا  قابل تفکیک نیستند. به همین دلیل نیز در کشورها و شرکت های توسعه یافته چیزی به نام فروش بالک نداریم.

فرشچی
همچنین به نکته دیگری در این زمینه اشاره کرد و گفت: در برخی موارد که شاید براساس اضطرار این اتفاق بیفتد که به طور مثال در حوزه ای که کشورها و شرکتهایی که می خواهند این تکنولوژی را خریداری کنند این خرید را منوط به یک سری بندهای بیزنیسی کند و شرکت و کشور خریدار را ملزم کند که به طور مثال یک سرویس خاص را باید در کنار آن ارائه کند بهت بدم . در برخی ساختار این مساله دیده می شود که همین قسمت نیز دستاویزی شده است برای اینکه با نام انتقال تکنولوژی و دانش از خارج از کشور و بومی سازی آن این اتفاق بیافتد در حالی که هیچ نمونه ی موفقی در این زمینه در کشور نیز دیده نشده است.

وی با اشاره به نیاز دیرینه ی جامعه ی بشری به قانون گفت: براساس این نیاز و ضرورت یک سری قوانین وضع شده است. اهمیت قانون برای بشر از روزی که بشر تجربه ی کار با قانون را داشته تاکنون هر روز بیشتر شده است. تفاوت کشورها وملت ها نیز در جوامع امروزی نیز برهمین اساس یعنی نقش قانون و بعد نقش تضمین اجرای آن صورت می گیرد وگرنه قانون در بسیاری از کشورها شبیه به هم است. اما آنچه کشورهای توسعه یافته و نیافته را با هم متمایز می کند نوع قانون ، شفافیت قانون و ضمانت اجرای قانون است که در کشورهای توسعه یافته بالاست.

مدیرعامل شرکت آریوژن فارمد با تاکید براینکه ما اصلا نیاز نداریم به این بحث که آیا واردات بالک خوب است یا بد؟ اظهار داشت: ما باید نگاه کنیم که دستورات و ابلاغیه‌های بالادستی چه چارچوب هایی را براساس شرایط سیاسی، اجتماعی و اقتصادی ایران در فضای بین الملل تعیین کرده اند. آیا این اجازه وجود دارد که ارگانی خلاف دستورالعمل این دستورات و قوانین بالادستی اقدام کند یا نه اگربراساس قانون بالک باید وارد بشود ما همه مطیع هستیم که بالک وارد شود چون ما باید به قانون احترام بگذاریم .

وی با اشاره به اتفاقات فراقانونی
در این حوزه گفت: اما مشکل اینجاست که یک سری تضادها اتفاق می افتد که قوانین بالادستی درجهت ایجاد  توسعه اشتغال، جهش تولید، بومی سازی دانش، ایجاد صادرات، ارزآوری و جلوگیری از خروج ارز تدوین می‌شود اما در اجرا اتفاق دیگری و فرای قانون می افتد.

فرشچی افزود: اگر ما فکر کنیم که قانونی که داریم باید شفاف باشد نخستین شرط در تحقق آن اینست که  این شفافیت قانون از تضاد منافع  جلوگیری می کند صورت قانون شفاف جلوگیری می کند. تا وقتی تضاد منافع وجود دارد تصمیم گیرنده نمی تواند درست تصمیم بگیرد  ساختار سازمان غذا و دارو و وزارت بهداشت ودرمان پر از تضاد منافع است. چگونه یک سازمان می تواند در مورد واردات، تولید، صادرات، قیمت، ایجاد سایت های جدید و هر آنچه در این حوزه اتفاق می افتد اعمال نظر کند و تضاد منافع ایجاد نشود. اصلا امکان ندارد .

وی تاکید کرد که به همین دلیل در جهان با شفاف کردن این قوانین و تفکیک این حوزه ها یک سری حوزه ها را به وزارت صنعت و وزارت بازرگانی واگذار کرده و وزارت بهداشت به عنوان رگولاتورو تضمین کننده سلامت محصولی که به مردم می رسد و نه بیشتر فعالیت می کند.

فرشچی با تاکید بر شفافیت در قانون و اجرای آن عنوان کرد: برای همین اگر ما امروز با مشکلاتی مواجه شده ایم که در شرایطی قرار گرفته ایم که در مورد خوبی یا بدی واردات بالک در حال بحث هستیم این است که نه در قانون شفافیت داریم و نه در اجرای قانون. تضاد منافعی که در حوزه های مختلف اجرایی وجود دارد اجازه نمی دهد یک حوزه ی مهم با شعار اقتصاد مقاومتی و جهش تولید در فضای کنونی کشور در حوزه ی تولید داخلی کشورفعالیت کند.  وقتی شفافیت در بخش های پایین دستی نباشد چه اتفاقی می افند؟ بسیاری از دوستانی را که هم من می شناسم و هم شما می شناسید به واسطه ی درگیری خودشان در بیزینیش های مختلف دچار تضاد منافع می شوند.
شما این مساله را کجای دنیا می توانید بیابید که بسیاری از دوستان در زمان تصمیم گیری هزاران عامل تاثیرگذار را مدنظر قرار می دهند به طوری که در برخی موارد منافع ملی در برخی تصمیم گیری ها آخرین اولویت در نظر گرفته می شود.

وی تاکید کرد: جلوگیری از توسعه ی تولید داخل در هر کشور بدون شک زشت و نکوهیده است به همین دلیل نیز واردات بالک جلوگیری از توسعه ی داخل و تقلب علمی است .حال اینکه آیا بالاخره جلوی تقلب ها گرفته شود یا نه خیلی ربطی به دانش ندارد و این قضیه انقدر اظهرمن الشمس است که همه می دانند چیزی که تولید را ضعیف می کند همین نوع تقلب های تکنولوژیک است.

فرشچی گفت: با توجه به قوانین نوشته شده در اداره بیولوژیک فارغ از منبع تولید که بالک وارداتی یا تولید داخل یا انتقال تکنولوژی باشد هر تولید کننده ای که یک مولکول بیولوژیک تولید می کند ملزم به انجام همه ی تست های آن است اما از آنجایی که این قضیه منوط به کمیسیون های قانونی مرتبط با سازمان است خب قاعدتا این اتفاق باید بیافتد.

وی ادامه داد: با همه ی این مراحل اجازه ی واردات این نوع محصولات برای ما بسیار شوک آور بود و چه بسا این شوک ها ادامه خواهد داشت.
اینکه در برخی مواقع در مقایسه صنعت دارو با صنعت خودرو در کشور گفته می شود اگر رقابت اتفاق نیافتد صنعت ما به سرنوشت صنعت خودرو دچارمی شود چند عامل اصلی وجود دارد. که ابتدا باید پاسخ برخی سوالات راا برای آن یافت. یکی از سوالات این است که آیا بخش خصوصی عامل عقب افتادگی صنعت خوردو ی کشور است یا بخش دولتی ؟ اگر نشانه ای از توسعه در شرکتی پیدا می کنید که توانسته است صادارت خوب انجام بدهد و ارزآوری خوبی داشته باشد و توانسته نخبه های کشور را به کار گرفته کند به طور مسلم این شرکت ها اکثرا خصوصی هستند.

مدیرعامل شرکت آریوژن فارمد با تاکید بر اینکه ما در حوزه ی دارو چون با سلامت بیماران
مواجه یم این سلامت باید توسط پارامترهایی استاندارد که دنیا آن را تعیین می کند و وزارت بهداشت هم براساس آن  باید عمل کند باید سنجیده شود افزود: برهمین اساس نیز مطالعات بزرگ بالینی انجام می شود که ثابت کند که آیا دارویی که ما تولید کرده ایم شبیه برند هست یا نه؟ شما آیا می توانید مدعی شوید که چنین استانداری در صنعت خودروسازی داخل اتفاق می افند یا نه؟ آیا تست هایی که خودروسازان بزرگ درحال انجام آن هستند درخودروسازی کشور انجام می شود و نتایج آن اعلام می شود؟ مشخص و واضح است که رانت دولتی موجب می شود که اصلا این اتفاق نیفتد و اصلا هیچ گونه تستی انجام نشود.

وی در پاسخ به برخی اظهارات مبنی بر مقایسه ی صنعت دارویی کشور با خودروسازی عنوان کرد: صنعت خودروسازی ما به عنوان صنعتی که به واسطه ی وابستگی سیاسی به دولت، دچار تصمیم گیری‌های کلان است از لحاظ تکنولوژی همیشه خطی و صاف و به شکل سنتی جلو رفته است. حال این صنعت سنتی با صنایع روزی مانند بیوتکنولوژی دنیا قابل مقایسه است؟ اصلا مکانیسم تکنولوژیکی که در صنایع بیوتکنولوژی اتفاق می افتد با صنایع خودروسازی قابل مقایسه نیست.

فرشچی گفت: اگر شرکتی یک محصول با کیفیت تولید کرد و توانست این کیفیت را در صادارت نشان دهد پس در شرایط ایده آل قرار دارد. آیا این مثال کافی نیست که وقتی می‌توانیم با برندهای اصلی خارج از کشور رقابت کنیم و مناقصات را ببریم یعنی کیفیتت محصولات این صنایع بالاست. این درحالیست که کدامیک از خودروهای ساخت داخل می توانند با برندهای خارج از کشور حتی دست چندم رقابت کنند؟

وی با اشاره به قرارداد جدید این شرکت با هلدینگ سازمان تامین اجتماعی گفت: ما یکی از  بزرگترین پروژه های مشارکت تولید داروی بیوتکنولوژیک را با هلدینگ سازمان تامین اجتماعی استارت زدیم. قراردادهای اولیه امضا شده و ما برای انتقال تکنولوژی
چهار مولکول پرفروش و مولکول بزرگ مارکت ایران با تامین اجتماعی به تولید مشترک می رسیم که در حال حاضر در فاز انتقال تکنولوژی هستیم .

فرشچی تاکید کرد که تا مادامیکه ضمانت اجرایی برای قانون و شفافیت قانونی نداریم هر اتفاقی ممکن است برای این صنعت بیافتد. شخصی سهامدار شرکتی باشد و درعین حال در راس سمت و کاری قرار گیرد که باید در این حوزه تصمیم بگیرد به طور قطع منافع شخصی اش در تصمیمن گیری دخیل است.

وی افزود: این ساختار نباید اجازه بدهد که این فرد یا افراد با این شرایط در حوزه های تصمیم گیری قرار گیرند. بسیار شفاف نام این مساله را واقعا خیانت به تکنولوژی کشور می گذارم و این نوع تصمیم گیری ها اثرات سویی که در حوزه تکنولوژی روی افراد نخبه ما و سرمایه گذاری های بزرگ در حوزه ی بیوتکنولوژی از خود برجای می گذارد عین خیانت در امانت است و این خیانت ها خیلی زود باید برداشته شود .

فرشچی همچنین تاکید کرد که البته همه ی حوزه ی رگولاتوری شبیه هم عمل نمی کنند که اتفاقا به همان دلیل عدم شفافیت است. بسیاری در حوزه های وزارت و سازمان با دید مثبت به ما کمک می کنند و ما مدیون کمک های آنها هستیم اما من فکر می کنم یک حلقه ی مفقوده ای وجود دارد بین دستورات و ابلاغ و اسناد بالادستی و آن چیزی که ضمانت اجرایی پیدا می کند. بالاخره دولت ساختارهای انتظامی و نظامی دارو دارد و از قوه قضایی می تواند استفاده کند.

وی همچنین با بیان اینکه لزوم وجود پایداری و شفافیت قانون ثابت شده است و ما نباید چرخ را از ابتدا اختراع کنیم تاکید کرد: ما باید به سمتی حرکت کنیم که شفافیت در قانون و ضمانت اجرایی وجود داشته باشد. ما قوانین بالادستی بسیار خوبی داریم. در مجلس اتفاقات خوبی افتاده است آیین نامه های خوبی در وزارت بهداشت وجود دارد منتهی در بخش اجرا ما را دچار مشکلاتی کرده است.
 
کد مطلب : ۶۸۵۱
نام شما

آدرس ايميل شما