۰
دل نوشته ای از معاون سازمان نظام پزشکی و رئیس انجمن متخصصان بیهوشی ایران:

یک قاب پر از غصه ...

علیرضا سلیمی، معاون آموزشی و پژوهشی سازمان نظام پزشکی
تاریخ انتشار :
دوشنبه ۲۵ فروردين ۱۳۹۹ ساعت ۱۸:۰۴
کد مطلب : ۶۵۹۳
یک قاب پر از غصه ...
سالم خبر: سه استاد در یک قاب، آن‌ها برای دوربین ژست نگرفته‌اند و عکس یادگاری هم ثبت نکرده‌اند، هر سه استاد روی تخت هستند، عادت داشتیم آن‌ها را کنار تخت‌های بیمارستان و در حال رسیدگی به بیماران ببینیم اما حالا روی تخت‌های بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان مسیح دانشوری کنار هم بستری شده‌اند. عکس آقایان دکتر بابک فروتن، دکتر محمود ایروانی ودکتر علی‌اکبر موسی‌خانی چشممان را تر می‌کند و گلویمان را می‌فشارد، متخصصان بیهوشی که از روز اول شیوع همه گیری کرونا در صف اول مبارزه با کرونا بودند حالا دچار ترکش‌های بیماری شده‌اند و این بسیار تلخ است.

علیرضا سلیمی معاون آموزشی و پژوهشی سازمان نظام پزشکی و رئیس انجمن علمی متخصصان بیهوشی در خصوص این عکس متاثر کننده توضیحاتی را ارائه داده است:

تخصص بیهوشی از تخصص‌های
اصلی پزشکی است و در تمام بیمارستان‌های کشور متخصصان بیهوشی خدماتی کلیدی را ارائه می‌دهند. متخصصان بیهوشی مسئولیت بدحالترین بیماران از اورژانس بیمارستان تا اطاق عمل و نیز بخش‌های مرافبت‌های ویژه را برعهده دارند.

در همه گیری کووید 19 بسیاری از گروه‌های تخصصی پزشکی از روز اول شیوع بیماری درگیر مقابله با بیماری شده‌اند و متخصصان بیهوشی هم در تمام نقاط کشور در صف اول ارائه خدمات هستند و طبیعی است که در معرض خطر بسیار بالایی هستند. برای ارائه خدمات تخصصی حمایتی تنفسی که در این گروه از بیماران به کرات لازم می‌شود متخصصان بیهوشی و مراقبت‌های ویژه باید خیلی به بیمار نزدیک شوند و در فاصله خیلی کم با بیمار قرار بگیرند. ما به عنوان پزشک به همه افراد توصیه می‌کنیم تا حد ممکن از دیگر افراد– که بسیاری از آن‌ها اصلا مبتلا
به بیماری نیستند -  فاصله بگیرند، اما مجبوریم به همکاران خود بگوییم که داوطلبانه و با شجاعت و پایمردی برای نجات جان بیمارانی که بیماری ثابت شده دارند، در کمترین فاصله ممکن با آن‌ها قرار بگیرند. طبیعی است که در چنین وضعیتی خطر ابتلا به بیماری در این گروه از متخصصان بالا باشد و شاهد هستیم که متاسفانه شماری از بهترین همکاران این رشته تخصصی به درجه شهادت حین خدمت نائل شده‌اند و شماری هم در بستر بیماری هستند.

یکی از مشکلات متخصصان بیهوشی در این روزها کشیک‌‌های طولانی مدت و گاه چند روزه است و گاه شاهد بودیم در اسفندماه برخی همکاران حتی نزدیک به سه هفته در بیمارستان بودند. همکاران ما در خانه هم از ترس مبتلا کردن اعضای خانواده خود را قرنطینه در قرنطینه می‌کنند. با توجه به احتمال بالای ابتلای آنان به بیماری طبیعی است که نگرانی
آن‌ها از مبتلا کردن عزیزانشان بیشتر باشد و این رعایت‌ها فشار بیشتری را به آن‌ها وارد می‌کند.

صحنه‌ای که در این چند روز در فضای مجازی سروصدای زیادی به پا کرده است، بستری بودن سه متخصص بیهوشی در کنار هم در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان مسیح دانشوری است. این صحنه تاثربرانگیز در عین حال به یادمان می‌آورد مجموع سال‌های خدمت این سه متخصص ارزشمند کشورمان و تجربه‌ای که اندوخته‌اند بسیار به کار کشور می‌آید و هر یک روز نبود آن‌ها بار زیادی را به سیستم درمانی کشور وارد می‌کند.

همه متخصصان بیهوشی کشور خسته هستند و شمار زیادی از آنان در بستر بیماری هستند ولی جوانمردانه در خط اول باقی مانده‌اند و به کار ادامه می‌دهند و ما نمی‌گذاریم کمبودی حس شود.

یک نکته مهم و نیاز جامعه بیهوشی اما این است که باید از متخصصان
بیهوشی تست گرفته شود. حدس ما این است که بسیاری از متخصصان بیهوشی کشور مورد تست قرار نگرفته‌اند یا حداکثر یک بار تست شده‌اند و این بسیار ناراحت کننده است. درخواست جامعه بیهوشی این است که این گروه بسیار مهم بتوانند به  تست تشخیصی دسترسی آسان داشته باشند و بصورت مستمر خود را مورد ارزیابی قرار دهند. در کنار آن درخواست وسایل حفاظتی کامل و باکیفیت برای تمام متخصصان بیهوشی داریم چرا که می‌دانیم خطر چقدر به آن‌ها نزدیک است.

در نهایت آخرین درخواست جامعه بیهوشی کشور از عموم مردم رعایت قرنطینه و در خانه ماندن است، باور کنید دل هر متخصص بیهوشی کشور از دیدن ترافیک‌ در خیابان‌ها به درد می‌‌آید. از عموم مردم خواهش می‌کنیم تا حد امکان در خانه بمانند و موضوع فاصله گذاری اجتماعی را کاملا جدی بگیرند.
 
کد مطلب : ۶۵۹۳
نام شما

آدرس ايميل شما