۰

داروی فاویپراویر نه در ایران ثبت شده نه تاییدیه‌ی FDA را دارد

تاریخ انتشار :
جمعه ۱۵ فروردين ۱۳۹۹ ساعت ۱۵:۰۹
کد مطلب : ۶۴۸۵
داروی فاویپراویر نه در ایران ثبت شده نه تاییدیه‌ی FDA را دارد
سالم خبر: در تاریخ دوم فروردین ۹۹، مهرعلیان طی نامه‌ای که به دانشگاه علوم پزشکی بقیه‌الله ارسال کردند تعداد ۱۵ هزار قرص فاویپراویر را با مشخصات قرص های ۲۰۰ میلی گرمی بسته بندی ۴۰ عددی که تاریخ ساخت آن مربوط به ۱۶ فوریه ۲۰۲۰ بود، از یک کارخانه سازنده چینی به اسم های سان برای ما ارسال کردند. 
 
 به گزارش سالم خبر، قانعی رییس کمیته علمی کرونا در مورد داروی فاویپراویر که در فضای مجازی مطرح و بحث‌هایی بر روی تجویز آن برای بیماران مبتلا به کرونا مطرح شد گفت: بعد از این ارسال از ما درخواست کردند که طرح کلینیکال ترایال این دارو تدوین کرده و به شکل چند مرکزی کار را پیش ببریم.

طراحی کلینیکال ترایال صورت گرفت و دانشگاه علوم پزشکی ایران در تاریخ ۱۱ فروردین ۹۹ مجوز کمیته‌ی اخلاق برای اجرای طرح چند مرکزی فاویپیراوید صادر شد. پس از آن در تاریخ ۱۲ فروردین ۹۹ طی نامه‌ای، کلیه مستندات مربوط به این دارو به سازمان غذا دارو جهت صدور مجوز کلینیکال ترایال ارسال شد.
 
قانعی تصریح کرد: در ادامه با هماهنگی با سازمان غذا و دارو، دارو در میان بیمارستان‌های بقیة‌الله تهران، امام خمینی تهران، فیروزگر تهران، مسیح دانشوری تهران، حضرت رسول اکرم تهران، خورشید اصفهان، شهید بهشتی کاشان، کوثر سمنان، ولایت قزوین، بیمارستان امام ساری و شهید لبافی نژاد تهران توزیع شد. در هر یک از این مراکز یک نفر برای مدیریت کلینیکال ترایال کاندیدا شد که اسامی آنها ثبت شده است. در حال حاضر هم این تیم در حال ادامه روند ترایال هستند و کار را پیش می‌برند.
 
وی ادامه داد: این در حالیست که بعضی از دوستان در فضای مجازی به دلیل فشارهای روحی که ناشی از فوت بیماران برایشان رخ می‌دهد مطالبی را ذکر می‌کنند که صحیح نیست.  تصور ما این است و تردید هم نداریم که نیت این دوستان خیر هست برای نجات بیمارانشان تلاش می‌کنند و این کار کار پسندیده‌ای است. اما شاید اطلاع نداشتند که وقتی دارویی که نه در ایران ثبت شده و نه تاییدیه FDA امریکا را دارد؛ برای ثبت شدن توسط سازمان غذا و دارو چاره ای نیست جز اینکه از مسیر کلینیکال ترایال عبور کند و بعد اجازه تجویز پیدا کند.
 
رییس کمیته علمی کرونا با تاکید بر اینکه تصمیم که سازمان غذا و دارو یک تصمیم قانونی، درست، کاملا به جا بود که با سرعت و دقت بسیار بالایی صورت گرفت. هم اکنون کار در حال انجام است و من نتایج آن را پس از جمع آوری از مراکز اعلام می کنم. 
 
قانعی گفت: برای صحت و دقت کار دو کمیته اخلاق دانشگاه علوم پزشکی بقیة‌الله و دانشگاه علوم پزشکی ایران مجوز اخلاق را صادر کردند. هر دو تا دانشگاه ناظر و مجری در این طرح دارند و در عین حال در سامانه وزارت بهداشت هم ثبت شده است. بنابراین تمام روندها به شکل بسیار دقیق با سرعت بالا و علمی صورت در حال انجام است و انشالله نتایج آن ظرف ۲ تا ۳ هفته آینده
 
ظرف دو تا سه هفته آینده استخراج و مبنای تصمیم‌گیری خواهد شد. در عین حال باید به اطلاع برسانم که با حمایتی که معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری کردند تولید دارو در داخل کشور هم شکل گرفته و الان مسوولان سازمان غذا دارو برای تولید داخل این دارو تصمیم گیری خواهند کرد. 
 
وی تصریح کرد: اما نکته‌ای که وجود دارد اینست که تحقیقات بالینی است که تعیین خواهد کرد این دارو، چه با منشا تولید داخل چه با منشاء واردات در فهرست دارویی ایران ثبت شود یا نشود.
کد مطلب : ۶۴۸۵
نام شما

آدرس ايميل شما